Cílem týdenního tematického kurzu je objasnit žákům základní principy výživy a sportovního tréninku, včetně jejich vzájemných vztahů; na několika praktických cvičeních, měřeních a ukázkách si vyzkoušet princip denní energetické bilance a formou exkurzí si osvojit základní znalosti i dovednosti v oblasti kondičního posilování (fitness).
Svým obsahem kurz volně doplňuje a rozšiřuje obsah učiva vzdělávacích oborů Tělesná výchova, Výchova ke zdraví, Biologie a Chemie. Mezi jednotlivými tématy kurzu je zřejmý úzký vztah, což podporuje vnímání mezipředmětových vztahů. Kurz by měl přispět k objasnění problematiky výživy a pohybové aktivity, usnadnit orientaci v oblasti, která snadno podléhá módním trendům a v níž se vyskytuje mnoho polopravd a mýtů.
Účastníci kurzu
Kurz je určen pro chlapce i děvčata od 16 let věku a je pojat jako volitelný specializovaný týdenní kurz pro zájemce z různých tříd i ročníků. Optimální počet žáků v kurzu je 15 až 25 v závislosti na materiálních, prostorových a organizačních podmínkách.
Obsah kurzu
Obsahem kurzu jsou dvě přednášky, jedna na téma Výživa a druhá na téma Sportovní trénink a Fitness. Přednášky doplňuje blok praktických měření a výpočtů zaměřený na problematiku denní energetické bilance (příjem a výdej) a tělesné stavby. Dvě specializované exkurze do fitnesscenter a lekce spinningu jsou praktickou částí kurzu v oblasti sportovního tréninku a fitness.
Přednáška na téma Výživa
V úvodní části kurzu jsou žáci seznámeni se základními pojmy, vztahy a principy z oblasti výživy. Seznámí se též s jednotlivými nutričními složkami potravy (cukry, tuky, bílkoviny), s jejich funkcí a využitím v lidském organismu. Probírána je také problematika vitamínů, minerálů a pitného režimu. Pozornost je věnována tematice energetické hodnoty jednotlivých nutričních složek potravy, jejich doporučené množství, vzájemný poměr, kvalita a zdroje. S ohledem na specifický vztah výživy a sportu doporučuji zařadit do přednášky také problematiku výživových doplňků.
Pro tuto část kurzu je vhodné zajistit erudovaného odborníka. Například vyučujícího biologie či chemie, v ideálním případě externího odborníka na výživu. Důležitá je též příprava a vhodná volba studijních materiálů. Dostatek kvalitních materiálů k této problematice lze najít na internetu.
Měření a výpočty
Zde žáci získávají konkrétní představu o energetické bilanci. Zjistí, kolik energie přijímají z nejrůznějších druhů potravin a kolik energie vydají při svém průměrném denním režimu. Zjištěné výsledky a naměřené hodnoty porovnávají s průměrnými či doporučovanými hodnotami a také mezi sebou. Po konzultaci s lektorem a na základě odborných pramenů vyvozují případné návrhy na vhodné změny ve stravovacím a pohybovém režimu.
Přednáška z oblasti sportovního tréninku a fitness
V úvodu této části kurzu jsou žáci seznamováni se základními pojmy a terminologií z oblasti sportovního tréninku. Dozví se, jaké jsou pohybové schopnosti a jakými metodami je vhodné je rozvíjet. Seznámí se s druhy pohybových dovedností a také se způsoby a fázemi jejich osvojování.
V přednášce je stručně probírána anatomie kosterní a svalové soustavy. Podrobněji se věnujeme svalstvu z funkčního hlediska, protože mezi jednotlivými svalovými skupinami často dochází k tzv. svalové dysbalanci, která negativně ovlivňuje celý pohybový systém.
Součástí přednášky je také fyziologie svalové činnosti, protože právě tato oblast úzce souvisí s problematikou energetických pochodů v organismu i s tréninkovým procesem, resp. s principy tělesné zátěže. Část přednášky zaměřená na fitness je věnována obecným zásadám kondičního posilování, metodám silového tréninku a jejich účinkům na lidský organismus. Žáci jsou také seznámeni s bezpečnostními i hygienickými pravidly pro pobyt ve fitnesscentru.
Tréninková lekce spinningu
Toto specifické a poměrně moderní sportovní odvětví je do kurzu zařazeno především jako příklad vhodné aerobní aktivity. Aerobní druh tělesné zátěže rozvíjí srdeční a dýchací systém a výrazně přispívá k rozvoji celkové tělesné zdatnosti. Je proto velmi vhodným doplňkem silového tréninku.
Vhodnou alternativou ke spinningu v oblasti aerobních cvičení je aerobik v nejrůznějších formách (step-aerobic, kickbox-aerobic atd.), plavání, in-line bruslení, jogging, běh na lyžích, jízda na kole, případně další aktivity, které splňují fyziologické požadavky aerobní zátěže.
Exkurze do fitnesscentra
V ukázkové tréninkové lekci pod vedením instruktora si žáci vyzkouší účinky cvičení na speciálních posilovacích strojích i cvičení s činkami. V úvodu lekce využijí k rozcvičení tzv. „kardiozóny", kde je na výběr z několika druhů strojů pro aerobní zátěž, např. rotopedy, běžící pásy, veslařské trenažéry.
