Odborný článek

Výlov rybníka

7. 11. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Lidmila Vyhlasová

Anotace

Charakteristika integrovaného bloku: Mateřská škola Březina představuje tematický blok ze školního vzdělávacího programu - Výlov rybníka. Prostřednictvím tohoto bloku se u dětí snažíme vytvářet pozitivní vztah k prostředí, ve kterém žijí. Posilovat u dětí povědomí o širším společenském prostředí a jeho dění. Významnou událostí se pro naši mateřskou školu stal výlov rybníka, která nás vždy inspiruje k dalším tematicky propojeným činnostem, při nichž mohou děti uplatnit své poznatky a zkušenosti.
Očekávané výstupy:
  • zdokonalovat manipulační dovednosti;
  • osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí;
  • všímat si změn a dění v přírodě;
  • mít povědomí o širším společenském prostředí i jeho dění;
  • umět klást otázky, odpovídat a slovně na ně reagovat;
  • sledovat děj pohádky, samostatně se vyjadřovat, zopakovat děj ve správných větách, zformulovat přání;
  • zapojit se do dramatizace, uplatnit gesta;
  • spolupracovat ve skupině, kreativně řešit situaci v konstruktivních a námětových hrách.
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 - 7 let


Charakteristika integrovaného bloku: Mateřská škola Březina představuje tematický blok ze školního vzdělávacího programu - Výlov rybníka. Prostřednictvím tohoto bloku se u dětí snažíme vytvářet pozitivní vztah k prostředí, ve kterém žijí. Posilovat u dětí povědomí o širším společenském prostředí a jeho dění. Významnou událostí se pro naši mateřskou školu stal výlov rybníka, která nás vždy inspiruje k dalším tematicky propojeným činnostem, při nichž mohou děti uplatnit své poznatky a zkušenosti.
Očekávané výstupy:

  • zdokonalovat manipulační dovednosti;
  • osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí;
  • všímat si změn a dění v přírodě;
  • mít povědomí o širším společenském prostředí i jeho dění;
  • umět klást otázky, odpovídat a slovně na ně reagovat;
  • sledovat děj pohádky, samostatně se vyjadřovat, zopakovat děj ve správných větách, zformulovat přání;
  • zapojit se do dramatizace, uplatnit gesta;
  • spolupracovat ve skupině, kreativně řešit situaci v konstruktivních a námětových hrách.

Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 - 7 let


Mateřská škola Březina leží v malé obci uprostřed Českého ráje. Pedagogové mateřské školy se snaží dětem zajímavou, zábavnou formou, prostřednictvím přímých zážitků pomoci získat nové poznatky o okolním prostředí.

Nedaleko mateřské školy se nachází rybník, jehož výlov se stal pro děti každoroční událostí. Proto je ve vzdělávacím obsahu Školního vzdělávacího programu zakotven i tematický blok Výlov rybníka.

Činnosti byly nabídnuty všem dětem od tří do sedmi let. Při realizaci pedagogové respektují věkové a individuální potřeby dětí.

Vzdělávací nabídka

Chytání rybiček:

  • papírové rybky s kancelářskou sponkou, prut, na jehož konci je zavěšen magnet;
  • koordinace oka a ruky;
  • koordinace pohybů;
  • základní číselné a matematické pojmy (třídění, přiřazování, porovnávání, orientace v elementárním počtu v rozsahu první desítky).

Počítání rybiček v rybníčku (do deseti):

  • přiřazení číslice odpovídajícímu počtu rybiček.

Naše vesnice s rybníkem:

  • spolupráce ve skupině;
  • kreativní řešení situací při konstruktivních a námětových hrách (např. zahrajeme si na výlov rybníka).

Dramatizace pohádky "O zlaté rybce":

  • vysvětlení děje;
  • rozdělení rolí;
  • správná a zřetelná artikulace.

Výtvarná chvilka:

  • zhotovení si doplňků (kulis) k dramatizaci pohádky, k námětové hře (dle vlastní fantazie a potřeby), z rozličného materiálu;
  • stříhání, trhání, překládání, provlékání, malování, kreslení (např. výtvarné ztvárnění rybiček dle fantazie dětí).

Vycházka k rybníku:

  • pozorování rostlin a drobných živočichů na souši i ve vodě;
  • práce s lupou, zvětšovacím sklem;
  • pozorování pohybu vody;
  • naslouchání šumění rákosí;
  • sbírání rostlin a přírodnin.

Zdravotně preventivní cviky:

  • využití netradiční pomůcky;
  • cvičení s papírovou rybkou, obručí;
  • správné provedení cviků.

Pohybová hra "Na rybičky a rybáře":

  • honička s pravidly.

Poslech pohádky "O zlaté rybce":

  • sledování děje pohádky, její reprodukce;
  • samostatné vyjadřování myšlenky, nápadu, pocitů, mínění, úsudků ve vhodně zformulovaných větách.

Zformulovat přání pro Zlatou rybku:

  • nebo jej výtvarně ztvárnit.

Dramatizace pohádky "O zlaté rybce":

  • domluva slovy, gesty;
  • improvizace;
  • zvládnutí jednoduché dramatické úlohy;
  • dramatizace pohádky, vypravěč učitelka, děti se v rolích postupně střídají.

Píseň s pohybem:

  • pohybová improvizace na předem známou píseň;
  • seznámení s novou písní (předchází poslech);
  • koordinace pohybů;
  • dodržení rytmu, tempa;
  • využití hry na hudební hračky - přírodniny.

Píseň - "Rybička maličká":

  • rytmizace s využitím oblázků;
  • píseň "Už se ten Tálinskej rybník nahání" - vysvětlení neznámých slov.

Vycházka - rozhovor o životě v rybníce (živočichové, rostliny, voda atd.):

  • pozorování nasbíraných předmětů a rostlin pod lupou;
  • vypravování starších dětí o předchozím výlovu.

Pozorování výlovu:

  • podpora projevů citlivého vztahu k přírodě.

Výtvarná chvilka:

  • seriál "Jak to vypadá před výlovem (rybáři se chystají), při výlovu a na konci";
  • fix se silnou stopou pro rychlé zachycení myšlenek.

Výtvarná chvilka:

  • kreslení dojmů z výlovu;
  • seznámení s výzbrojí rybářů k chytání ryb a k výlovu.

Práce s knihou:

  • samostatné vyhledávání informací (encyklopedie, obrázkové publikace s tematikou rybníka a života v něm, výlov rybníka, voda ve všech skupenstvích, vodní živočichové, fotografie, diapozitivy atd.);
  • prohlížení atlasu ryb, fotografií, které si děti přinesly z domova.

Poznáváme vodní živočichy:

  • druhy ryb, jejich život pod vodou - diapozitivy, encyklopedie atd.

Experiment:

  • skupenství vody - voda, led, sníh;
  • vypařování vody z nádoby, která je umístěna v teplé místnosti (vanička s vodou, misky).

Výlov rybníka:

  • pozorování práce dospělých, techniky, výzbroje, ulovených ryb.

Rozhovor:

  • vysvětlení důvodu výlovu;
  • zdůraznění šetrnosti k přírodě;
  • rybáři zodpoví dotazy dětí.

Pomůcky:

  • výtvarný a pracovní materiál (fixy, pastely, barvy, štětce, přírodniny - např. šišky, různé druhy papíru, lepidlo, motouzy atd.).
Závěr

Výlov rybníka se pro naši mateřskou školu stal každoroční tradicí. Děti velmi kladně přijaly námi nabízené činnosti a se zájmem očekávaly stále nové aktivity. Činnosti plnily s radostí a nadšením, upevnily si znalosti nejen o výlovu rybníka, ale i životě živočichů žijících ve vodě nebo v blízkosti vody. Děti se nezalekly dramatizace pohádky "O zlaté rybce" a bez ostychu spolupracovaly ve skupině.

Autor
Lidmila Vyhlasová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí