Náhled pedagoga na novou metodu podporující rozvoj v oblasti rozumových schopností u dětí předškolního věku - podpora a stimulace neuronových synapsí, aktivizace spolupráce obou mozkových hemisfér, motorická cvičení, jež eliminují problémy související s dyslektickými obtížemi. Způsob, jak lze identifikovat nadané děti a nabídnout jim odpovídající stimulaci v předškolním věku. Projekt, jenž přichází prostřednictvím Mensy Srbsko a využívá poznatků z oblasti neuropsychologie. V Čechách jej podporuje Mensa ČR.
Na konci roku 2009 a počátkem roku 2010 jsem se zúčastnila prvního dílu školení k NTC systému učení. V březnu 2010 jsem následně absolvovala druhou fázi zaškolení. Jde o projekt, který přichází ze Srbska a prostřednictví Mensy ČR je propagován v českých mateřských školách pod názvem Mensa pro školky. Tým odborníků z oblasti dětské neurologie se snaží o podporu v oblasti stimulace neuronových synapsí v předškolním období, jež je dle výzkumů pro další život nejdůležitější. Tato metoda také pomáhá identifikovat nadané děti, nabízí jim činnosti, jež jsou pro ně zajímavé, ale také všeobecně rozvíjí potenciál všech dětí v oblasti rozumových dovedností.
Dle tohoto systému učení jsem s dětmi začala pracovat od ledna 2010. V systému se klade důraz na podporu motorických dovedností, cvičení rovnováhy, provádí se pravidelné otáčení kolem vlastní osy, jež podporuje proudění v oblasti lymfatického systému, podporuje se spolupráce levé a pravé mozkové hemisféry, aktivizace mozkových center v oblasti asociativního myšlení, pracuje se s hádankami, podporuje se tvořivé myšlení a využívá se práce s hudbou. Systém učení má svou metodiku a pracovat s ním může pouze pedagog, jenž projde oběma fázemi zaškolení. Z pohledu nezasvěceného může jít o jednoduché a běžně prováděné činnosti. Její přínos je však v systematičnosti, vědomém a pravidelném provádění činností, které vede k aktivizaci odpovídajících mozkový center. Základní myšlenkou pak je, že provádění činností málo a často a hlavně pravidelně a vědomě posouvá děti kupředu. Výsledky se brzy dostaví, ale je nutné vědět, že důležitost některých činností spočívá v tom, že jsou přípravou pro další fáze, které ve vývoji nastanou v dalším stupni vzdělávání.
Celý systém učení NTC je doplněním běžného režimu v MŠ, nijak neomezuje výchovně-vzdělávací činnost. Je vhodným vyplněním prostojových režimových momentů, chvilek před spaním nebo jej lze zařadit v odpoledních hodinách, kdy už si děti převážně hrají apod. Dále můžeme vytvářet pravidelné rituální činnosti, například ranní otáčení kolem vlastní osy, dopolední chvilky s míčem spojené s vědomým prováděním motorických činností.
Účinnost se zvyšuje zapojením rodičů do celého procesu, přenášením informací o práci s dětmi v MŠ.
Jde o systematické dlouhodobé učení, nejen směrem k dětem. Také samotní učitelé prochází postupnou změnou v náhledu na celkový přístup ke vzdělávání. Sám pedagog se pak stává učitelem i tím, kdo je ochotný se učit nové věci.
Aby byly výsledky odpovídající, je důležité pracovat s dětmi sice v krátkých časových úsecích, ale dlouhodobě a systematicky, s vědomím, že nelze některou z fází přeskočit či uzavřít dříve, než jsme již s dětmi začali pracovat. Vždy je kladen důraz na vnitřní motivaci ze strany dětí a spolupráci s rodiči.
Po té, co jsme začali s pravidelnými chvilkami v návaznosti na systém učení NTC, jsem si uvědomila, že téměř vše, co je v metodice k tomuto učení, je také v RVP PV. Jediné, s čím se běžně v MŠ nepracuje, jsou značky aut a vlajky států, které se využívají ve spojení s asociativními symboly. Ačkoliv například práce s vlajkami může být pro předškolní děti náročná, děti mne překvapily - svou schopností zapamatování si množství nejen značek aut, ale také vlajek ve spojení s asociativními obrázky. Navíc vždy pracují s chutí a samy toto vyžadují.
Po půl roce práce se systémem učení NTC jsem prošla RVP PV, abych porovnala očekávané kompetence z tohoto dokumentu s tím, co podporuje srbská metoda. Nabízím náhled na oblasti, jež se v projektu Mensa pro školky překrývají s RVP PV. Je pouze na pedagogovi, aby si vše sám našel a propojil, využil toho, co nabízí systém učení NTC, a vnesl do vzdělávání nové prvky. V systému učení NTC nejsou žádná striktně daná pravidla, vše je otevřené, tvoří nadstavbu k běžnému režimu dne v MŠ.
