Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Ženy českého disentu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Hodinový workshop je věnovaný deseti ženám, které jsou příkladem protikomunistické rezistence. Autorka vybrala úryvky z rozhovorů z knihy „Bytová revolta: Jak ženy dělaly disent“. Studenti ve skupinkách vždy pracují se vzpomínkami dvou žen, všímají si, jak vnímaly strach, co je vedlo k podepsání Charty 77, jaké metody vůči nim uplatňovala StB atp. Značná část hodiny je vyčleněna pro diskuzi o smyslu disentu, motivaci k rezistenci a jejímu smyslu.
Autor Marcela Svejkovská

Mediální výchova a sociální média (2. část)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek navazuje na příspěvek Mediální výchova a sociální média (1. část) zaměřením na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích. Kromě objasnění nezbytných základních pojmů přinášíme návrh práce s dvěma zajímavými zahraničními zdroji k reportování důvěry lidí ve vztahu k médiím. V článku jsou také připraveny otázky do diskuse pro žáky a jsou zde prezentovány hlavní zdroje na podporu těchto aktivit.
Autor Ludvík Eger

Mediální výchova a sociální média (1. část)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Účelem příspěvku je poskytnout vyučujícím základních, ale zejména středních škol praktické náměty pro průřezové téma vzdělávání „mediální výchova“ a tím i přispět k vytváření mediální gramotnosti žáků. Na tento úvodní příspěvek chceme navázat tématy, která se specifičtěji zaměří na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích, a nakonec i příspěvkem, který přinese aktuální data z výzkumu, který právě v ČR realizujeme. Podíváme se na vybrané relevantní zdroje k této problematice, které mohou sloužit pro další vzdělávání učitelů v tomto průřezovém tématu (ČŠI z tematické inspekce uvádí, že se nejvíce využívá v předmětech: český jazyk, informatika, výchova k občanství / základy společenských věd a cizí jazyk). Zároveň uvedeme náměty pro aktivity přímo ve škole (často spíše pro střední školy, protože se bude jednat i o zdroje v angličtině + přidáme poznámky z pohledu didaktiky).
Autor Ludvík Eger

Barokní Valeč aneb Náměty pro jednodenní exkurzi

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Předkládaný materiál nabízí náměty pro jednodenní exkurzi v barokní Valči. Jedná se o místo s obrovským potenciálem, kdy si žáci na baroko doslova mohou sáhnout. Metodika pro učitele a pracovní listy pro žáky nabízejí řadu různorodých aktivit i tipy pro jejich další možné rozpracování. Přiložena je též prezentace s fotografiemi, která by mohla být lákadlem k návštěvě.
Autor Marcela Svejkovská

Hrozba globálního oteplování – CLIL na 2. stupni ZŠ

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Kroskurikulární CLIL projekt je výstupem mezinárodní spolupráce učitelů biologie, geologie a anglického jazyka. Projekt využívá prostředků ICT, které mohou být výzvou pro učitele cizích jazyků i odborného předmětu, a přináší přesah do environmentální výchovy.
Autor Tereza Šmídová

Egypt

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Základem je text, který se zabývá širšími kulturními, dějepisnými a filozofickými souvislostmi.
Autor Hana Vacková

Dům

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Základem je článek novináře Jiřího Peňáse, pochopení kořenů moderní architektury, funkcionalismu jako moderního trendu, kontinuity evropského vývoje architektury, souvislostí společenskovědních.
Autor Hana Vacková

Architektura v dějinách umění

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Vytvořila jsem soubor textů, které pomáhají při výuce dějin umění, zároveň jsou doplněny konkrétními úkoly, testují čtenářskou gramotnost a propojují výuku ZSV (psychologie), dějin umění i českého jazyka.
Autor Hana Vacková

Migrace – kdo a za jakých podmínek může vstoupit a pobývat na území ČR?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Na základě konkrétních příběhů žáci analyzují, jak stát upravuje, kdo a za jakých podmínek může překročit státní hranice a pobývat a pracovat na jeho území. Žáci také zjišťují, jak funguje volný pohyb osob v rámci EU i co je potřeba pro dlouhodobý pobyt a pro práci na území vybraných států mimo EU. Seznamují se se základními dokumenty jako pas, povolení k pobytu a pracovní povolení. S pomocí konkrétních příkladů se učí vysvětlit a zasadit do kontextu pojmy migrant, žadatel o azyl a uprchlík. Výukové lekce vznikly v rámci projektu Na cestě..., realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016–2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Autor Zuzana Švajgrová

Code Week 2016 aneb Jak jsme se neučili programovat

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek o tom, jak je také možné pojmout týden evropského programování a zařadit ho do výuky ICT na střední škole.
Autor Jaroslav Mašek
Celkem: 375