V příspěvku demonstruji použití softwaru GeoGebra při výuce matematiky a související chyby žáků, kterých se dopouští při využití tohoto softwaru. Příklady vychází z učebnice Sbírka úloh z matematiky pro 9. ročník základní školy autorů Odvárko a Kadleček a odpovídají Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. Příspěvek volně navazuje na již zveřejněné články na Metodickém portálu: Využití dynamické geometrie při výuce v 6. ročníku základní školy, Využití dynamické geometrie při výuce v 7. ročníku základní školy a Využití dynamické geometrie při výuce v 8. ročníku základní školy.
Software GeoGebra je multiplatformní (může běžet pod operačním systémem Microsoft Windows, MacOS X nebo Linux), dynamický program určený pro všechny úrovně výuky geometrie a algebry. Je volně k dispozici na http://www.geogebra.org. Lze jej provozovat jak prostřednictvím lokální instalace, tak bez instalace pomocí appletu ve webprohlížeči GeoGebra. Je plně lokalizovaný do českého prostředí.
Žáci řeší soustavu lineárních rovnic s využitím dynamického softwaru. Program GeoGebra umožní žákům manipulovat s figurou pomocí posuvníku a dynamicky měnit parametry (koeficienty a, b, c, d). Změnou těchto parametrů mohou žáci lépe pochopit průběh obou lineárních rovnic. Grafické řešení žáci najdou dosazením proměnné do Vstupního pole programu pomocí příkazu S= Prusecik[e, f].
Žáci řeší početně a graficky soustavu lineárních rovnic. Zadaný útvar nejprve vyřeší výpočtem do sešitu, poté narýsují grafické řešení do sešitu (s pomocí rýsovacích pomůcek). V programu GeoGebra řeší tento příklad zadáním proměnných do předpisu lineární funkce y=a.x+b. Pohybem posuvníku modelují v programu různé tvary lineárních funkcí. Pomocí příkazu S= Prusecik[e, f] vyřeší soustavu rovnic a ověří správnost svého řešení.
Příklad obsahuje následující body:
Grafické řešení soustavy lineárních rovnic
![]() |
Obrázek 1: Grafické řešení soustavy lineárních rovnic |
Zadání rovnic y=ax+b, y=cx+d do vstupního pole
Zobrazit – Algebraické okno
Zobrazit – Osy
Jako rozšiřující učivo lze s žáky modelovat počet řešení u soustavy lineárních rovnic, nebo řešení soustavy lineární funkce a kvadratické funkce.
Žáci vyšetřují zadané funkce s využitím dynamického softwaru. Program GeoGebra umožní žákům manipulovat s figurou, pomocí posuvníku dynamicky měnit parametry (koeficienty a, b). Změnou těchto parametrů mohou žáci lépe pochopit průběh obou goniometrických funkcí, definiční obory funkcí, obory hodnot funkcí, monotónnost funkcí v daném intervalu a průsečíky s osou x nebo y.
Žáci si črtají do sešitu grafy funkce sinus a cosinus. V programu GeoGebra řeší tento příklad zadáním proměnných do předpisu goniometrické funkce y=a.sin(x) a y= b.cos(x). Pohybem posuvníku modelují v programu různé tvary goniometrických funkcí.
Příklad obsahuje následující body:
Grafy funkcí y=a.sin(x), y= b.cos(x)
![]() |
Obrázek 2: Grafy funkcí y=a.sin(x), y= b.cos(x) |
Zadání rovnic y=a.sin(x), y= b.cos(x) do vstupního pole
Zobrazit – Algebraické okno
Zobrazit – Mřížka
Zobrazit – Osy
Zpočátku doporučuji vyšetřovat každou goniometrickou funkci v samostatném okně, po bližším seznámení a pochopení vlastností lze vyšetřovat vztahy mezi funkcemi v jednom okně.
Lze s žáky modelovat jakoukoliv funkci, kterou se učí na základní škole. Pohybem posuvníku žáci zjišťují vlastnosti funkcí, definiční obor funkce, obor hodnot funkce, monotónnost funkce, průsečíky funkce s osou x a y. Pro žáky je program velice vhodný i v budoucích ročnících střední školy.
Lineární funkce (rostoucí, klesající, konstantní) – využití programu při určování grafu a vlastností lineární funkce, průsečíky s osou x a y.
Kvadratická funkce – využití programu při určování grafu a vlastností kvadratické funkce.
Nepřímá úměrnost – využití programu při určování grafu a vlastností nepřímé úměrnosti.
Program GeoGebra používám při výuce matematiky již pět let ve všech ročnících druhého stupně ZŠ. Pozitivně hodnotím dynamičnost programu, kdy lze opakovaně modelovat konstrukce, které bychom museli rýsovat na tabuli. Žáci během výuky snáze pochopí vlastnosti geometrických konstrukcí, geometrických těles, grafů a vztahy mezi nimi. Postup demonstruji pomocí interaktivní tabule. Vždy však dbám na to, aby žáci uměli konstrukční úlohy také rýsovat do sešitu s rýsovacími pomůckami a využívali programu jako doplněk pro kvalitní výuku matematiky ve škole.
[1] - VANÍČEK, J. Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. Pedagogická fakulta UK, 2009.
[2] - Kolektiv autorů. Geogebra. Dostupný z WWW: [http://www.geogebra.org/cms/].
[3] - HOHENWARTER, M.; HOHENWARTER, J. Introduction to GeoGebra. 2008.
[4] - HOHENWARTER, M.; HOHENWARTER, J. GeoGebra 3.2 Help Document. Dostupný z WWW: [http://www.geogebra.org/help/docucz.pdf].
[5] - ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Sbírka úloh z matematiky pro 9. ročník základní školy. Praha : Prometheus, 2002.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Využití dynamické geometrie na základní škole.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: