Naším záměrem je prohloubení vztahů a spolupráce mezi rodinou a Mateřskou školou (MŠ Žlutice). Děti mají možnost pozorovat a vnímat nejrůznější ekosystémy (les, pole, rybník, řeka), přirozeně poznávat okolní krajinu, získávat povědomí o významu životního prostředí pro člověka, chovat se a jednat v souladu s přírodou. Během celé cesty se u dětí rozvíjejí pohybové schopnosti, koordinace pohybů při zdolávání přírodních překážek a procvičují si prostorovou orientaci.
Rodiče nám s akcí pomáhají, doprovázejí své děti celou cestou pohádkovým lesem, mají možnost se přímo účastnit jako pohádkové bytosti na některém ze stanovišť, připraví odměny. Deset dní před akcí se setkáme s rodiči, příp. i staršími školáky, kteří jsou ochotni se akce účastnit jako pohádkové bytosti. Domluvíme přesné rozvržení stanovišť, a jaké úkoly se na jednotlivých místech budou plnit. Každý se dozví, jakou pohádkovou bytost bude představovat a sám si zajistí kostým. Určí se také rodiče, kteří se postarají o fotografování akce, případně videozáznam.
MŠ zajistí:
Na počátku cesty každé dítě obdrží svou průkazku, do které pak získává razítka z jednotlivých stanovišť. Na konci cesty dostane i diplom. Celá trasa vede nerovnou lesní pěšinou, kolem pole, rybníku a je zpestřena několika stanovišti s živými pohádkovými bytostmi. Ty mají pro děti přichystané jednoduché zábavné úkoly, za jejichž splnění dostanou děti drobnou odměnu. V cíli u řeky se děti mohou projet na lodičce, na koni, anebo si s rodiči opéct na ohýnku buřty.
Každé dítě (případně za pomoci rodiče) nahlásí své jméno a příjmení a poté mu bude vydána vyplněná průkazka.
Cíle:
Pomůcky:
Motivace - princezna s šaškem vedou hovor, všimnou si přicházejících dětí a přivítají je do Pohádkového lesa. Poté jim princezna ukáže svou pohádkovou obrazárnu (připevněná látka mezi stromy a na ní přišpendlené obrázky pohádek),
Činnosti - poznávání, umět odpovídat na otázky.
Mladší děti - poznej, co je na obrázku (postavy, zvířátka)
Starší děti - poznej pohádku, do které pohádky patří..., které dva dějově různé obrázky patří do stejné pohádky apod.
Mladší a starší děti - jak se v lese správně chováme.
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Motivace - babička a Anče stojí za stolečkem a dávají do papírových kornoutků různé druhy koření a bylinek z mističek. Po přivítání s dětmi se Anče svěří, že Trautenberka zase bolí zuby, břicho i nohy a u babičky vybírá to nejlepší koření a bylinky na kdejaké nemoci. Požádá děti, aby jí pomohly:
Činnosti:
Mladší děti - nabírání koření do kornoutků (nové koření, hřebíček...), procvičování jemné motoriky.
Starší děti - poznávání podle čichu (koření, bylinky, kůra citrusů).
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Motivace - kohoutek leží na dece, slepička běhá a volá o pomoc, že prý kohoutek sezobl oříšek, ten mu v krčku uvízl a teď se kohoutek dusí. Požádá děti o pomoc.
Činnosti - přenášení vody, zdokonalování pohybových dovedností, soustředění a koordinaci.
Mladší děti - do malé naběračky naberou vodu „ze studánky" a opatrně ji donesou ke kohoutkovi a nalijí do hrnečku.
Starší děti - místo naběračky mají lžíci, mohou se pro vodu i několikrát vrátit.
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Motivace - krejčík zkouší princezně nové šaty. Ta si však přeje ještě vyšívaný ubrousek a krejčík požádá o pomoc děti.
