Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Rozvíjení klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví
Odborný článek

Rozvíjení klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví

23. 1. 2007 Základní vzdělávání
Autor
Hana Pernicová

Anotace

Klíčové kompetence je nutno propjit s očekávaný výstupy, učivem a výchovnými a vzdělávacími strategiemi. Tento článek podává stručný návod, jak toho dosáhnout.

Při rozpracování vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školního vzdělávacího programu je třeba mít na zřeteli skutečnost, že klíčové kompetence jsou funkčně propojeny s očekávanými výstupy a učivem daného vzdělávacího oboru a uplatňovanými výchovnými a vzdělávacími strategiemi učitele.

K tomu, aby si žáci klíčové kompetence v procesu základního vzdělávání aktivně osvojili, je třeba respektovat určité zásady:

  • dbát na optimální vyváženost (proporcionalitu) mezi osvojováním vědomostí, dovedností, formováním postojů a utvářením životních hodnot v rovině ochrany a podpory zdraví;
  • dbát na funkční propojení klíčových kompetencí se vzdělávacím obsahem a očekávanými výstupy daného vzdělávacího oboru;
  • vytvářet ve vzdělávacím procesu optimální předpoklady pro uplatnění osvojených vědomostí, dovedností, postojů a životních hodnot v osobním životě.

Záměrem příspěvku je nabídnout pedagogické praxi "příklady funkčního propojení jednotlivých klíčových kompetencí s očekávanými výstupy a učivem vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví".


1. Kompetence k učení

Žák:

  • vyhledá a utřídí informace z oblasti aktivní podpory a ochrany zdraví, věcně je posoudí a propojí s dříve osvojenými poznatky a vyvodí z nich závěry pro sebe i ostatní.

Učivo:
Vliv životních podmínek a způsob výživy na rozvoj civilizačních chorob, preventivní medicína a lékařská péče v životě člověka, reprodukční zdraví, nemoci přenosné pohlavním stykem, bezpečné způsoby sexuálního chování, chování v situacích úrazů a život ohrožujících stavů aj.


2. Kompetence k řešení problémů

Žák:

  • analyzuje problémy a shromáždí potřebné informace k jejich řešení;
  • kontroluje vlastní agresivní jednání a násilné nebo sebezničující modely chování; uplatňuje osvojené způsoby a postupy při řešení problémových a rizikových situací a je odpovědný za svá rozhodování a jednání.

Učivo:
Dospívání - rizikové období pro rozvoj poruch příjmu potravy, drogové závislosti - životní cíle a perspektivy mladého člověka, zanedbávání a týrání dětí - dětská kriminalita, manipulativní reklama - ovlivňování životního stylu prostřednictvím reklamy a ostatních médií aj.
Problémy v mezilidských vztazích - přítomnost v konfliktních a rizikových situacích, v partě problémových vrstevníků; chování při mimořádných událostech aj.


3. Kompetence komunikativní

Žák:

  • využívá osvojené komunikační dovednosti při týmové práci;
  • uplatňuje dovednosti komunikační obrany proti agresi a manipulaci; využívá osvojené komunikační modely chování a jednání v souvislosti s obranou před sociálně patologickými jevy.

Učivo:
Komunikace v běžných i zátěžových situacích, manipulativní působení sekt, vrstevníků a dospělých aj.
Brainstorming, dialog a diskuse - problematika předčasné sexuální zkušenosti, těhotenství a rodičovství mladistvých, zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek, rozpory mezi stravováním dětí, dospívajících a zásadami zdravé výživy aj.


4. Kompetence sociální a personální

Žák:

  • uplatňuje způsoby chování podporující dobré mezilidské vztahy, empatii, spolupráci a pomoc;
  • chová se kultivovaně k opačnému pohlaví, pomáhá slabším a handicapovaným.

Učivo:
Osobnostní, sociální a morální rozvoj - rozvíjení dovedností pro spolupráci ve skupině a pro řešení problémů v mezilidských vztazích a dovedností posilujících prosociální chování aj.
Chování k opačnému pohlaví, pomoc slabším a handicapovaným, respektování odlišných přístupů k sexualitě daných jinou kulturou a vírou, respektování jedinců s odlišnou sexuální orientací aj.


5. Kompetence občanské

Žák:

  • uplatňuje odpovědnost za podporu a ochranu zdraví vůči sobě i druhým - zdravý způsob života a péče o zdraví, prevence rizik ohrožujících zdraví.

Učivo:
Aktivní zapojení do činností podpory a ochrany zdraví v rodině, ve škole, v obci aj.


6. Kompetence pracovní

Žák:

  • uplatňuje osvojené postupy ochrany a podpory zdraví při praktických činnostech ve škole i mimo ni.

Učivo:
Práce s počítačem, pracovní polohy při sezení a stání, hygiena odívání při sportu aj.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Hana Pernicová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Výchova ke zdraví