Odborný článek

Skřítek Podzimáček

Anotace

Zajímavá výtvarná činnost pro děti předškolního věku. Hlavním tématem se stala pohádková postava Král podzimu a jeho čepice „podzimačka“. Děti se prostřednictvím výtvarných činností seznamují s ročním obdobím podzim a s koloběhem roku. Při výtvarné činnosti pracují s přírodními materiály. Ukázka obsahuje návrh činností v rozmezí jednoho dne od ranních her až do odpoledne.

Úvod

Příspěvek jsem vymýšlela ke slavnosti Posvícení, která v mateřské škole probíhala. Děti měly mít sjednocující prvek – čepice. A jako zajímavost pro větší motivaci dětí jsem přidala Krále podzimu.

Cíl

  • rozvoj poznávacích procesů (vnímání, pozorování, představivost, fantazie, paměť, myšlení)
  • rozvoj výtvarné představivosti, fantazie a „myšlení v materiálu“
  • rozvoj senzibility k okolí
  • rozvoj schopnosti výtvarně estetického hodnocení
  • rozvoj tvořivých schopností
  • vytváření pracovních návyků, organizace činnosti, schopnosti kooperace při řešení úkolů v týmu
  • umět se sám rozhodnout, vybrat si, samostatně pracovat

Didaktická analýza úkolu

Král podzimu

Ranní hry: zdobení Krále podzimu

  • rozhovor – děti popisují, jak si představují Krále podzimu (kde žije, co dělá, jak vypadá)
  • vyčarujeme Krále podzimu (kouzlo a výroba postavy Krále podzimu): hlavu tvoří papírová taška, obličej je naznačen listy, základ těla je vyroben z tyče, která je posazená v polykarpově stavebnici, vlastní tělo je z větví připevněných na nosnou tyč a kabátu
  • děti připevňují listy (izolepa, špendlík), zdobí kabát

Ranní povídání

  • podzim – charakteristika ročního období, počasí, zvyky, slavnosti (posvícení, jarmarky, vinobraní, pouť), barvy, příroda, sběr přírodnin
  • posvícení – „posvícení“ znamená totéž co „posvěcení“, bylo spojeno s posvěcením kostela; v průběhu let se tyto zvyky ustálily, někde dokonce splývají pojmy pouť a posvícení; obvyklými atributy posvícení jsou posvícenské koláče, místní speciality, taneční zábavy a průvody s maskami, v některých regionech při této slavnosti figurují i zvířata (beran, houser, kačer nebo kohout)
  • Král podzimu – co značí, jak asi vypadá, jak jsme si ho v ranních hrách nazdobili, pochvaly

Tělovýchovná chvilka

  • převléknutí do cvičebního oděvu
  • děti představují vítr, dle pokynů běhají okolo tělocvičny (rychle, pomalu), běh do rytmu bubínku
  • děti představují strom ve větru - stoj rozkročný, vzpaženo, úklony na obě strany
  • cvičení s listem, koordinace pohybů, chůze s listem na hlavě - relaxace s hudbou
  • leh, ruce podél těla, list je položený na hrudi – hluboký nádech a výdech, děti pozorují, jak se list umístěný na hrudi s nádechem zvedá a s výdech klesá
  • ukončeno relaxací, sebráním listu, poté převlékání zpět do šatů

Motivační kruh k výtvarné činnosti (příprava a výroba čepice podzimačky)

Výtvarné činnosti předchází motivační kruh, děti sedí na polštářích. Povídáme si o posvícení, co to je za zvyk a jaké má tradice.

Motivace k výrobě čepice podzimačky

  • seznámíme se s pravidly práce s materiálem
  • vysvětlíme si pojmy rub a líc, ukážeme si to na látce, oblečení a listu
  • vysvětlíme si pojem koláž
  • každé z dětí dostane čtvrtku (výseč), na kterou nalepí listy dle své fantazie
  • s dotvořením klobouku pomůže vyučující
  • módní přehlídka klobouků

Další možné činnosti na odpoledne

Házení listí z balkonu

  • část dětí bude stát pod balkonem, druhá část bude házet listí z balkonu
  • listí házíme nejdříve postupně po jednom listu, pak házíme 3 - 5 listů najednou, nakonec vyhodíme velké množství listů
  • pozorujeme, co se stane, když listy padají, jak se mísí barvy a tvary

Reflexe

Za sebe hodnotím akci jako velmi povedenou. Děti činnost zaujala, k mému překvapení si všechny s nadšením a precizně vytvořily svou čepici podzimačku. Do zapojení zdobení Krále podzimu jsem děti nemusela pobízet, jelikož se samy chtěly zapojit a činnost je velice zajímala. Během činnosti nenastal žádný problém a zadané cíle byly naplněny. Činnost byla pro děti přínosná v tom, že si samy mohly zvolit, jestli chtějí Krále podzimu zdobit, nebo nechtějí. Také si mohly samy vybrat listy, které na čepici chtěly mít. Cvičení se dětem velmi líbilo a hned po skončení se ptaly, jestli si ho zítra zopakují. Do všech rozhovorů se děti zapojovaly velmi aktivně a snažily se mluvit ve větách. Ukázalo se, že děti se do činnosti výroby čepice ponořily a líbila se jim. Každé z nich si na své čepici dalo opravdu záležet. Ukázalo se, že pokud děti činnost baví, umí být velmi precizní, pečlivé a na vlastním výkonu jim skutečně záleží. Nadšení u nich vyvolalo, když jsem jim po zhodnocení činnosti nabídla možnost jít se na sebe v čepici podívat do zrcadla. Myslím si také, že by se na tuto činnost a téma dal vytvořet hezký projekt, jak v mateřské škole, tak i na 1. stupni ZŠ.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Kristýna Kosová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Papírová taška, polykarpova stavebnice, tmavá látka, větve, listy ze stromů, lepidlo Herkules, špendlíky čtvrtky