I několik let po zavedení rámcových vzdělávacích programů do školní praxe se srovnávají „staré“ a „nové“ osnovy vzdělávacích oborů. Většina připomínek a postřehů bývá subjektivního rázu. Objektivní posouzení konkrétního vzdělávací oboru v navazujících kurikulárních dokumentech zde chybí. Příspěvek proto přináší porovnání vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a ve Vzdělávacím programu Základní škola (dále jen VP ZŠ). Analýza se věnuje jak východiskům, pojetí a cílům vzdělávacího obsahu, tak členění a rozpracování vzdělávacího obsahu.
Vzdělávací obor Český jazyk a literatura je v RVP ZV součástí vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Vzdělávací obor Český jazyk a literatura v RVP ZV a předmět Český jazyk ve Vzdělávacím programu Základní škola mají odlišný název, ve VP ZŠ není v názvu uveden pojem literatura. Základem vzdělávacího obsahu oboru Český jazyk a literatura v RVP ZV je osvojení mateřského jazyka v jeho mluvené i písemné podobě, jak tomu bylo i ve VP ZŠ. Ovládnutí mateřského jazyka otvírá cestu k dorozumívání a poznání. Osvojení českého jazyka je také předpokladem pro úspěšné vzdělávání i v dalších vzdělávacích oborech. V RVP ZV je více než ve VP ZŠ akcentována výchovná složka tohoto vzdělávacího oboru.
Literární výchova:
Jazyková výchova:
Komunikační a slohová výchova:
Cílové zaměření vzdělávací oblasti RVP ZV (str. 21) je na rozdíl od specifických cílů VP ZŠ (str. 17) pojato obecněji, směřuje k rozvíjení klíčových kompetencí a zahrnuje cíle, které odpovídají důrazu na jazyk a jeho ovládání jako nástroje poznání a komunikace v kulturně-společenském a historickém kontextu.
Na straně 21 uvádí RVP ZV nad rámec VP ZŠ tyto cíle vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace:
RVP ZV daleko více než VP ZŠ upozorňuje na to, že dovednosti získané ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura jsou důležité pro osobnostní rozvoj žáka (viz formulování názorů, produkce literárních textů, pozitivní vztah k mateřskému jazyku, jazyk jako nástroj celoživotního vzdělávání, sebedůvěra při vystupování na veřejnosti). Jako jeden z cílů RVP ZV oproti VP ZŠ uvádí samostatnou práci s informačními zdroji.
Samostatná práce s informačními zdroji je v současné informační společnosti nezbytností. Důraz kladený na osobnostní rozvoj žáka vytváří příležitost pro rozvoj každého jedince, je zcela v souladu s principy osobnostní a sociální výchovy. Podněcování k tvořivému myšlení je jedním z deklarovaných cílů základního vzdělávání.
V obecném úvodu obou dokumentů je sice uvedeno, že výuka má komplexní povahu a že se jednotlivé složky tohoto vzdělávacího oboru prolínají. Je ale vhodné upozornit na to, že oba dokumenty člení vzdělávací obsah odlišně. K rozdílu dochází i ve strukturaci vzdělávacího obsahu do ročníků. VP ZŠ formuluje učivo a část Co by měl žák umět jednotlivě pro každý z 9. ročníků ZŠ. V některých případech vymezuje vzdělávací obsah společně pro 2 ročníky (například Psaní 4.–5. ročník, Literatura 6.–7. ročník a 8. a 9. ročník). RVP ZV vymezuje vzdělávací obsah pro 1. stupeň ZŠ (1. období a 2. období) a 2. stupeň, distribuce očekávaných výstupů a učiva do konkrétních ročníků tedy není předepsána.