NÁVAZNOST NTC NA RVP PV
Výběr očekávaných kompetencí v souvislosti s činnostmi podporujícími jednotlivé fáze systému učení NTC
1. fáze – Stimulace vývoje synapsí
(podporuje převážně činnosti z oblasti Dítě a jeho tělo)
Motorická cvičení
Grafomotorika
Akomodace oka
2. Fáze – Stimulace vývoje asociativního myšlení
(podporuje převážně činnosti z oblasti Dítě a jeho psychika, dále pak z oblasti Dítě a společnost - tyto jsou v textu odlišeny)
Abstrakce vizualizace
Asociace hudba
3. fáze – Stimulace vývoje funkcionálního myšlení: hádanky, příběhy
Běžné hádanky a příběhy s otevřeným koncem
Enigmatické hádanky
Grafické znázornění příběhu či hádanky, tvorba myšlenkových map
Očekávané kompetence z oblasti Dítě a ten druhý se naplňují v běžném programu dne, dále pak podporou kolektivních a skupinových činností, kooperace a spolupráce při provádění činností.
Očekávané kompetence z Oblasti dítě a svět se naplňují při vycházkách do přírody, jež jsou jednou z podporovaných složek systému učení NTC.
Všeobecně však platí, že systém učení NTC je zaměřen na rozvoj a podporu v oblasti rozumových dovedností, grafomotoriky a motorických cvičení. Tyto jsou nejvíce zastoupeny v oblastech Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, činnosti podporující vztah k hudbě pak ještě částečně v oblasti Dítě a společnost.
Z pohledu pedagoga jde ve většině případů o činnosti, které v MŠ většinou provádíme. Jde pouze o to najít propojení NTC s RVP PV. Činnosti je pak provádět vědomě, záměrně, pravidelně a vnímat hlubší podstatu a kontext s celoživotním vzděláváním. Všeobecně jde o změnu náhledu na vzdělávání předškolních dětí, aby vše, co dětem nabízíme, stimulovalo odpovídající centrum v mozku v propojení s dalšími životními etapami. Je důležité si uvědomit, že to, co do 6 let věku do dětí vkládáme, nemusí být viditelné v daném okamžiku, ale má to svůj význam pro budoucnost. Systém učení NTC se snaží o aktivizaci důležitých mozkových center v období, kdy je dětský mozek v největším rozvoji, a to tak, aby to bylo pro děti využitelné v dalších vývojových obdobích a usnadnilo jim to například vstup do ZŠ. Dále pak systém vede děti k tvořivému myšlení a k aktivnímu zpracovávání informací, s nimiž přichází do styku. Nezastupitelnou úlohu hraje i v eliminování problémů souvisejících s poruchami v oblasti dyslexií. Toto je zajištěno pravidelným prováděním činností z první fáze, tedy činností souvisejících s rozvojem a podporou v oblasti motorických dovedností a činností podporujících spolupráci obou mozkových hemisfér.
Vše je postaveno tak, aby pedagog sám musel hledat cíle, cesty, metody, činnosti a také sám dokázal odůvodnit, proč něco dělá a jak a najít formu, jak to zařadit do režimu dne. V této souvislosti mne napadá myšlenka, jež je součástí RVP PV:
Cíle a obsah předškolního vzdělávání formulované RP směřují mateřskou školu k tomu, aby děti, které ji opouštějí, byly osobnosti pokud možno jedinečné vzhledem ke svému věku a k individuálním možnostem co nejvíce samostatné, sebevědomé, sebejisté, s vlastním rozumem, schopné dívat se na svět kolem sebe, uvažovat, tvořivě přemýšlet a jednat, jedinci na své úrovni přizpůsobiví, odvážní a také zodpovědní, ochotní nejen přijímat, ale také dávat, schopní se dále rozvíjet, učit se všemu, co budou v životě potřebovat, a aktivně čelit problémům, které život přináší.
Zkušenost nás učí, že dítě k samostatnosti a sebevědomí však nevede pedagog, který je nesamostatný a který si nevěří: tvořivě myslet a jednat je nenaučí ten, kdo sám netvoří: vytvořit si vlastní představu o světě a životě je nenaučí ten, kdo sám svou vlastní představu nemá: odpovědnosti a cílevědomosti těžko může učit dítě pedagog, který nestojí pevně na svých vlastních nohou, který si sám nedokáže stanovit cíle své práce, svou zodpovědnost přesouvá na jiné a schovává se za rozhodování druhých: ten, kdo nedokáže sám vést dialog, těžko bude učit své žáky se dohodnout a přistupovat na kompromisy.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025