Odborné články Základní vzdělávání Média, osobnosti, hvězdy a hvězdičky
Odborný článek

Média, osobnosti, hvězdy a hvězdičky

29. 11. 2011
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Miloš Mlčoch Ph.D.

Anotace

Příspěvek je zaměřen na kritické vnímání mediálního obsahu. Doporučené využití: vyučovací hodina slohu věnovaná prezentaci osobností v našich médiích a kritickému vnímání těchto osobností cílovou skupinou – žáky 2. stupně ZŠ.

Motivace (2–3 minuty)

Učitel přečte nebo parafrázuje text:

Český spisovatel Ivan Klíma se v jednom rozhlasovém fejetonu na stanici Radiožurnál pozastavil nad tím, že když poslouchá v osm ráno zprávy, může slyšet, že náš slavný hokejový útočník v zápase NHL zaznamenal dvě asistence. V devět to  ve zprávách zopakují a přidají, že ten útočník letos vstřelil už jedenáct gólů a na kontě má dvacet čtyři přihrávky. V deset nám řeknou, že nahrál na dva góly a že s pětatřiceti body je na čtrnáctém místě kanadského bodování celé soutěže.

Co však uslyší málokdy: že nějaký lékař provedl úspěšně závažnou operaci, že nějaký vědec objevil dosud utajenou zákonitost nebo že nějaký spisovatel právě dopsal svoji třetí knihu. 

Diskuse (5 minut)

Učitel diskutuje se žáky:

Proč se média mnohem více zajímají o sportovce, modelky, zpěváky a herce než o vědce, techniky, učitele, zemědělce, dělníky? 

Samostatná práce (10 minut):

Napište, kterou profesi vykonávají, popřípadě kterou mají specializaci: 

  • Pavel Pavko  
  • Antonín Holý  
  • Jaroslav Míl
  • Josef Koutecký
  • Armin Delong  

Řešení: lékař  chirurg; chemik specializovaný na vývoj léků, mj. proti AIDS;  energetik, zaměření na jaderná paliva, bývalý generální ředitel ČEZ; lékař – dětská onkologie; optik – elektronová mikroskopie. 

  • Jaromír Jágr  
  • Karolina Kurková  
  • Tomáš Rosický  
  • Petra Kvitová  
  • Aneta Langerová  

Řešení: hokejista – útočník, topmodelka, fotbalista – záložník, tenistka, zpěvačka. 

Práce ve dvojicích (10 minut)

Pokuste se stručně charakterizovat každou z osobností českého showbyznysu:

  • Aneta Langerová
  • Karolina Kurková
  • Leoš Mareš
  • Petr Bende
  • Vlaďka Erbová

Pokud některou z těchto osobností neznáte, můžete ji vynechat.

Vzor: Aneta Langerová – vítězka prvního ročníku soutěže „SuperStar“ z roku 2004. Vydala již tři řadová CD a jedno živé album. Dvakrát vyhrála anketu Český slavík v kategorii zpěvačka roku.  Angažuje se pro charitu, zejména pro nadaci Světluška. Koncertuje s  rockovou kapelou.  

Které z vítězek soutěže Miss České republiky nebo Česká miss znáte? Která z vítězek se dokázala prosadit nejen v modelingu? 

Vzor: Helena Houdová – angažuje se v charitě, bojuje za práva zvířat.

Které z českých populárních osobností se angažují v charitě nebo v jiné společensky pospěšné činnosti? 

(Vybraní žáci prezentují své odpovědi a učitel je komentuje; následuje cca 5minutová diskuse.) 

Dokážete vyjmenovat vítěze uvedených televizních soutěží? Pokud ne, vyhledejte je doma na internetu. Která ze jmen vítězů jste neznali?

  • Vyvolení
  • Big Brother
  • ČeskoSlovenská SuperStar

Následuje debata řízená učitelem: (10 minut)

  • Sledovali jste v televizi tyto pořady?
  • Sledujete reality show uváděné v televizi? Uveďte jejich názvy.
  • Znáte jejich porotce a moderátory?
  • Který z vítězů se dlouhodobě dokázal prosadit v našem showbyznysu?
  • Účastnili byste se konkurzu do televizní reality show? Ano/ne. Proč?
  • Které pozitivní a které negativní stránky těchto soutěží byste uvedli?

Zhodnocení vyučovací hodiny (1–2 minuty)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Miloš Mlčoch Ph.D.
Komentář recenzenta
Autor článku originálním a velmi atraktivním způsobem, kterým dané téma uchopil, podněcuje žáky k samostatnému kritickému myšlení a pochopení podstaty pojmů celebrita, mediální hvězda, známá osobnost v širších souvislostech. Nenásilnou formou se pokouší směrovat úvahy žáků k zamyšlení, jak v realitě každodenního života společnosti, ve které žijeme a vyrůstáme, fungují média a jejich soustředěný zájem v souvislosti s definováním mediálních hodnot a kvalit nastavujících měřítka pro stanovení míry významnosti konkrétního člověka pro média. K zamyšlení vybízí otázka, zda je to vždy kvalita a profesionalita odvedené práce, díky níž se stává člověk mediálně známou osobností a získává označení celebrita. Velmi cenný je tento příspěvek z metodického i didaktického hlediska tím, že jsou to sami žáci, kterým je do značné míry předána aktivita v hodině. Také zařazení prvků diskuse a práce ve dvojicích řadí tento příspěvek k pedagogicky podnětným, moderním a prakticky velmi dobře využitelným materiálům.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Dataprojektor, PC, papíry nebo sešity.