Členění ČJ v VP ZŠ:
V poznámkách k učebnímu plánu ČJ nalezneme ještě toto doplnění (str. 14):
Členění ČJL v RVP ZV:
V očekávaných výstupech vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v RVP ZV se promítají kompetence k učení (např. v Komunikační a slohové výchově se využívá základů studijního čtení – žák vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, v Jazykové výchově žáci samostatně pracují s Pravidly českého pravopisu atd.), kompetence k řešení problémů (např. v Literární výchově žáci porovnávají různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování), kompetence komunikativní (celá složka Komunikační a slohové výchovy a Literární výchovy), kompetence sociální a personální (v Komunikační a slohové výchově se žáci zapojují se do diskusí, řídí je atd.), částečně i kompetence občanské (např. v Literární výchově žáci rozlišují literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty). Do očekávaných výstupů vzdělávacího oboru ČJL není explicitně zahrnuta kompetence pracovní.
Očekávané výstupy oboru jsou novým prvkem RVP, proto je nelze zcela porovnat s předcházejícími vzdělávacími programy (částečně může očekávaným výstupům v RVP ZV odpovídat ve VP ZŠ pasáž označená Co by měl žák umět). Očekávané výstupy v RVP ZV jsou obecnější a komplexnější povahy než analogické části ve VP ZŠ. Očekávané výstupy ve složce Jazyková výchova jsou v RVP ZV obdobné jako poznávací a činnostní kompetence ve VP ZŠ (část Co by měl žák umět). Očekávané výstupy Literární výchovy RVP ZV obsahují oproti VP ZŠ tvořivé produkční činnosti. Dále zde můžeme nalézt změnu v typech sloves, která označují činnost žáků. V RVP ZV jsou používána například slovesa rozlišuje, porovná, doloží (argumenty), ve VP ZŠ všímat si (rozdílů), rozumět, formulovat názor atd. Největší proměnou oproti VP ZŠ prošla v RVP ZV složka Komunikační a slohové výchovy. Nově jsou do této složky RVP ZV zařazeny očekávané výstupy vztahující se ke kritickému přístupu k textům a sdělením (žák odlišuje fakta od názorů a hodnocení, žák rozlišuje subjektivní a objektivní hodnocení, žák rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích). Další „nový“ očekávaný výstup souvisí se zapojováním žáků do diskusí.
V RVP ZV jsou oproti VP ZŠ nově formulovány tyto očekávané výstupy:
Literární výchova – 1. stupeň (str. 24)
Literární výchova – 2. stupeň (str. 25 a 26)
Komunikační a slohová výchova – 1. stupeň (str. 22)
Komunikační a slohová výchova – 2. stupeň (str. 24)
Literární výchova, ale i Komunikační a slohová výchova a Jazyková výchova nemají pouze naukový charakter, ale v souladu s názvem těchto složek se do popředí dostává i výchovný aspekt. Cílem výuky není vybavit žáka pouze vědomostmi, ale rozvíjet i jeho dovednosti, schopnosti, postoje a hodnoty. Tvořivé produkční činnosti, které jsou v RVP ZV zařazeny ve větší míře než v VP ZŠ, otevírají více prostoru pro kreativitu žáků, pro rozvoj jejich tvořivého myšlení, pro utváření hodnot a postojů, ale i pro osvojování specifických jazykových a komunikačních dovedností.
Posílení komunikační složky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura je odezvou na proměnu společnosti. Schopnost komunikace má stále podstatnější vliv na uplatnění jednotlivce ve společnosti (ve sféře profesního i osobního života). Proto je nezbytné systematicky rozvíjet dovednosti žáků týkající se práce s informacemi, včetně kritického přístupu ke sdělením různého typu.
Učivo v RVP ZV je zpracováno na obecnější úrovni než učivo ve VP ZŠ. Členění učiva vychází z členění složek vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura (viz úvodní pasáže části 2). Nejen očekávané výstupy, ale i učivo má v RVP ZV činnostní povahu (např. v Komunikační a slohové výchově můžeme nalézt učivo čtení a naslouchání).
Na 1. i 2. stupni učivo ve složce Jazyková výchova v RVP ZV odpovídá z velké části učivu ve VP ZŠ. Nové téma, jehož zařazení do RVP ZV je reakcí na aktuální poznatky v oboru, nalezneme v učivu skladby (stavba textu). Literární výchova v RVP ZV je oproti VP ZŠ více zaměřena na tvořivé činnosti s literárním textem (přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, vytváření vlastních textů, dramatizace, vlastní výtvarný doprovod k literárním textům). Tato změna se týká převážně 2. stupně. Největší proměnou oproti VP ZŠ prošla v RVP ZV složka Komunikační a slohové výchovy. Nově je v této složce učivo strukturováno do následujících okruhů: čtení, naslouchání, mluvený projev, písemný projev.