Protože se jedná pouze o jednu ukázkovou lekci, není kladen důraz na objem cvičení (počet opakování či velikost zátěže), ale především na osvojení správné techniky širokého spektra posilovacích cvičení.
Na závěr lekce jsou zařazena kompenzační a strečinková cvičení, v případě dostupnosti též relaxační pobyt v regeneračním bazénovém komplexu (např. Aquafórum ve Františkových Lázních).
Časový harmonogram kurzu
Kurz je navržen jako pětidenní (pondělí až pátek) s předpokládanou denní hodinovou dotací pět vyučovacích hodin.
Didaktický pohled
Hardware a materiální pomůcky
Software
Personální zajištění
Organizační metodika
Východiska a perspektivy kurzu
Na základě prováděných testů a měření a jejich vzájemné konfrontace by si účastníci měli uvědomit souvislosti mezi pohybovým a stravovacím režimem. Ověřit, že je zbytečné řešit, jakou držet dietu, pokud si párkrát v týdnu najdou trochu času na sport. Uvědomit si, že vhodné pohybové aktivity nepomáhají pouze ke spálení přebytečné energie a tělesného tuku, ale mají pozitivní vliv na většinu orgánových soustav (zejména svalovou, srdeční a cévní, dýchací) a pozitivně ovlivňují lidskou psychiku.
Účastníkům kurzu bylo také uloženo, aby:
Plněním těchto úkolů a respektováním poznatků z kurzu by si měli účastníci „zažít" základní principy zdravého životního stylu.
Elektronická podoba kurzu zpracovaná v LMS Moodle obsahuje veškeré studijní materiály, úkoly i diskusní fóra. Kurz je přístupný pro hosty bez hesla na adrese: http://moodle.gymcheb.cz/course/view.php?id=565.
Materiály, u kterých není uveden zdroj, vytvořil autor kurzu a dává tímto svolení k jejich volnému využívání pro potřeby výuky při dodržení příslušných pasáží Autorského zákona (http://zakony-online.cz/?s4&q4=all), který se samozřejmě vztahuje i na ostatní materiály použité v kurzu.
Proč jsem se vůbec rozhodl vytvořit pro žáky kurz s problematikou výživy a sportu? Výživa je oblast, která je stále pod silným vlivem módních trendů a reklamy. U dospívající mládeže je navíc poměrně problematickou záležitostí, neboť právě v tomto věku se nejčastěji setkáváme se stravovacími poruchami, jako je například mentální anorexie či bulimie. V oblasti výživy existuje také řada mýtů, polopravd a zažitých omylů. Proto jsem se v tématu Výživa snažil zaměřit pouze na základní stravovací principy založené na biochemických a fyziologických faktech a oprostit se od zkoumání nejrůznějších druhů diet a diskuzí o tom, co je více a co méně zdravé. Možná, že jsem tím zklamal některé žákyně, které čekaly nějaké převratné a zaručené diety, ale prioritou pro mne bylo, aby se na základě znalosti faktů dokázali žáci v dané problematice alespoň částečně zorientovat sami.
V oblasti sportu se často setkávám s tím, že se trenéři a vedoucí sportovních oddílů úzce zaměřují na specifika svého sportovního odvětví, a ztrácí se tak jakási „sportovní všestrannost". Proto jsem chtěl účastníkům kurzu ukázat pokud možno komplexní pohled na oblast sportovních aktivit a seznámit je se základními pojmy a principy z oblasti sportovního tréninku a odkrýt vzájemné souvislosti mezi jeho jednotlivými částmi.
Fitness je poměrně moderním sportovním odvětvím dostupným široké veřejnosti. Nevyžaduje žádné specifické nadání či talent, není finančně příliš náročné a ve své neprofesionální podobě (kondiční posilování) ho lze zařadit mezi „zdravé" sporty a provozovat i ve vyšším věku. Proto jsem se rozhodl tento sport přiblížit účastníkům kurzu. Cvičením v posilovně si bohužel může člověk také uškodit, pokud nezná základní pravidla bezpečnosti, správnou techniku posilovacích cvičení, biomechanické, anatomické a fyziologické principy a jejich účinky na lidský organismus. S tím vším by se měli žáci na kurzu seznámit a osvojit si také potřebné praktické dovednosti, zejména správnou techniku cvičení.
Internetové zdroje:
http://cs.wikipedia.org/
http://nemoci.abecedazdravi.cz/favicon.ico
http://vitaminy.doktorka.cz/favicon.ico
http://www.aerobics.cz/
http://www.ast-ss.com/
http://www.bilkoviny.cz/
http://www.celostnimedicina.cz/
http://www.e-aminokyseliny.cz/
http://www.fitlinie.cz/
http://www.flora.cz/eden_kalk.php
http://www.f-sport.cz/
http://www.kaloricketabulky.cz/
http://www.korunni.cz/
http://www.nutrivia.cz/
http://www.obezita.cz/
http://www.ordinace.cz/
http://www.osvalech.cz/
http://www.sacharidy.cz/
http://www.sport-portal.cz/
http://www.sportvital.cz/
http://www.vseosportu.unas.cz/
http://www.zdravykorinek.cz/
http://zdrava-vyziva.doktorka.cz/
http://zivotni-energie.cz/
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.