Odborné články Základní vzdělávání Přírodovědné portfolio
Odborný článek

Přírodovědné portfolio

19. 7. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Bohuslava Jochová

Anotace

Příspěvek se týká využití portfolia v přírodopisu. Ukazuje netradiční způsob výuky se zařazením modelové hodiny přírodopisu pro rodiče žáků.

Příspěvek byl převzat z publikace nakladatelství Verlag Dashöfer "Školní vzdělávací program krok za krokem."(Kapitola 4/5.9.3, s. 1 - 2, Kapitola 4/5.9.4, s. 1 - 4. Aktualizace listopad 2006.)
www.dashofer.cz


Přírodovědné portfolio je od letošního školního roku základním prostředkem pro sběr a archivaci produktů žáků a také bude sloužit jako prostředek průběžného vyhodnocování jejich práce. Pracovat s portfoliem začali i někteří učitelé na prvním stupni hlavně proto, že v přírodopisu a dalších přírodovědných předmětech na druhém stupni budou učitelé zohledňovat materiál žáků, který do portfolia uložili již na prvním stupni - každý žák bude navazovat na své zápisky a pozorování z prvního stupně (vytáhne si příslušný list a na něm bude stavět své další poznávání).

Hodnocení v přírodopisu

V průběhu vlastní pedagogické praxe jsem významnou měrou přešla od hodnocení vědomostí k evaluaci procesu učení a nemám pocit, že by se to negativně odráželo na vědomostech žáků. Stále se vyskytují žáci, kteří chtějí pracovat na úkolech biologické olympiády a v okresním měřítku jsou úspěšní. Většina ostatních žáků pracuje s větším zájmem. Zpočátku jsem však cítila nedůvěru rodičů a někdy i žáků v nové způsoby hodnocení - veřejnost stále ještě oceňuje objem "nabiflovaného" učiva a změna bude ještě vyžadovat dost času.

Tak, jak se žáci postupně seznamovali s aktivními metodami práce ve vyučování, vyvstala otázka: "Proč je potřeba se učit jinak?" Dostali jsme se se žáky až k diskusi o tom, co jim přinášejí jiné metody práce, a nakonec jsme se dobrali i k tomu, že potřebují znát pojem klíčové kompetence a vědět, které dovednosti se pod nimi skrývají a které konkrétně si při jednotlivých hodinách procvičujeme.

Na konci dvouhodiny přírodopisu pak hodnotíme nejen vědomosti, ale i jednotlivé složky klíčových kompetencí - komu co šlo snadno a kde se potřebuje ještě cvičit.

Co hodnotíme

V loňském školním roce jsem měla se žáky dohodnutý následující způsob hodnocení v přírodopisu (dohoda vzniká při první vyučovací hodině):

  • poznávání základních přírodnin k příslušnému tématu - znalostní
  • práci v hodinách na základě výstupů v zápiscích - obsah i forma zapsání (to je hodně o kompetencích, odvedené práci), hodnotím slovně, což je velmi časově náročné, ale žáci to oceňují a motivuje je to k další práci
  • při práci v hodinách využíváme často hodnocení práce v týmu - kdo, čím a jak mi pomohl, kdo moji práci rušil, které kompetence jsem si procvičoval
  • vyprávění k příslušnému tématu - o rostlinách, živočiších, dějích podle obrázků tak, jak se nám tematicky nabízejí; zde hodnotí slovně třída nebo skupina, která je posluchačem vyprávění (co oceňuji - co by mohlo být jinak, rada, nápad)
  • souhrnné testy za tematický celek - vědomostní charakter
  • sebehodnocení - probíhá zatím čtyřikrát ročně ve čtvrtletí, a to slovně a s využitím popisného jazyka; má motivační charakter - žáci si sami odpovídají na otázky: "Jaké mám cíle? S čím nemám problém, s čím mám problémy? Jak to můžu změnit, kdo mi může pomoci?" apod.; žáci hodnotí a já připojuji komentář s návrhem známky
Práce s rodiči

Proto, aby se o účincích aktivních metod výuky přesvědčili na vlastní kůži i rodiče mých žáků, sloužila modelová hodina přírodopisu pro rodiče. Zjistili tak, že i tímto způsobem práce získávají žáci dostatek poznatků a navíc mají šanci si věci prodiskutovat, dohledat a zasadit do vlastních myšlenkových struktur. Rodiče ocenili i to, že taková výuka rozvíjí u žáků také klíčové kompetence pro život, a pochopili, co se pod nimi skrývá.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bohuslava Jochová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Přírodopis