Činnosti - procvičování jemné motoriky (navlékání, vyšívání)
Mladší děti - provlékání šňůrky plastovou děrovanou destičkou.
Starší děti - vyšívání látkového ubrousku.
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Vhodné prostředí - u pole.
Motivace - dědeček se snaží vytáhnout řepu, nejde mu to a zavolá o pomoc babičku. Tahají spolu, ale řepu nevytáhnou. Zeptají se dětí, koho mají zavolat, aby se jim řepu podařilo vytáhnout.
Činnosti – popis situace, popis obrázku.
Mladší děti - jmenují (i podle obrázků), kdo postupně pomohl řepu vytáhnout.
Starší děti - jmenují, kdo k řepě přišel jako první, poslední, před kočičkou, za vnučkou apod.
Mladší a starší děti - pomůžou dědečkovi a babičce vytáhnout řepu.
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Motivace - loupežníci číhají v zákrytu, chtějí děti „přepadnout", ale rychle si to rozmyslí. Děti ukážou loupežníkům, že jsou statečné a umí také „střílet".
Činnosti - procvičování koordinace pohybů (hod na cíl).
Mladší děti - hází šiškou na hradbu z plechovek z krátké vzdálenosti.
Starší děti - hází šiškou na hradbu z plechovek z větší vzdálenosti.
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Motivace - babička vysvětluje Marušce, jak funguje kouzelný hrneček. Když se řekne „Hrnečku vař!", začne to v hrnečku bublat a za chvilku je plný kaše.
Činnosti:
Mladší a starší děti - foukání brčkem do mýdlové vody.
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Vhodné prostředí - chaloupka postavená u cesty pod mírným svahem (děti přicházejí ze svahu).
Motivace - Ježibaba odveze děti na lopatě k chaloupce. Ježidědek požádá děti, aby jim pomohly vylepšit perníkovou chaloupku vybarvením alespoň jednoho perníčku.
Činnosti - pohyb na netradičním nářadí, výtvarné aktivity.
Mladší a starší děti - jízda na lopatě, vybarvování perníčku voskovými pastely dle vlastní fantazie.
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Motivace - velitel vojska přivítá děti jako nové vojáky. Každému nasadí na hlavu papírovou čepici a dá do ruky dřevěnou (umělou) tyč na cvičení. Děti s velitelem pochodují, proběhnou překážkovou dráhu, šplhají a houpají se na laně. Rozloučí se nástupem, velkou pochvalou a odměnou. Každý si navíc odnese i svou čepici.
Činnosti - zdolávání překážkové dráhy.
Mladší a starší žáci - pochodují, zdolávají překážky podle svých možností, případně s pomocí rodiče.
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Vhodné prostředí - u rybníku, u řeky.
Motivace - mlynář mele obilí na mouku (v kávovém mlýnku). Dětem ukáže, jak vzniká mouka. Děti pomohou mlynáři nabírat mouku do sáčků a přenést pytle „s moukou" k cestě.
Činnosti - poznávání nového, procvičování pohybových dovedností.
Mladší a starší děti - seznámí se s mletím obilí, nabírají mouku do papírových sáčků
Starší děti - přenášení lehkých, vycpaných pytlů
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Vhodné prostředí - u vody.
Motivace - Kuba staví hráz, aby všichni lidé měli vody dost. Děti Kubovi pomohou stavět hráz z dřevěných kostek. Trautenberk však chce vodu prodávat. Kuba s dětmi se nedají a přesvědčují Trautenberka o jeho špatném skutku.
Mladší a starší děti - stavění hráze z kostek.
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Vhodné prostředí - u vody.
Motivace - čáp pozval lišku na hostinu, ale jídlo (ryby) dal do vysoké sklenice a liška neví, jak by se k nim dostala a snědla je. Děti si vezmou pruty a rybky jí pomohou ze sklenic vylovit.
Činnosti:
Mladší a starší děti - lov rybek na pruty s magnetem.
Pomůcky:
Očekávané výstupy:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.