Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Ze stáže ve waldorfské MŠ ve Francii
Odborný článek

Ze stáže ve waldorfské MŠ ve Francii

1. 6. 2010 Předškolní vzdělávání
Autor
Miroslava Knedlová

Anotace

Článek je věnován popisu stavu předškolní waldorfské pedagogiky v zahraničí (Francie), přístupu rodičů ke specifickému výchovnému systému a analýze fungování konkrétní WMŠ. Čtenář může text chápat jako čistě informativní, ale také jej využít pro inspiraci či pro srovnání přístupu laiků i odborníků v zahraničí s přístupem, který sám zná z české praxe.

V rámci zpracování výzkumu pro vysokoškolskou odbornou činnost na FHS UTB ve Zlíně (na téma Osobnost a klíčové kompetence učitele ve waldorfské mateřské škole) jsem měla možnost strávit jedno tzv. trimestrální období ve waldorfské mateřské škole, a to jako asistentka pedagoga ve francouzském Avignonu. Ačkoli výzkumná činnost v této oblasti byla velmi zajímavá, obohacující a rozmanitá více než předpokládaly stanovené hypotézy, ráda bych tento příspěvek věnovala zprávě o tom, jak waldorfská předškolní pedagogika ve Francii funguje, jak se jí daří a jak ji vnímají rodiče a širší veřejnost. Věřím, že následující reflexe zkušeností může být inspirující jak pro pedagogy s oblastí zájmu v alternativních směrech, tak pro zastánce „klasické pedagogiky”.

Waldorfská pedagogika jako jedna z alternativ ke klasické pedagogice má v zahraničí podstatně delší tradici než u nás, kde se začala rozvíjet až na začátku devadesátých let. V Avignonu waldorfská škola navázala na již několikaleté působení waldorfské pedagogiky ve Francii. Ráda bych na tomto místě citovala ze své kvalifikační práce:

„Všechny waldorfské mateřské školy ve Francii (a ve většině dalších zemích světa – Česká republika je v tomto ohledu výjimkou) patří mezi soukromá zařízení, která svůj provoz hradí především z finančních příspěvků rodičů a případných sponzorských darů.

Ecole Rudolf Steiner en Région d´Avignon (Škola Rudolfa Steinera v Aignonském regionu) má své počátky již v roce 1987. Tehdy se sešla skupina rodičů se zájmem o waldorfskou pedagogiku z okolí města Avignon a založili svou první asociaci Point du jour (Střed dne). O čtyři roky později se k této skupině připojilo několik dalších rodičů, z jejichž řad byly také waldorfské učitelky. Tato skupina se rozhodla, jelikož mnohé děti dosáhly předškolního věku, založit v září roku 1992 mateřskou školu. Školka byla ve svých počátcích otevřena pro 10 dětí. V následujících letech se ke skupině přidávali další zájemci a o dva roky později zahájili rodiče výstavbu vlastní budovy školky, protože WMŠ doposud sídlila v pronajatých prostorách. Každý rok, s přibývajícím věkem dětí a novými třídami, byla společnými silami všech rodičů postavena budova pro jednu třídu. Dnes je mateřská škola kompletní (má čtyři třídy) a úsilím rodičů a učitelů docílila skupina také toho, že pro své děti dnes mají návaznost vzdělávání v základní a střední škole, které sami z vlastních finančních prostředků vybudovali.[1]

Krásný příklad všem (nejen) waldorfským školám a rodičům, který by mohl závidět – nebo se jím nechat inspirovat – kterýkoli vzdělávací systém na světě.

Česká republika může hovořit o velké výhodě, že má tu možnost zařadit waldorfské školy jako alternativy předškolního, základního i středoškolského vzdělávání mezi státní zařízení. To u nás teoreticky zajišťuje rovný přístup k tomuto vzdělávání a neomezuje se pouze na rodiče, kteří si mohou dovolit platit školné (ačkoli v zahraničí jsou školy také otevřeny všem – často funguje jakýsi výpomocný finanční systém mezi rodiči). Otázkou pak ale zůstává, zda by lidé, zvyklí na tento systém, byli vůbec schopni samostatné iniciativy a vlastních „investic” v podobě financí, času a práce. Asi by to u nás působilo neobvykle a nadmíru překvapivě.”


[1] Informace získané na základě praktické stáže a osobních rozhovorů.

Literatura a použité zdroje

[1] – KNEDLOVÁ, Miroslava. Zakládání waldorfské mateřské školy. 1. vydání. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2010. 56 s.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Miroslava Knedlová

Hodnocení od uživatelů

Miroslav Melichar
2. 6. 2010, 08:02
"Česká republika může hovořit o velké výhodě, že má tu možnost zařadit waldorfské školy jako alternativy předškolního, základního i středoškolského vzdělávání mezi státní zařízení. To u nás teoreticky zajišťuje rovný přístup k tomuto vzdělávání ..."
Pro toho, kdo si přečetl některé dílo myslitele R.Steinera, je rovný přístup k tomuto proudu vzdělání při nejmenším zarážející. Filosofický základ, na němž waldorf.pedagíka stojí, vybočuje z běžně chápaných hranic normality.
Vladimír Václavík
13. 4. 2011, 17:20
Když něčemu nerozumíme tak to neznamená, že se jedná o špatnou věc. Waldorfské školy přispívají k rozšíření vzdělávací nabídky. U nás byla v období socialismu jejich existence z ideologických důvodů nemožná. Po dvaceti letech od pádu komunismu jsou už tyto školy součástí systému, jak to je ve vyspělých zemích běžné.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.