Všechny výše uvedené oblasti je třeba před nástupem do 1. třídy, v předškolním věku, s žákem posilovat. V každé oblasti jsou uvedeny příklady jednotlivých činností, je potřeba dodržet jejich souslednost. Činnosti jsou rozděleny podle obtížnosti, od nejsnazších po nejtěžší. Oblast předmatematických představ posilujeme s žáky během celého školního roku.
Mnohá cvičení nevyžadují výrobu žádných pomůcek. Pro práci doporučuji využít některé z materiálů uvedených v doporučené literatuře a přílohách.
Vyrobíme kartičky, kde jsou obrázky rozmístěny libovolně v různých pozicích. Vytvoříme vždy několik variant od konkrétního množství prvků – tzn. několik variant kartiček, kde bude pouze jeden prvek (srdíčko), avšak umístěno na různých pozicích na kartičce, jinak seskupené. Takto vytvoříme kartičky do počtu prvků pět. Sedíme s žáky v kruhu a kartičky rozložíme doprostřed kruhu. Začneme aktivitu tak, že vyndáme jednu z kartiček a položíme ji (započneme hromádku), každý žák si vytáhne jednu kartičku, snaží se postřehnout, kolik je na ní prvků (nepočítá po jedné, proto jsou prvky rozmístěny na kartičce různě), a přiřadit ji na správnou hromádku. Na závěr hromádky porovnáváme, kde je více, méně, stejně.
Odhady množství můžeme také s žáky trénovat při hře kuželky. Připravíme 5 kuželek a každý žák má jeden hod. Poté spočítá (množství se snaží odhadnout, pokud se nedař,í spočítá „po jedné“), kolik kuželek shodil a kolik jich zůstalo.
Představu o množství si žáci taktéž velmi dobře upevní při hře domino. Použijeme již koupené domino a vybereme pouze ty kostky, kde jsou prvky do pěti, nebo si vyrobíme vlastní z kartiček, které zalaminujeme. Na kartičkách je množství prvků vyznačeno puntíky, nikoliv číslem. Žáci se tak učí postřehovat/odhadovat množství prvků na kostce/kartičce. V závěru hry nezůstane žádná volná kostka/kartička, tak žáci mají kontrolu, že postupovali správně.
Každý žák dostane pět míčků (pěnových, míčků na ping-pong, papírových apod.) a hází ze startu na cíl (vyšší kýbl, vysoká krabice z kartonu – aby míčky nevyskočily). Poté co dohází, spočítá, kolik míčků zůstalo mimo cíl, a snaží se dopočítat – kolik míčků se podařilo trefit na cíl.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Porovnávání nacvičujeme s knoflíky, víčky od PET lahví, kostkami apod.:
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
S žáky taktéž nacvičujeme pojmy: menší x větší, krátký x dlouhý, úzký x široký, prázdný x plný apod. Využijeme opět reálných předmětů nebo vytvoříme vhodný pracovní list.
Porovnávání je vhodné uplatňovat v každodenních situacích. Např.: U kterého chodníku je zaparkováno více aut? nebo Mají žáci ve škole dnes k svačině více banánů nebo jablek?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND .
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Inspiromat 2012: Přípravné třídy.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025