Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Environmentální výchova > Ekosystémy

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených průřez. témat

Tato kategorie nemá podřazená průřezová témata.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – KOMINÍK

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zjistíme, co jsou to pověry, dozvíme se, co nám přináší štěstí a před kterými věcmi či jevy se naopak máme mít na pozoru. Načerpáme informace o kominickém řemesle a se dvěma kominíky se vydáme čistit komíny. Zavítáme i do přírody za kominíčkem.
Autor Hana Kleisová

CLIL: Mikrobi

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem CLIL plánu s názvem Mikrobi je seznámit žáky s úvodem do mikrobiologie – vymezit pojmy mikroorganismus, odvodit význam mikroorganismů v přírodě a z hlediska člověka, seznámit žáky s důležitými mezníky vývoje oboru – technické předpoklady zkoumání mikroorganismů i význam vědců Leeuwenhoeka a Pasteura pro obor. Z hlediska jazyka se pak lekce zaměřuje na rozvíjení kritického čtení a tvoření množného čísla podstatných jmen, porovnávání vlastností v Aj. Využívá internacionalismy, což usnadňuje pochopení obsahu. Anketním lístkem zjišťuje postoje žáků k tématu. Tento i jiné výukové plány jsou volně ke stažení z http://clil.nuv.cz pro inspiraci do CLIL hodin na 2. stupni ZŠ.
Autor Jiřina Svobodová

Škola v přírodě hrou: Život v ekosystémech

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jedná se o krátký úryvek programu pro 2. ročník ve škole v přírodě. Hry jsou motivovány posledním skřítkem z rodu Pinusů, hry jsou zaměřené na život v jednotlivých ekosystémech. Celá publikace obsahuje programy pro školy v přírodě, které jsou vytvořeny v souladu s RVVP pro základní vzdělávání a plně respektují specifika škol v přírodě, jako jsou dopolední výuka, večerní příprava na vyučování, menší počet vedoucích, obsence instruktorů a kratší doba trvání. Seznamte pomocí knihy prvňáčky s Matkou Přírodou, zahrajte si s druháky hmyzí olympiádu, naučte třeťáky hravě třídit odpad, pozvěte čtvrťáky na svatbu Elišky Přemyslovny a Jana Lucemburského a vypátrejte s páťáky hledaného zločince.
Autor Kateřina Zouharová

Čeština trochu jinak aneb Nebojme se hub

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Autor se zaměřuje na danou oblast v širších souvislostech. Nejprve uvádí příklady na využití názvů hub v mluvnici a dále náměty pro práci v hodinách slohového vyučování. V souladu s cíli RVP ZV poukazuje na možnosti využití tématu k integraci poznatků z různých vzdělávacích oblastí a průřezových témat.
Autor Milan Polák

Exkurze do Šáreckého údolí (PR – Divoká Šárka, proterozoikum – starohory) a opukového lomu v Šárce (bělohorské souvrství, spodní turon)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Exkurze do starohor – svrchního proterozoika a křídy Šáreckého údolí v Praze. Exkurze je vhodná pro žáky základních škol, případně geologicko-paleontologického kroužku vyššího gymnázia anebo studentů seminářů z geologie a paleontologie. Exkurze je pojata tak, aby žáky a studenty seznámila s geologickou stavbou Šáreckého údolí v návaznosti na jejich teoretické znalosti z obecné geologie, geomorfologie, petrologie a paleontologie, které získali ve školních lavicích pomocí jiných organizačních forem vyučování – frontální výukou, prací s učebnicí, skupinovým vyučováním apod. Exkurzní průvodce má dvě části, a to část odbornou, popisující co, kde a kdy a jak, která je doplněna přílohami ke vzniku epigenetického údolí, dále fotografiemi hornin a zkamenělin, které lze pozorovat a najít. Část metodická pak uvádí mnohé z didaktických námětů, využívajících praktických zkušeností z exkurze.
Autor Tomáš Kočí

Unikátní stromy za školou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Projekt zaměřený na využití geoinformačních technologií ve výuce v souvislosti s propojením několika vzdělávacích oborů. Žijeme v informační společnosti, ve které vznikají nebo se rozvíjejí nejrůznější technologie. Tyto trendy je třeba zohledňovat také ve vzdělávání tak, aby žák, který opouští vzdělávací systém, měl dostatečný přehled a byl vybaven znalostmi či dovednostmi, které by mu pomohly při uplatnění v běžném životě. Vzdělávání v rámci geoinformačních technologií bývá často z nejrůznějších důvodů (časových, technických, odborných, ...) na školách opomíjeno. Tento celodenní projekt by mohl být příkladem, jak realizovat geoinformační technologie v rámci zeměpisného vzdělávání v souvislosti s využitím znalostí a dovedností žáků z více vzdělávacích oborů.
Autor Pavel Červený

Ekologický přírodopis na vycházce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Učebnice pro výuku ekologického přírodopisu Dr. Kvasničkové mi byla inspirací pro vycházku se žáky primy. Okolí školy na okraji Prahy 13 poskytuje možnost pro přímé studium ekosystémů, organismů a vztahů mezi nimi.
Autor Jiřina Svobodová

Ropné látky v půdě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Prakticky zaměřená vyučovací jednotka k tématu znečištění životního prostředí. Simulace možného rizika ovlivnění přirozených procesů v půdě působením přítomné ropné látky. Praktický pokus pro jednotlivce i malé skupinky žáků, jako samostatné cvičení nebo i jako součást širšího projektového úkolu. Simulace podporuje nejen uplatnění a praktické ověření teoretických poznatků, ale motivuje žáky k dlouhodobějšímu pozorování, k průběžnému vyhodnocování a samozřejmě i k závěrečnému stanovení výsledků a zobecnění souvisejících vztahů v rámci daného tématu i v mezipředmětových vztazích. Žáci pozorují změny ve vzorcích půdy a na vlhkém filtračním papíře. Pozorují návaznost biologických procesů v půdě v závislosti na výši koncentrace a množství znečišťující látky v půdě. Simulace by měla motivovat žáky i k dalšímu širšímu poznávání problematiky ochrany půdy, ale i s tím spojené ochrany podzemních vodních zdrojů.
Autor Jiří Fuksa

Ekosystémy České republiky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Vlastní zkušenost a možná inspirace, jak v rámci souhrnných opakování a rozšiřování učiva o ekosystémech naší republiky zapojit žáky vyšších ročníků do výroby názorných učebních pomůcek sloužících k podpoře výuky (např. člověk a jeho svět) v nižších ročnících.
Autor Šárka Kučerová

Vánoční kapříci

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek je věnován propojení učiva matematiky a českého jazyka v předvánoční době. Integrovaná tematická výuka vychází ze společného tématu vánoční symboly – kapr. Hlavními tématy integrace jsou čtením s porozuměním, sčítání, odčítání a dělení v oboru do 10 000 a finanční gramotnost. Při výuce je kladen důraz na individualizaci výuky a kritické myšlení.
Autor Olga Novotná
Celkem: 36