Charakteristika integrovaného bloku: Mateřská škola Březina představuje tematický blok ze školního vzdělávacího programu - Výlov rybníka. Prostřednictvím tohoto bloku se u dětí snažíme vytvářet pozitivní vztah k prostředí, ve kterém žijí. Posilovat u dětí povědomí o širším společenském prostředí a jeho dění. Významnou událostí se pro naši mateřskou školu stal výlov rybníka, která nás vždy inspiruje k dalším tematicky propojeným činnostem, při nichž mohou děti uplatnit své poznatky a zkušenosti.
Očekávané výstupy:
- zdokonalovat manipulační dovednosti;
- osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí;
- všímat si změn a dění v přírodě;
- mít povědomí o širším společenském prostředí i jeho dění;
- umět klást otázky, odpovídat a slovně na ně reagovat;
- sledovat děj pohádky, samostatně se vyjadřovat, zopakovat děj ve správných větách, zformulovat přání;
- zapojit se do dramatizace, uplatnit gesta;
- spolupracovat ve skupině, kreativně řešit situaci v konstruktivních a námětových hrách.
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 - 7 let
Mateřská škola Březina leží v malé obci uprostřed Českého ráje. Pedagogové mateřské školy se snaží dětem zajímavou, zábavnou formou, prostřednictvím přímých zážitků pomoci získat nové poznatky o okolním prostředí.
Nedaleko mateřské školy se nachází rybník, jehož výlov se stal pro děti každoroční událostí. Proto je ve vzdělávacím obsahu Školního vzdělávacího programu zakotven i tematický blok Výlov rybníka.
Činnosti byly nabídnuty všem dětem od tří do sedmi let. Při realizaci pedagogové respektují věkové a individuální potřeby dětí.
Vzdělávací nabídka
Chytání rybiček:
- papírové rybky s kancelářskou sponkou, prut, na jehož konci je zavěšen magnet;
- koordinace oka a ruky;
- koordinace pohybů;
- základní číselné a matematické pojmy (třídění, přiřazování, porovnávání, orientace v elementárním počtu v rozsahu první desítky).
Počítání rybiček v rybníčku (do deseti):
- přiřazení číslice odpovídajícímu počtu rybiček.
Naše vesnice s rybníkem:
- spolupráce ve skupině;
- kreativní řešení situací při konstruktivních a námětových hrách (např. zahrajeme si na výlov rybníka).
Dramatizace pohádky "O zlaté rybce":
- vysvětlení děje;
- rozdělení rolí;
- správná a zřetelná artikulace.
Výtvarná chvilka:
- zhotovení si doplňků (kulis) k dramatizaci pohádky, k námětové hře (dle vlastní fantazie a potřeby), z rozličného materiálu;
- stříhání, trhání, překládání, provlékání, malování, kreslení (např. výtvarné ztvárnění rybiček dle fantazie dětí).
Vycházka k rybníku:
- pozorování rostlin a drobných živočichů na souši i ve vodě;
- práce s lupou, zvětšovacím sklem;
- pozorování pohybu vody;
- naslouchání šumění rákosí;
- sbírání rostlin a přírodnin.
Zdravotně preventivní cviky:
- využití netradiční pomůcky;
- cvičení s papírovou rybkou, obručí;
- správné provedení cviků.
Pohybová hra "Na rybičky a rybáře":
Poslech pohádky "O zlaté rybce":
- sledování děje pohádky, její reprodukce;
- samostatné vyjadřování myšlenky, nápadu, pocitů, mínění, úsudků ve vhodně zformulovaných větách.
Zformulovat přání pro Zlatou rybku:
- nebo jej výtvarně ztvárnit.
Dramatizace pohádky "O zlaté rybce":
- domluva slovy, gesty;
- improvizace;
- zvládnutí jednoduché dramatické úlohy;
- dramatizace pohádky, vypravěč učitelka, děti se v rolích postupně střídají.
Píseň s pohybem:
- pohybová improvizace na předem známou píseň;
- seznámení s novou písní (předchází poslech);
- koordinace pohybů;
- dodržení rytmu, tempa;
- využití hry na hudební hračky - přírodniny.
Píseň - "Rybička maličká":
- rytmizace s využitím oblázků;
- píseň "Už se ten Tálinskej rybník nahání" - vysvětlení neznámých slov.
Vycházka - rozhovor o životě v rybníce (živočichové, rostliny, voda atd.):
- pozorování nasbíraných předmětů a rostlin pod lupou;
- vypravování starších dětí o předchozím výlovu.
Pozorování výlovu:
- podpora projevů citlivého vztahu k přírodě.
Výtvarná chvilka:
- seriál "Jak to vypadá před výlovem (rybáři se chystají), při výlovu a na konci";
- fix se silnou stopou pro rychlé zachycení myšlenek.
Výtvarná chvilka:
- kreslení dojmů z výlovu;
- seznámení s výzbrojí rybářů k chytání ryb a k výlovu.
Práce s knihou:
- samostatné vyhledávání informací (encyklopedie, obrázkové publikace s tematikou rybníka a života v něm, výlov rybníka, voda ve všech skupenstvích, vodní živočichové, fotografie, diapozitivy atd.);
- prohlížení atlasu ryb, fotografií, které si děti přinesly z domova.
Poznáváme vodní živočichy:
- druhy ryb, jejich život pod vodou - diapozitivy, encyklopedie atd.
Experiment:
- skupenství vody - voda, led, sníh;
- vypařování vody z nádoby, která je umístěna v teplé místnosti (vanička s vodou, misky).
Výlov rybníka:
- pozorování práce dospělých, techniky, výzbroje, ulovených ryb.
Rozhovor:
- vysvětlení důvodu výlovu;
- zdůraznění šetrnosti k přírodě;
- rybáři zodpoví dotazy dětí.
Pomůcky:
- výtvarný a pracovní materiál (fixy, pastely, barvy, štětce, přírodniny - např. šišky, různé druhy papíru, lepidlo, motouzy atd.).
Závěr
Výlov rybníka se pro naši mateřskou školu stal každoroční tradicí. Děti velmi kladně přijaly námi nabízené činnosti a se zájmem očekávaly stále nové aktivity. Činnosti plnily s radostí a nadšením, upevnily si znalosti nejen o výlovu rybníka, ale i životě živočichů žijících ve vodě nebo v blízkosti vody. Děti se nezalekly dramatizace pohádky "O zlaté rybce" a bez ostychu spolupracovaly ve skupině.