Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Environmentální výchova > Vztah člověka k prostředí

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených průřez. témat

Tato kategorie nemá podřazená průřezová témata.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Tvorba interaktivního herbáře

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek se zabývá tvorbou interaktivního herbáře, který tvořili žáci 4. tříd základní školy. Tento herbář tvořili pomocí bezplatné mobilní aplikace PlantNet. V rámci dvou vyučovacích hodin se žáci s učitelem odebrali k venkovní exkurzi, přičemž pomocí mobilní aplikace poznávali rostliny v okolí školní budovy. Tato aplikace jim umožnila rostliny pojmenovat a uložit si je do telefonu. V příloze je ukázka dané mobilní aplikace PlantNet. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Lucie Tůmová

Environmentální prvky ve výtvarné výchově – 1. část

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek předkládá ukázku zařazení prvků průřezového tématu environmentální výchovy do vyučování výtvarné výchovy. V textu je čtenář seznámen s problematikou environmentálně šetrného spotřebitele, konkrétně s tzv. ekoznačením výrobků a se způsobem, jak je možné pracovat s tímto tématem ve vyučování.
Autor Zdeněk Hromádka

Den Země jako příležitost pro aktivity environmentální výchovy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V úvodu článku se autor zamýšlí nad koncepcí environmentální výchovy a ukazuje, že by neměla být „výchovou katastrofami“, ale měla by hledat cestu, jak při zachování adekvátního obsahu předcházet stresu, který mohou v žácích vyvolávat environmentální problémy a hrozby. V druhé části textu autor ukazuje, jak na jeho škole probíhaly „oslavy Dne Země“ a popisuje jednotlivé vrstvy práce s environmentálními tématy (informační, výzkumná a estetická).
Autor Zdeněk Hromádka

Environmentální vzdělávání a výuka venku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek reflektuje současný trend v oblasti environmentálního vzdělávání „učení venku“. Po teoretickém úvodu seznamuje čtenáře s některými prvky učení venku, a to na základě zkušeností z praxe.
Autor Zdeněk Hromádka

Komplementární přístup k environmentálnímu vzdělávání

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek v první části shrnuje několik teoretických východisek environmentálního vzdělávání, ze kterých autor vychází ve své vlastní koncepci. V další části článku reflektuje svoji osobní zkušenost s realizací environmentální výchovy na škole. V závěru doporučuje vyváženost mezi výukou, jejímž obsahem je teorie environmentální nauky, a vyučováním prožitkovým přímo v terénu.
Autor Zdeněk Hromádka

Založení Nového Města pražského

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Cílem příspěvku je ukázat žákům, jak promyšleným činem Karla IV. bylo založení Nového Města pražského. Tento akt je dán do kontextu se stavbou domu v dnešní době. Během práce se ukáže, že jednotlivé podmínky pro úspěšnou stavbu v dnešní době byly uplatněny i před cca 700 lety. Žáci se nejprve zamyslí nad realizací stavby domu v současné době. Svá poznání přenesou do doby Karla IV., kdy se získané informace pokusí aplikovat během založení – stavby Nového Města pražského.
Autor Mgr. Pavel Martinovský

Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – ZVÍŘATA

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Vydáváme se na cestu do živočišné říše. Pracujeme s textem o čápovi bílém, počítáme se zvířátky, hledáme ve větách ukryté živočichy a tvoříme přirovnání.
Autor Hana Kleisová

Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – PODKOVA

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Podkova – přináší štěstí? V tomto bloku se s žáky seznamujeme s podrobným popisem těla koně, soužitím člověka a koně v současnosti. Mluvíme o řemesle – kovářství, které patřilo k nepostradatelným činnostem lidského života.
Autor Hana Kleisová

Ostrovy objevů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek Ostrovy objevů přináší inspiraci na celoroční projekt jak pro celou školu, tak i pro zájmové vzdělávání. V příspěvku najdete vybrané aktivity, hry a návodná videa na pokusy, která se dají využít i běžně při výuce, na školách v přírodě, komunitních akcích apod. Tajemství jednotlivých ostrovů poznávali a po celý školní rok odhalovali žáci ze základní školy ve Stráži (okr. Tachov).
Autor Jaroslava Pachlová

Ochrana člověka za mimořádných událostí při živelních pohromách

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Projekt Ochrana člověka za mimořádných událostí v živelných pohromách představuje základní seznámení (blok 5 vyučovacích hodin) s danou problematikou určené žákům 6. a 7. ročníku 11. ZŠ Plzeň. Tento projekt je dále rozvíjen prostřednictvím dílčích témat v jednotlivých vzdělávacích oborech nebo průřezových tématech, která jsou na 11. ZŠ Plzeň realizována rovněž projektově. Hlavním cílem projektu je položit teoretický základ tohoto tématu, aktivizovat žáky pro další vzdělávání v tomto tématu a na modelových příkladech prezentovat vybrané způsoby chování člověka za mimořádných událostí v živelních pohromách.
Autor Mgr. Pavel Červený
Celkem: 90