V příspěvku demonstruji použití softwaru GeoGebra při výuce matematiky a související chyby žáků, kterých se dopouští při využití tohoto softwaru. Příklady vychází z učebnice Sbírka úloh z matematiky pro 8. ročník základní školy autorů Odvárko a Kadleček a odpovídají Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. Příspěvek volně navazuje na již zveřejněné články Využití dynamické geometrie při výuce v 6. ročníku základní školy a Využití dynamické geometrie při výuce v 7. ročníku základní školy.
Software GeoGebra je multiplatformní (může běžet pod operačním systémem Microsoft Windows, MacOS X nebo Linux), dynamický program určený pro všechny úrovně výuky geometrie a algebry. Je volně k dispozici na http://www.geogebra.org. Lze jej provozovat jak prostřednictvím lokální instalace, tak bez instalace pomocí appletu ve webprohlížeči GeoGebra. Je plně lokalizovaná do českého prostředí.
Žáci sestrojují tečny z daného bodu ke kružnici s využitím dynamického softwaru. Program GeoGebra umožní žákům manipulovat s figurou a s pomocí posuvníku dynamicky měnit parametry (poloměr kružnice k a vzdálenost bodu M od středu S kružnice). Změnou těchto parametrů mohou žáci lépe pochopit vlastnosti tečen, zvláště, když změří úhel STM, který při správné konstrukci bude vždy pravý.
Žáci sestrojí tečny z bodu M ke kružnici k. Zadaný útvar nejprve narýsují do sešitu (s pomocí rýsovacích pomůcek), poté konstrukci sestrojí v programu GeoGebra. Pohybem figur modelují v programu rozměry vstupních parametrů. S využitím režimu Zápis konstrukce a Přehrát si mohou žáci konstrukci opakovat.
Příklad obsahuje následující body:
![]() |
Obrázek: Konstrukce tečen z bodu M ke kružnici k |
Zobrazit – Zápis konstrukce
Zobrazit – Navigační panel pro krokování konstrukce
Při výuce v 8. ročníku lze využít program GeoGebra v tematickém celku Konstrukční úlohy. S žáky lze rýsovat množiny bodů v rovině, konstrukce trojúhelníků, konstrukce čtyřúhelníku.
V tematickém celku Pythagorova věta lze žákům demonstrovat známý důkaz Pythagorovy věty.
Program GeoGebra používám při výuce matematiky již pět let ve všech ročnících druhého stupně ZŠ. Pozitivně hodnotím dynamičnost programu, lze opakovaně modelovat konstrukce. Žáci během výuky snáze pochopí vlastnosti geometrických konstrukcí, geometrických těles, grafů a vztahy mezi nimi. Postup demonstruji pomocí interaktivní tabule. Vždy však dbám na to, aby žáci uměli konstrukční úlohy také rýsovat do sešitu s rýsovacími pomůckami a využívali programu jako doplněk pro kvalitní výuku matematiky ve škole.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Využití dynamické geometrie na základní škole.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025