Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Šachy při vyučování?
Odborný článek

Šachy při vyučování?

8. 6. 2007 Speciální vzdělávání
Autor
Dagmar Kapustová

Anotace

Šachovnice a šachové figurky přinášejí zajímavé možnosti v rozvíjení dětské představivosti, logického úsudku a strategického myšlení. Mohou se stát též zajímavou učební pomůckou. Od letošního roku je na několika školách ověřován projekt podporovaný Evropským sociálním fondem a hlavním městem Praha Figurková školička. Jeho autorkami jsou M. Kořenová a P. Rožková. Pilotního projektu se jako partneři mimo jiné účastní Jedličkův ústav, Církevní ZŠ logopedická Don Bosco z Prahy 8, ZŠ pro sluchově postižené v Praze 2 a Soukromá ZŠ Integrál pro děti s SPU.

Šachovnice a šachové figurky přinášejí zajímavé možnosti v rozvíjení dětské představivosti, logického úsudku a strategického myšlení. Mohou se stát též zajímavou učební pomůckou. Od letošního roku je na několika školách ověřován projekt podporovaný Evropským sociálním fondem a hlavním městem Praha Figurková školička. Jeho autorkami jsou M. Kořenová a P. Rožková. Pilotního projektu se jako partneři mimo jiné účastní Jedličkův ústav, Církevní ZŠ logopedická Don Bosco z Prahy 8, ZŠ pro sluchově postižené v Praze 2 a Soukromá ZŠ Integrál pro děti s SPU.

Hry se šachovnicí rozvíjejí schopnost orientaci na ploše, pomáhají žákům vytvářet jednoduché algoritmy a řešit nové situace. Pomáhají tak i žákům se sluchovým či řečovým postižením nebo s poruchami učení a chování rozvíjet nonverbální myšlení pomocí souboru cvičení. Na šachovnici objevují směr, učí se, že má střed a kraje, že se dá chodit rovně, šikmo nebo skákat. Hledají nejkratší cestu k cíli, staví ohrady kolem překážky, pohybují postupně jednotlivými figurkami, čímž se učí tvořit první jednoduché algoritmy. Pro žáky s poruchami chování je vhodný pohyb na velké šachovnici, který jim umožňuje hravou formou pohyb dle pravidel. Při hře mohou kreslit, nebo sami představovat věže a dámy, které obcházejí les.

A co projektu říkají sami učitelé? Na mé otázky odpovídala Mgr. Kateřina Špačková z CZŠL Don Bosco.

Jak pokračuje projekt Figurková školička ve vaší škole?
S Figurkovou školičkou jsme začali na začátku 2. pololetí tohoto školního roku, od té doby ji spolu s dětmi ověřujeme a zkoušíme, vymýšlíme doprovodné akce, jako například různé výtvarné projekty a výlety inspirované šachovou hrou atp. S koncem školního roku se nám blíží také konec zkušebního programu Figurky, takže se chystají veliké věci na rozloučenou. V rámci Dne dětí proběhlo na našem internátě soutěžně hravé figurkové odpoledne a na úplný závěr projektu chystáme Figurkovou školu v přírodě, kde dojde i na bojovou šachovou hru, na šachový turnaj a slavnostní ukončení.

V čem vidíte jeho největší přínos?
Projekt Figurková školička přinesl do naší školy a každé třídy především hravost. Učí nás prostřednictvím zajímavých pohádkových úloh hledat a nacházet řešení pohádkových problémů. Věříme, že schopnost umět se zamýšlet a řešit pohádkové problémy vede ke schopnosti umět se poprat s problémy většími.

Které pomůcky využíváte při práci a jak jste s nimi spokojená?
Jako pilotní škola máme k dispozici všechny pomůcky, které společnost Figurka nabízí: od cvičebnic, přes speciální magnetické tabule a figurky, látkové šachovnice s dřevěnými rozkládacími figurkami, nášlapné šachovnice, až po šachová pexesa a hudební nahrávky figurkových písniček. Všechny pomůcky jsou užitečné a pro žáky velice atraktivní.

Co říkají projektu děti?
Většina žáků je nadšená, výuka Figurkové školičky je pro ně ve škole vítanou změnou. Pracuje se zde hodně s prostorovou představivostí, kombinatorickými schopnostmi, s neverbální inteligencí, což některým žákům, kteří mají větší logopedické problémy, přináší možnost vyniknout. Také rodiče projekt uvítali, někteří již zakoupili svým dětem zbrusu nové šachy.

foto

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět