Myšlenková mapa
1. myšlenková mapa |
Příprava projektu
V naší MŠ se stalo již pravidlem, že během školního roku připravujeme několik celoškolních projektů, do jejichž realizace se jednotlivá oddělení zapojí svým vlastním třídním programem zaměřeným na stejné téma a vyvrcholením je společná slavnost celé školy. Při realizaci všech projektů se snažíme vtáhnout do dění ve školce i rodiče.
V loňském roce jsme realizovali projekt „Stromoví skřítci", který se setkal s kladným ohlasem u dětí i rodičů. Letos jsme hledali jiný námět, aby náplň programu MŠ byla pestrá. Zvolili jsme pouštění draků. Vlastní organizaci a plán realizace celého projektu jsme prodiskutovali na společné pedagogické radě, která obsahovala tyto body programu:
a) Dračí strom pro jednotlivá oddělení - vytváření draků v MŠ a výzdoba stromu na školní zahradě, představení stromu písní nebo básní kamarádům z dalších tříd v daný den při pobytu venku
b) Dračí slet pro děti a rodiče - výstava draků (vytvořených dětmi a rodiči doma) na společné venkovní chodbě (pergole) se soutěží o nejoriginálnějšího draka
Nabízené činnosti a příležitosti
Všechny činnosti tohoto bloku byly zaměřeny na téma DRAK, směřovaly ke společnému zdobení stromů a výstavě draků, ale zároveň rozvíjely děti ve všech vzdělávacích oblastech. Díky bohatým vzdělávacím možnostem děti mohly v průběhu realizace získávat nové poznatky, zkušenosti a dovednosti spojené s tématem, zároveň však projekt poskytl dostatek prostoru pro volnou hru dětí, kterou učitelky směřovaly a rozvíjely k dosažení pedagogických záměrů.
A) Počasí je na draka aneb dráček papíráček
Udělej mně, táto, udělej mně draka,
aby s větrem letěl, dál až nad oblaka.
Aby letěl k slunci, vyřídil mu přání,
aby dlouho bylo, ještě tady s námi.
Drak už letí, letí, mávají mu děti,
na klubíčko podzim začly navíjeti.
Každý podzim je to jistý,
bere vítr stromům listy.
Drak to listí nahání,
nikdo mu v tom nebrání.
Báseň spojíme s pohybovou hrou Na vítr a draky. Děti představující draky mají za pasem nad zadečkem zastrčenou barevnou stuhu - Dračí ocas. Učitelka představuje vítr a děti honí, snaží se jim stuhu odebrat. Děti se musí bránit bez pomoci rukou, otáčí se k „větru" zády. „Dráček bez ocásku" si jde odpočinout mimo hrací plochu.
Hrajeme v prostoru herny didaktickou hru Barevné ocásky. Děti jsou rozděleny do několika menších skupin. Každá skupina má na zemi položenou obruč - „dračí hlavu" a koš s pestrobarevnými kostkami. Učitelka každé skupině připraví „začátek ocasu" kombinací tří barev. Úkolem dětí je během písně (např. „Papíroví draci" - Pavel Dobeš) dostavět dráčkovi ocas. Zdůrazníme, že nezáleží na délce, ale správném střídání barev. Po skončení limitu provedeme společně s dětmi kontrolu, případně opravíme chyby.
Nabídneme dětem pracovní list zaměřený na pojmenování a pravidelné střídání barev
Dráček popleta (dum.rvp.cz/materialy/dracek-popleta-2.html)
Společně vytváříme Dračí maminku s dětmi z neobvyklých materiálů - plastové fólie, igelitové sáčky, samolepící fólie. Záměrně jsme zvolili materiály, které odolají nepřízni počasí. Vedeme děti k slovnímu popisu materiálů, všímání si jejich vlastností. Děti stříhají a pokreslují plastové destičky lihovým fixem, učitelky kompletují dráčky pomocí sešívačky, připevňují vlasce pro pozdější zavěšení na strom.
Vymýšlíme a učíme se novou píseň pro zahradní slavnost. Využily jsme melodii písně „Já mám tetu". Seznámíme děti zatím s první slokou, další části přidáváme s postupným realizováním dalších částí projektu.
2. noty |
Není drak jako drak (text Eva Pipková)
„Já jsem letec..." (ŽÁČEK, Jiří: Malý čtenář. Alter 1994, str. 96)
Letos naposled" (OPRAVILOVÁ, Eva: Podzim v MŠ. Portál 1998, str. 43)
„Počasí je na draka" (Opravilová, Eva: Podzim v MŠ. Portál 1998, str. 44)
„Draci" (OPRAVILOVÁ, Eva: Podzim v MŠ. Portál 1998, str. 45)
„Antidrak aneb všechno je na draka" (BERANOVÁ, Eva; RYCHETSKÁ, Jana; DOLEJŠÍ, Pavel: Čtvero ročních dob. Humpolec 2004, str. 72 )
Dráčkové se smějí rádi, o závod si s větrem řádí.
Dejte pozor nebo z lásky, chytíme vás za ocásky.
(NOVÁKOVÁ, Mária: Písanka malého předškoláka. NOMI Hradec Králové, str. 5)
Letí vzhůru, vpravo, vlevo, krásnou smyčku dovede.
všechny kousky, které umí, rád všem dětem předvede.
Co je to?
(NOVÁKOVÁ, Mária: Čáry-máry předškoláka, NOMI. str. 17)
Létá s větrem do dáli, rád se chvostem pochválí.
Ukazuje z oblohy, tečkované ozdoby.
Co je to?
(NOVÁKOVÁ, Mária: Písanka malého předškoláka 4-5. Didaktické pomůcky NOMI, str. 3)
Poletuje ve výškách, jako velký pán.
shora kouká na všechny, vidí světa lán.
Co je to?
(NOVÁKOVÁ, Mária: Písanka malého předškoláka. NOMI, str. 2)
Na nebi si poletuje, větřík si s ním zažertuje.
Létá si vždy sem i tam, kampak dráčku, kampak kam?
Co je to?
(NOVÁKOVÁ, Mária: Písanka malého předškoláka. NOMI, str. 5)
Nemá křídla, s větrem letí,
prohání ho kupa dětí.
Co je to?
(NOVÁKOVÁ, Mária: Písanka malého předškoláka. NOMI, str. 2)
Věru, věru, je to tak, draka žene šedý mrak.
Prší, prší, jen se leje, rychle dráčku do postele.
(NOVÁKOVÁ, Mária: Písanka malého předškoláka. NOMI, str. 5)
K jednotlivým hlavám děti přiřazují symbolické předměty podle textu písně např. 1. hlava = kniha, 2. hlava = dřevěný koník, 3. hlava = zpěvník apod. Vedeme děti k samostatnému vymýšlení symbolů, můžeme pomoci vhodnými otázkami („Co potřebuješ na spaní? Co se dělá v kině? Na čem jsou nahrané filmy a pohádky?") a „náhodně" připravenými předměty (DVD s dětským filmem, krabička od zmrzliny nebo obal od nanuku).
Hra „Dračí hlavy" - procvičování předmatematických představ v rozmezí 1-5, u šikovnějších dětí se můžeme pokusit 1-7. Děti sedí v prostoru herny, před sebou mají položený papír (označený značkou dítěte), který představuje „dračí sluj". V blízkém dosahu dětí připravíme dostatečné množství nejlépe dřevěných kostek (aby barva neodváděla pozornost dětí od počtu). Děti reagují na slovní pokyny učitelky nebo na obrazový materiál (obrázky musí být dostatečně velké a zřetelné).
Pokyny: „Dej do dračí sluje tolik kostek...
... kolik hlav měl drak v písni
... aby drak měl 3 hlavy
... aby měl stejně hlav jako drak na obrázku
... aby měl o 1 víc než drak na obrázku
... aby měl stejně hlav, jako máš ty"
Zařadíme pohybovou hru Boj draků (vyžaduje větší prostor, vhodná pro pobyt venku). Děti utvoří dva zástupy, drží se za ruce - vytvoří „Draky". „Hlavy" těchto draků se snaží chytit „ocas" draka druhého, ale nesmí se roztrhnout.
V určené dopoledne si nejprve děti a učitelky ze všech oddělení vyzdobí své „Dračí stromy" na zahradě u oddělení. Poté se všichni sejdou v určené části zahrady, zahájíme prohlídku např. společnou básní, písní nebo poslechovou skladbou. Postupně společně procházíme celou zahradu, děti z jednotlivých tříd své draky představují, předvedou krátké vystoupení pro kamarády - píseň, báseň, hádanky nebo hudebně-pohybové činnosti, které se naučily během realizace projektu. Po prohlídce provedeme s dětmi evaluaci, zhodnotíme a pochválíme výsledky práce všech dětí.
V určený den rodiče donesou do MŠ své výtvory a od učitelek obdrží hlasovací lístky. Všechny práce označíme číslem a uspořádáme výstavu ve společných prostorách v MŠ, kde také umístíme urnu pro vhození hlasů. Po ukončení hlasování provedeme sčítání hlasů za přítomnosti členů Klubu rodičů. Autory vítězných draků (rodiče dětí) pozveme na slavnostní předávání cen. Výsledky vyvěsíme na hlavní nástěnce (až po slavnostním vyhlášení) spolu s poděkováním rodičům za aktivní účast!
Pro slavnostní ukončení se sejdou všechny děti v jednom oddělení, společně zhodnotíme, pochválíme, zopakujeme program od „Dračích stromů". Vyhlásíme výsledky hlasování, zdůrazníme, že všichni draci byli moc krásní a vítěze vybrali děti se svými rodiči. Po předání hlavní ceny - dort ve tvaru draka, odměníme všechny děti diplomy a drobnými cenami.
Během celé realizace projektu čteme dětem další texty související s tématem, zpíváme a posloucháme tématické písně. Uvádím zde několik námětů.
Honza a drak (DOSKOČILOVÁ, Hana: Pohádky pro děti, pro mámy a pro táty, str. 45)
Neohrožený Mikeš (NĚMCOVÁ, Božena: Princ Bajaja a jiné pohádky, str. 31)
Honzík pouští draka (ŘÍHA, Bohumil: Honzíkova cesta, str. 30)
Velká policejní pohádka (ČAPEK, Karel: Devatero pohádek str. 175)
Drak (SUCHÝ, Ondřej: Písničky z pohádek a dětských filmů, 3. díl. G+W Cheb 2000, str. 42)
Draka bolí zub (SUCHÝ, Ondřej: Písničky z pohádek a dětských filmů. 2. díl. G+W Cheb 1998, str. 24)
NOVÁKOVÁ, Mária: Beruška, NOMILAND 2008. ISBN 978-80-90-3998-6-0.
NOVÁKOVÁ, Mária: Čáry-máry předškoláka. NOMI.
NOVÁKOVÁ, Mária: Písanka malého předškoláka 4-5. Didaktické pomůcky NOMI. NOVÁKOVÁ, Mária: Písanka malého předškoláka. NOMI.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.