Odborný článek

Po stopách tygrů

Anotace

Příspěvek obsahuje různé aktivity, které se vztahují k motivu tygra v literatuře. Jako výchozí texty jsou použity úryvky z knih W. Blakea a W. Saroyana, které mají žáky inspirovat k tvořivému psaní.

Nabízené aktivity se vztahují k motivu tygra v rozmanitých literárních textech. Za cíl jsem si kladla podnícení zájmu o knihy a přispění k rozvoji čtenářské gramotnosti. Dále jsem chtěla vytvořit tvůrčí podmínky pro vlastní produkční činnost žáků (vše v souznění s Osobnostní a sociální výchovou). Uvedené nápady jsem realizovala v hodinách Literárního semináře a popisované aktivity (i netradiční propojení textů) se setkalo s kladnou odezvou. Vzhledem k tomu, že aktivit uvádím víc, než lze asi stihnout, je na vás, jakou hodinu si z nabízeného poskládáte. Věřím, že toto bude přínosem pro vaše žáky i pro vás.

1. Evokace (10 minut)

Texty, se kterými budeme dnes pracovat, spojuje jeden zajímavý motiv.

Hádej
A na vás je ho nejprve odhalit pomocí zjišťovacích otázek (ANO/NE). Co to vůbec je motiv? Promyslete si, jaké motivy znáte, s jakými jste se setkali. A ptejte se! (Žáci by měli dojít k pojmu tygr. Cílem je hlavně žáky naladit, vzbudit očekávání něčeho nového.)

Otázky
Vzpomenete si na nějakou knihu, kde se vyskytl motiv tygra? (např. R. Kipling: Kniha džunglí)

V jakých textech (naučná literatura, publicistika) a v jakých literárních žánrech by se mohl tygr vyskytovat (pohádky, eposy, bajky, písně, legendy...)? (poslouží i k zopakování pojmů lit. motiv, lit. druh, lit. žánr)

Brainstorming
Co všechno si vybavíte, když se řekne tygr? Zajímají nás i bláznivé nápady a asociace. Jeden z žáků vše zapisuje na tabuli (později se nám to může hodit).

2. Práce s texty

William Blake: Tygr (Písničky zkušeností)
Pracovní list Blake
(minimálně 30 minut)

  • Společné čtení básně Tygr v překladu Jiřího Valji.
  • Dále pracujeme metodou řízeného rozhovoru. Zopakování, popřípadě doplnění informací o autorovi (W. Blake - Anglie - romantismus - 18./19.století - mystika, filosofie - malíř, grafik, ilustrátor).
  • Rozbor básně po slokách - nejprve obsahová stránka, poté formální. Doporučuji zastavit se u zajímavých slovních spojení a metafor (žhavě žhneš, strašná souměrnost, hvězdy vrhly kopí, jejich slzy nebe kropí). Právě tato básnická pojmenování mohou být klíčová pro porovnávání překladů.
  • Shrnutí významové stránky básně, sdělení dojmů, jejich zdůvodňování.
  • Vypsat na tabuli, jaký je tygr podle W. Blakea. Popis a charakteristika tygra.
  • Rozdělení žáků do skupin (zhruba po 4 žácích). Každá skupina má za úkol porovnat 2 překlady Tygra (přesně zadáno, které 2 texty), k dispozici je i originál. Najít shody, rozdíly. Který překlad se líbil víc a proč (provázat s následujícím bodem)? Prezentace.
  • Co by měl ovládat dobrý překladatel (jazyk, literární teorie - verš, rým, metrum, jazykový cit, umělecký cit)? Jaké problémy s sebou nese překládání poezie (posuny významu, ztráta estetické kvality, dezinterpretace)?
  • Tato báseň se stala inspirací pro další autory - W. Saroyan: Tracyho tygr, hudební podobu básni vtiskli např. The Plastic People of The Universe. Proč je tato báseň tak inspirativní? Čím zaujala další umělce? Čím zaujala vás?
  • Žáci se pokusí o vlastní překlad Tygra (individuální práce - lze zadat jako domácí práci, jedno z možných témat). Co bylo problematické, s čím jste bojovali, co šlo naopak snadno? Žáci se podělí o své verze překladů (alespoň jedné sloky), odhalí svůj postup (na další hodině).
  • Ilustrace k básni Tygr (lze zadat jako dobrovolnou domácí práci, nebo se nabízí propojení s VV).

William Saroyan: Tracyho tygr
Pracovní list Saroyan
(minimálně 30 minut)

Všichni studenti měli za úkol přečíst si doma Tracyho tygra (kniha je to krátká, snadno sehnatelná, celá je k dispozici i na internetu). Po domácím čtení jsme se pokusili o společnou interpretaci, kterou jsem vedla jako řízený rozhovor:

  • Co jste od knihy očekávali? Jaké jsou vaše první dojmy z knihy?
  • Jak kniha začíná? Jak kniha končí? Kde kniha vrcholí?
  • Jakým stylem autor píše? Na co jsme si museli zvyknout? Jak autor komunikuje se čtenáři?
  • Komu je kniha určena (zdůvodněte svůj odhad)? Zkuste popsat (a charakterizovat) typického čtenáře této knihy.
  • Jaké postavy zde vystupují? Popište je a charakterizujte. Jak se tyto postavy proměňují, jaké jsou mezi nimi vztahy, jaký je vztah Tracyho a tygra?
  • Připomínají vám postavy někoho z vašeho okolí? Čím?
  • Čím je zajímavý Tracyho tygr? Jak se chová? Co představuje?
  • Popište a charakterizujte Tracyho tygra (zápis na tabuli vedle W. Blakea).
  • Porovnejte, jaký je tygr u W. Blakea a u W.Saroyana.

S knihou lze pracovat i bez domácí přípravy, například ve skupinách. Vybrala jsem pět ukázek. Doporučuji začít ve dvojicích. Pro pochopení návaznosti textů W. Blakea a W. Saroyana může dobře posloužit doslov Martina Hilského (Proč má William Saroyan tygry rád, ukázka č. 5.)

  • Přečtěte si ukázku, prodiskutujte její obsah, promyslete, kde je její místo v knize. Soustřeďte se na tygra. Jaký je, jak se chová, proč tam je, kde se vzal?
  • Dvojice se spojí do skupinek podle toho, který text četly. Skupinka objasní obsah své ukázky a popíše a charakterizuje tygra podle svého textu.
  • Pokud někdo četl knihu celou, může se podělit o svůj čtenářský zážitek, kontext může dodat i vyučující.
  • Doplnění informací o autorovi, popřípadě o jeho dalších knihách.
  • Jak se do Saroyanova textu otiskla stopa Blakeova Tygra (intertextovost)?
  • V čem jsou tito tygři podobní, odlišní?

Yann Martel: Pí a jeho život
(minimálně 15 minut)

Nabízené texty lze ještě rozšířit o další, např. Yann Martel: Pí a jeho život, kde se hlavní hrdina po ztroskotání nákladní lodi ocitne na člunu s několika zvířaty, včetně bengálského tygra (pojmenovaného Richard Parker). Kniha stojí za zmínku (a přečtení) nejen kvůli Man Booker Prize, kterou získala v roce 2002, ale i kvůli nevšednímu hrdinovi, netradičnímu způsobu vypravování a napětí, jež vzniká relativizací pravdivosti. Autor navštívil v roce 2003 pražský Festival spisovatelů. Domnívám se, že je vhodné žáky seznamovat se současnou literaturou, a vzbudit tak čtenářský zájem. Informace o knize Pí a jeho život lze rozvíjet opět psaním textů, ale i dramatizací (vyučující může, ale i nemusí žákům sdělit kontext oné situace).

  • Zdramatizujte situaci, jak by to mohlo vypadat na člunu, kde se vyskytoval Pí, zebra, hyena, gorila (Bublinka) a bengálský tygr (Richard Parker).
  • Zamyslete se nad tím, jak je motiv tygra využit v tomto díle (v čem jsou odlišnosti od předchozích děl).
3. Reflexe

K reflexi dochází průběžně při řízeném rozhovoru, práci ve skupinách i samostatné práci. Jako vyučující chci vědět, zda jsou zvolené texty a aktivity vhodnými prostředky k rozvíjení čtenářství, kritického myšlení a tvůrčího psaní (a zda přispějí k rozvoji osobnosti žáka jako takové).

Z nabízených aktivit by se nám na tabuli měly objevit 3 skupiny slov:

  • brainstorming
  • popis a charakteristika tygra u W. Blakea
  • popis a charakteristika tygra u W. Saroyana

Toto jsou výborné podklady pro shrnutí toho, jak čtenář vnímá tygra a jak s tímto motivem pracují autoři. Navíc se to, co je na tabuli, může stát podnětem pro vlastní tvorbu.

Pětilístek
(5 minut)

Tuto aktivitu zpracují všichni žáci ve škole. Společně se podělíme o výsledky.

Pětilístek je tvořen 5 řádky:
1. řádek - název                        1 slovo
2. řádek - popis                         2 slova (přídavní jména - jaký je)
3. řádek - co dělá                       3 slova (slovesa - dějová složka)
4. řádek - pocit                          4 slova (naše vcítění se do námětu)
5. řádek - formulace podstaty      1 slovo(může to být metafora)

Vlastní produkční činnost
(10 minut na hodině + dokončit jako domácí práci)

Možnost výběru témat - 1 téma musí být zpracováno povinně do příští hodiny (do týdne). Text se bude hodnotit (důraz bude kladen na originalitu). Je možné známky složit takto: ½ známky od vyučujícího, ½ známky od spolužáka (každý žák má na následující hodině přečíst text jednoho spolužáka a ohodnotit ho - doporučuji promyslet, kdo bude koho hodnotit). Vhodné je předem formulovat kritéria hodnocení (jak ze strany vyučujícího, tak spolužáků). Rozsah textu 1x A5 - 1x A4 nms.

Témata:

  • 1. Pokus o vlastní překlad Tygra od W. Blakea.
  • 2. Dokončete ukázku č. 2. od W. Saroyana.
  • 3. Přetvořte rozhovor v ukázce č. 2. od W. Saroyana z pohledu tygra - tygr bude mluvčí a Tracy posluchač.
  • 4. Napište báseň o tygrovi.
  • 5. Napište rozhovor mezi tygrem od W. Blakea a tygrem od W. Saroyana.
  • 6. Dramatizace situace na člunu, kde je Pí a tygr (a další zvířata).
  • 7. Vytvořte bajku o tygrovi. (Zopakovat žánr bajky, strukturu bajky a společně stanovit doporučený postup - např. nalézt/vymyslet ponaučení, které bude odrážet charakteristiku a popis zvířete.)

Nastolené téma lze dále rozvíjet:

  • dramatizací (viz úspěšné představení Tracyho tygra v A Studiu Rubín, zaznamenáno ČT)
  • ve VV - ilustrace
  • v HV - zhudebnění
  • v AJ - překlady
  • v BIO - mezipředmětové vazby


Literatura a použité zdroje

[1] – BLAKE, W. Písničky nevinnosti a zkušenosti. 1. vydání. Praha, 2001.
[2] – BLAŽKE, J. Kouzelné zrcadlo literatury 1. Písemnictví 19. věku. 1. vydání. Praha : Velryba, 1999.
[3] – ČECHOVÁ, B. et al. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha : Scio, 2006. 184 s.
[4] – MARTEL, Y. Pí a jeho život. 1. vydání. Praha : Argo, 2004.
[5] – SAROYAN, W. Tracyho tygr. 2. vydání. Praha : Argo, 1995.
[6] – www.podium.estranky.cz/clanky/texty/tygr.
[7] – fan.mysteria.cz/fantasy/spisovatele/saroyan/tygr.htm.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
67.38 kB
PDF
Pracovní list Blake
pdf
57.62 kB
PDF
Pracovní list Saroyan
Autor
Alena Hesová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální komunikace

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

BLAKE, W.: Písničky nevinnosti a zkušenosti. 1. vyd. Praha: BB art, 2001. BLAŽKE, J.: Kouzelné zrcadlo literatury 1. Písemnictví 19. věku. 1. vyd. Praha: Velryba, 1999. SAROYAN, W.: Tracyho tygr. 2. vyd. Praha: Argo,1995. (Z vhodných textů jsou vytvořené pracovní listy.)