O tom, jak tvořit webové stránky, byla již napsána spousta článků.
O prvcích, jako jsou blikající tlačítka, jezdící či měnící se texty a obrázky atd., může každý nalézt na internetu i v knihkupectví celou řadu publikací.
Na konci školního roku 2008/2009 jsem začal přemýšlet o něčem, co by mohlo školní web pro nový školní rok ještě více zefektivnit a přiblížit zejména žákům. Současně jsem chtěl do celého procesu zapojit co nejvíce vyučujících. Mým cílem se tak stalo, vytvořit interaktivní sekci „Studium“, která se neustále vyvíjí (interaktivní = umožňující vzájemnou komunikaci, tj. přímý vstup do činnosti programu).
Pokud webové stránky tedy již nějakým způsobem vytváříte, můžete Váš web oživit pomocí interaktivních cvičení. Interaktivní cvičení na školním webu lze chápat jako moderní prostředek, který může vést žáky k samostudiu (opakování, procvičování, zábava) k většímu zájmu o informace zveřejňovaných na školním webu atd.
Možnosti, jak můžeme již hotový web, (X)HTML stránky uložené s příponou .html či .php, obohatit o interaktivní cvičení, aniž bychom přitom byli „profesionálové“, připadají v úvahu dvě. Lze využít programy placené či volně šířitelné, které dokáží námi vložené informace vygenerovat do zajímavých interaktivních aplikací. Druhou možností je využít již hotové zdrojové kódy v PHP jazyce, které jsou na internetu volně ke stažení. Některé můžeme jednoduše upravit podle svých představ či doporučených návodů, u jiných musíme dodržovat licenční podmínky. U jejich implementace do již hotové stránky musíme ovšem mít alespoň pokročilejší znalosti o tvorbě webu.
Programů, kterým stačí data vkládat do předem „připravených políček“, není mnoho. Za pozornost ale jistě stojí Hot Potatoes 6, kterému se budu podrobněji věnovat v dalších odstavcích.
Program má 6 částí, z nichž každá slouží k vytváření určitého typu cvičení, která lze ve formátu .htm umístit na Váš web-server jako interaktivní cvičení vyhodnocované automaticky počítačem. Cvičení využívají jazyků HTML a JavaScript, které realizují interaktivitu na webu. O těchto jazycích samozřejmě nemusíme vůbec nic vědět, abychom mohli užívat program. Stačí tedy vložit pouze otázky a odpovědi (obrázky) a program je zpracuje do interaktivní podoby ve formě webových stránek.
Z metodického hlediska lze program Hot Potatoes využít jak pro učitele, tak i žáky. Učitelé mohou svým žákům vytvářet studijní materiály v moderní a atraktivní podobě ve formě interaktivních cvičení. Velkou výhodou je, že materiál může být umístěn na webových stránkách a současně si ho mohou žáci odnést i domů. Přímá práce žáků s programem nemusí být také vůbec komplikovaná. Program je poměrně intuitivní (a to i v anglickém jazyce), že s ním mohou po krátkém seznámení bez problémů pracovat i žáci. Na naší škole začali žáci využívat některá tato interaktivní cvičení při tvorbě svých webových projektů.
Interaktivní cvičení poskytují žákům poměrně širokou zpětnou vazbu, a to ve formě sdělení u zodpovězené otázky, zda šlo o správnou či špatnou odpověď (u některých cvičení), a celkovým hodnocením, na kolik procent byla jeho práce jako celek úspěšná. V průběhu vyplňování cvičení mají žáci možnost volby nápovědy, což se v konečném hodnocení promítne do celkového procentuálního zhodnocení. Program lze využít pro tvorbu materiálů určených k procvičování, opakování či samostudiu.
Program Hot Potatoes lze zdarma stáhnout z internetu na adrese http://hotpot.uvic.ca/.
Obr. 1: Hlavní okno programu Hot Potatoes 6 po spuštění (výběr z 6 částí cvičení) |
Skládá se z těchto částí:
Tento program si dovolím vzhledem k anglické lokalizaci blíže analyzovat.
Obr. 2: Karta Titles/Instructions (názvy/instrukce) |
Obr. 3: Karta Prompts/Feedback (výzvy/odezvy) |
Obr. 4: Karta Buttons (tlačítka) |
Výše jsme si poměrně podrobně popsali tři základní karty v konfiguračním prostředí. Jednalo se o popisky a tlačítka pro snadnější pochopení interaktivního cvičení žáky. Další karty mohou být již jen zpestřením či grafickým doladěním k našemu webu.
Obr. 5: Další karty |
Vyplněné a nastavené karty můžeme uložit tlačítkem Save pro další cvičení. Tlačítkem OK se přepneme do pracovního okna pro zadávání.
Hot Potatoes 6 – JCross
JCross slouží k tvorbě jednoduchých křížovek, které po zveřejnění na webu mohou posloužit jako prostředek k procvičení látky probrané v hodinách.
