Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Mediální výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy došlo ke komunistickému převratu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s příčinami a důsledky únorových událostí, zařazují je do kontextu vývoje po druhé světové válce. Jsou vedeni k tomu, aby si všímali hodnocení jednotlivých událostí (zejména výkladu dějin pomocí vymazávání, používané terminologie a aktivit významných aktérů této události). Uvědomují si a zdůvodňují, jakým způsobem Sovětský svaz získal vliv na značnou část východní a střední Evropy, v konkrétním případě na Československo. Zamýšlejí se nad zobrazovaným tématem v historické souvislosti, pracují s fotografií a získávají informace z filmového média. Formulují některé dopady únorových událostí na vývoj v Československu. Hodina vede i k zamyšlení nad tím, jak je obtížné objektivně interpretovat historické události a co vše je nutné k tomu získat.
Autor Josef Märc

Už jste někdy viděli atom?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Článek je popisem školní aktivity vytvořené na základě teorie z článku Co jsme poznali a kam míříme? Je návodem pro učitele fyziky nebo chemie – jak žákům uvést učivo částicového složení látek.
Autor Martin Rusek

Aktivita: Krakonoš trochu jinak

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Aktivita z publikace „Dvakrát měř, jednou řež – od multikulturní výchovy ke vhledu” pracuje s našimi stereotypními předsudky a představami o kladných pohádkových postavách. Je založena na diskuzi a opírá se o čtení různorodých mediálních textů. Přispívá k reflexi našeho vnímání druhých lidí.
Autor Dana Moree

Média, osobnosti, hvězdy a hvězdičky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek je zaměřen na kritické vnímání mediálního obsahu. Doporučené využití: vyučovací hodina slohu věnovaná prezentaci osobností v našich médiích a kritickému vnímání těchto osobností cílovou skupinou – žáky 2. stupně ZŠ.
Autor Miloš Mlčoch

„Živá struktura“ v integraci předmětů výtvarná výchova a informatika

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Modelová lekce propojuje vzdělávací obsah výtvarné výchovy a ICT. Výsledky vlastní tvůrčí činnosti žáků (struktura – koláž) inspirované malbami Zdeňka Sýkory jsou dále rozvíjeny prostřednictvím animace. Dovednosti z oblasti ICT (práce se skenerem – skenování a ukládání skenovaného obrazu do počítače, jeho jednoduchá úprava v grafickém editoru – ořez, vylepšení expozice; instalace programu; rychlá orientace v jednoduchém animačním programu, osvojení si nástrojů programu, import a export obrázků do programu) jsou využívány pro rozvoj kreativity žáků a vytvoření dynamické kvality obrazu. Modelová lekce je ukázkou propojení tradičních obrazně vizuálních prostředků s prostředky nových médií.
Autor Mgr. Radka Růžičková, Ph.D.

PREZI na koronavirus

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek seznamuje čtenáře s využitím nástroje PREZI pro tvorbu menších e-learningových modulů bez toho, že by autor potřeboval technologické zázemí pro e-learning. Kromě námětů čtenáři získají jednoduchého průvodce v PDF. Dále je v příspěvku připomenut WebQuest, který je nyní vhodný pro potřebnou „distanční“ výuku i pro základní a střední školy, samozřejmě při odpovídajícím didaktickém zpracování. Prezi (ve verzi Basic = zdarma) navíc umožňuje vytvářet i multimediální objekt, a dokonce i v týmu spolupracujících učitelů.
Autor Ludvík Eger

Mediální výchova – inspirace k realizaci

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Autor předkládá inspirativní návrhy k rozvinutí mediální gramotnosti a realizaci průřezového tématu Mediální výchova v praxi škol.
Autor Jan Jirák

Cena televizní reklamy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Lekce umožňuje žákům kriticky hodnotit obsah reklamy, identifikovat její cíle a poznat její cenu (ve finanční i metaforické rovině). Zároveň motivuje žáky, aby se zajímali o potřeby a životní styl druhých lidí. Tato metodika by však neměla být ojedinělým seznámením s problematikou reklamy; je třeba ji doplnit dalšími aktivitami, především rozborem obsahu reklamních příběhů, které obvykle využívají společenských stereotypů a mýtů a významně zasahují do chápání společenských hodnot a role člověka ve společnosti.
Autor PhDr. Zuzana Zejdová

Využití dynamické geometrie při výuce v 6. ročníku základní školy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
V článku dokumentuji svoje zkušenosti se softwarem GeoGebra při výuce matematiky na základní škole. V práci je demonstrováno použití softwaru GeoGebra při výuce matematiky žáků 6. ročníku ZŠ na dvou příkladech z učiva osová souměrnost a trojúhelník.
Autor Miroslava Huclová

Slavné dny pro ZŠ: Brouci - ikona popkultury

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se prostřednictvím aktivity seznamují s problematikou slávy, uvědomují si její negativa, debatují o změně medii prezentovaných hodnot, kdy většinu populace zajímají spíše skandály známých osobností nežli jejich samotné umění. Vznik popkultury úzce souvisí s rozvojem hromadných sdělovacích prostředků a popkultura prostupuje každodenním životem společnosti. Žáci by se měli zamyslet nad tím, kam vede skutečnost, že masová media se začala přizpůsobovat nejnižším potřebám svých spotřebitelů.
Autor Tereza Vodičková
Celkem: 125