V RVP ZV je oproti VP ZŠ doporučeno navíc toto učivo:
Literární výchova – 1. stupeň (str. 24)
Literární výchova – 2. stupeň (str. 26)
Komunikační a slohová výchova – 1. stupeň (str. 22)
Komunikační a slohová výchova – 2. stupeň (str. 24 a 25)
V souladu s proměnou očekávaných výstupů dochází i k proměně učiva. V učivu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura je více prostoru pro kreativitu a komunikaci. Učivo Komunikační a slohové výchovy je zpracováno činnostně, proto zde můžeme nalézt čtení, ale i v dosavadních učebních dokumentech opomíjené naslouchání. Obě tyto činnosti jsou dále strukturovány na čtení a naslouchání praktické, věcné, kritické a prožitkové. Toto rozlišení upozorňuje na to, že je potřeba systematicky rozvíjet různé čtenářské a posluchačské strategie. Slohové útvary, postupy a žánry jsou v RVP ZV daleko více vnímány jako prostředky k dosažení efektivní komunikace. Učivo nově také zohledňuje poznatky současné textové syntaxe.
Formální změnou mezi pojetím Českého jazyka a literatury v RVP ZV a Českého jazyka ve VP ZŠ je odlišný název (ve VP ZŠ není v názvu uveden pojem literatura). Tyto vzdělávací obory jsou také odlišně členěny, ve výuce se však vzdělávací obsah jednotlivých složek vzájemně prolíná. Největší proměnou prošla složka Komunikační a slohové výchovy.
Pojetí vzdělávacího oboru je v RVP ZV a VP ZŠ zpracováno velmi podobně. Vzdělávací programy se shodují v tom, že podporují osvojení mateřského jazyka v jeho mluvené i písemné podobě, že mateřský jazyk je důležitý nástroj pro dorozumívání a poznání vůbec a že osvojení českého jazyka je předpokladem pro úspěšné vzdělávání i v dalších vzdělávacích oblastech. RVP ZV se navíc zaměřuje na dovednosti spojené s osobnostním rozvojem žáka (pozitivní vztah k mateřštině, sebedůvěra při vystupování, celoživotní vzdělávání). Jako samostatný cíl RVP ZV vytýká samostatnou práci s informačními zdroji. Do vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura se promítají všechny klíčové kompetence, vyjma kompetence pracovní.
Očekávané výstupy oboru jsou novým prvkem kurikula, proto je nelze zcela porovnat s prvky předcházejících vzdělávacích programů. V RVP ZV jsou oproti VP ZŠ zařazeny očekávané výstupy, které souvisí s tvořivými produkčními činnostmi (Literární výchova) a s kritickým přístupem k textům a sdělením (Komunikační a slohová výchova).
Činnostní povahu nemají v RVP ZV pouze očekávané výstupy, ale i některé učivo, především to, které je součástí Komunikační a slohové výchovy (čtení a naslouchání). V RVP ZV je oproti VP ZŠ do Komunikační a slohové výchovy zařazeno učivo o stavbě textu, čtenářských a posluchačských strategiích, o produkci mluvených projevů. V Literární výchově je učivo v RVP ZV zaměřeno více na tvořivé činnosti s literárním textem.
Vzdělávací obor Český jazyk a literatura v RVP ZV oproti Vzdělávacímu programu Základní škola více podporuje osobnostní rozvoj žáka a více také vybízí ke kreativitě žáků. RVP ZV se hlouběji orientuje na rozvoj komunikačních dovedností a čtenářských strategií. RVP ZV vybízí ke kritickému přístupu k informacím a samostatné práci s informačními zdroji. Vzdělávací obor Český jazyk a literatura je tedy obohacen dovednostmi užitečnými pro život i celoživotní učení.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025