Nyní si ukážeme postup při tvorbě křížovky (jednotlivé body odpovídají číslům u obrázku níže):
Obr. 6: JCross – hlavní okno |
Vložení nápovědy si popíšeme podrobněji. Kliknutím na tlačítko Add Clues vyvoláme níže zobrazené okno se seznamem slov obsažených v křížovce. Kliknutím na slovo dojde k přesunu kurzoru do řádku pro psaní nápovědy (např. pro slovíčko „summer“ použijeme český překlad „léto“). Vše odsouhlasíme tlačítky OK.
Obr. 7: JCross – vložení nápovědy |
JMatch je vhodný pro přiřazování pojmů vycházejících z opakování či probírání nové látky. Dokáže totiž zadané informace vygenerovat ve třech provedeních.
V nabídce File můžeme pomocí příkazu Create Web page a možnosti Standard Format práci vygenerovat tak, že u pojmů v levém sloupci je rozbalovací formulář, ze kterého můžeme vybírat hledaný výraz k tomuto pojmu.
Druhou možností je Drag/Drop Format. Ten nám velice zajímavým způsobem, často používaným u výukových programů, dokáže vytvořit dva sloupečky pojmů, které spojujeme způsobem „Chyť a pusť“. U tohoto provedení můžeme navíc do levého sloupce vkládat obrázky pomocí nabídky Insert a položky Picture – Picture from Local File.
Poslední způsob, který může být vhodnou metodou e-learningu, je založen na procházení slovíček. Zobrazí se nejdříve první výraz (např. české slovíčko), kliknutím na tlačítko „Další“ dojde k zobrazení druhého výrazu (např. anglické slovíčko). Pokud nám jsou oba výrazy již známy, můžeme vše tlačítkem „Smaž“ odstranit a pokračovat v procházení dalších výrazů.
Jaký typ cvičení nakonec vytvoříme, záleží na použití jednoho ze tří možných způsobů generování do HTML kódu.
Nyní si ukážeme postup při tvorbě výše zmíněných interaktivních cvičení (jednotlivé body odpovídají číslům u obrázku níže):
Obr. 8: JMatch – hlavní okno |
JQuiz umožňuje tvorbu kvízů se čtyřmi typy zadání. Jedná se o:
Generování do HTML probíhá pouze v jednom provedení (narozdíl od přecházejícího JMatch).
Postup při sestavování dvou nejpoužívanějších kvízů typu Multiple-choice a Short-answer (jednotlivé body odpovídají číslům u obrázku níže):
Kvíz typu Hybrid má navíc u bodu č. 7 kromě možnosti označení správné odpovědi ještě políčko Include in M/C options. Políčko musí být zatrženo, pokud chceme vytvořit kombinaci Short-answer a Multiple-choice.
Kvíz typu Multi-select má v bodě č. 7 místo políčka Correct pro správnou odpověď pole Should be selected, které musí být zatrženo u správné odpovědi.
Obr. 9: JQuiz – hlavní okno |
JMix představuje cvičení na složení věty z přeházených slov. Zvládá pouze jednu větu pro každé cvičení. Tento typ úkolů může být vhodný zejména pro opakování či lepší pochopení např. vět v anglickém jazyce. Zadané informace umí vygenerovat ve dvou provedeních.
V nabídce File můžeme pomocí příkazu Create Web page a možnosti Standard Format vygenerovat zobrazení přeházených slov, po jejichž odklikávání vytváříme skládanou větu.
Druhou možností je Drag/Drop Format. Vygenerovaná slova způsobem „Chyť a pusť“ přenášíme ve správném pořadí na volný řádek a skládáme tak celou větu.
Postup při sestavování tohoto interaktivního cvičení (jednotlivé body odpovídají číslům u obrázku níže):
Obr. 10: JMix – hlavní okno |
JCloze představuje cvičení založené na doplnění slova či slov. Tento typ úkolů může být vhodný zejména pro podporu kreativního myšlení. Žák je veden k porozumění okolního textu, na jehož základě může doplnit prázdné kolonky.
Generování do HTML probíhá pouze v jednom provedení.
Postup při sestavování tohoto interaktivního cvičení (jednotlivé body odpovídají číslům u obrázku níže):
Obr. 11: JCloze – hlavní okno |
Postup pro zapsání nápovědy vynechaného slova či části textu (jednotlivé body odpovídají číslům u obrázku níže):
Obr. 12: JCloze – okno vynechaného výrazu |
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit kvality tohoto programu a ohlasy jak ze strany žáků, tak i učitelů, z nichž někteří nyní sami vytváří interaktivní aplikace na web.
Pro naši školu program také znamená významného činitele při tvorbě vzdělávacích materiálů v rámci projektu EU peníze školám.
Pokud ve Vás tento článek vzbudil alespoň částečně pocity pokušení, určitě to zkuste... Uvidíte, že Vám bude velkým pomocníkem nejen ve výuce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: