Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Mediální výchova > interpretace vztahu mediálních sdělení a...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených průřez. témat

Tato kategorie nemá podřazená průřezová témata.
Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Kritický přístup k informacím jako součást vyučování přírodovědných předmětů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je příspěvkem k diskusi nad problematikou kritického přístupu k informacím. Předkládá otázku odpovědnosti školy za schopnosti žáků kriticky posuzovat věrohodnost informací ve veřejném prostoru. Komplexní téma je zúženo na vzdělávací oblast Člověk a příroda a průřezové téma Mediální výchova.
Autor Zdeněk Hromádka

Cena televizní reklamy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Lekce umožňuje žákům kriticky hodnotit obsah reklamy, identifikovat její cíle a poznat její cenu (ve finanční i metaforické rovině). Zároveň motivuje žáky, aby se zajímali o potřeby a životní styl druhých lidí. Tato metodika by však neměla být ojedinělým seznámením s problematikou reklamy; je třeba ji doplnit dalšími aktivitami, především rozborem obsahu reklamních příběhů, které obvykle využívají společenských stereotypů a mýtů a významně zasahují do chápání společenských hodnot a role člověka ve společnosti.
Autor PhDr. Zuzana Zejdová

Maminka vždy ví

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Cílem aktivity je uvědomění si různých rovin, které jsou obsažené v mediálním sdělení. Aktivita nabízí otázky, které si lze klást při rozboru jakékoli televizní reklamy.
Autor PhDr. Marek Mičienka

Média s námi

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
S rostoucí rolí médií ve společnosti se neustále zvyšuje rozsah i oblast jejich vlivu. Některé jsou zcela zřejmé a souvisejí se samotnou existencí médií (bez ohledu na to, co zrovna je obsahem daného typu média). Média strukturují náš čas, ovlivňují uspořádání prostoru, v němž se pohybujeme, jejich užívání také ilustruje mezilidské a pracovní vztahy. Vedeme žáky k tomu, aby si na základě svých vlastních zkušeností tento vliv médií uvědomili.
Autor PhDr. Marek Mičienka

Média, osobnosti, hvězdy a hvězdičky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek je zaměřen na kritické vnímání mediálního obsahu. Doporučené využití: vyučovací hodina slohu věnovaná prezentaci osobností v našich médiích a kritickému vnímání těchto osobností cílovou skupinou – žáky 2. stupně ZŠ.
Autor Miloš Mlčoch

Virtuální hospitace – Dějepis: Únor 1948

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Vítězný únor, nebo komunistický puč? Jak se dostali k moci komunisté? Vyučovací hodina dějepisu má přinést žákům vhled do situace v únoru 1948 a otevřít tematický celek komunistické totality v Československu.
Autor Mgr. Andrea Baumannová

PREZI na koronavirus

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek seznamuje čtenáře s využitím nástroje PREZI pro tvorbu menších e-learningových modulů bez toho, že by autor potřeboval technologické zázemí pro e-learning. Kromě námětů čtenáři získají jednoduchého průvodce v PDF. Dále je v příspěvku připomenut WebQuest, který je nyní vhodný pro potřebnou „distanční“ výuku i pro základní a střední školy, samozřejmě při odpovídajícím didaktickém zpracování. Prezi (ve verzi Basic = zdarma) navíc umožňuje vytvářet i multimediální objekt, a dokonce i v týmu spolupracujících učitelů.
Autor Ludvík Eger

Nebezpečná „lehkost“ novinového titulku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita Nebezpečná „lehkost“ novinového titulku se zaměřuje na rozbor titulků článků, příspěvků a blogů nejen v tištěné verzi, ale především v digitálním prostředí. Cílem je na základě rozboru odhalit autorův záměr a pojmenovat prvky, jimiž se daný titulek snaží oslovit cílové čtenáře. V rámci aktivity si žáci vyzkouší i tvorbu titulku na základě určených parametrů. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Řeč novinových titulků

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Většina z nás celkem spolehlivě dokáže rozlišit sdělení pocházející ze seriózních nebo bulvárních médií. Dokážeme však pojmenovat, čím se tato sdělení liší a jaké mají charakteristické znaky? Víme, co se od titulku v tištěném zpravodajství očekává? Následující lekce nabízí činnosti, ve kterých se žáci na konkrétních příkladech mohou se stavbou mediálního sdělení a s funkcí titulků seznámit.
Autor Zuzana Zejdová

Všudypřítomná média

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Aktivita umožňuje představit volební kampaň jako specifický typ reklamního sdělení. Při hře na PR agenturu žáci navrhují volební kampaň a aplikují své zkušenosti s komerční reklamou a jejími přesvědčovacími technikami. Závěr motivuje k úvahám o možném vlivu politické reklamy na veřejné mínění.
Autor Zuzana Zejdová
Celkem: 16