Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Multikulturní výchova > Kulturní diference

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených průřez. témat

Tato kategorie nemá podřazená průřezová témata.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Barnga – možnosti integrace a asimilace do společnosti/skupiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jde o simulační hru, ve které dostanou jednotlivé skupinky účastníků různá pravidla (ač o tom neví). Když se mezi skupinami podle určitého klíče přesouvají, zažívají změny, konflikty i nepochopení a musí se s nimi vyrovnávat z pozice člověka, který se adaptuje na nové prostředí, i z pozice člověka, který spolupracuje a obecně funguje s lidmi, kteří se adaptují.
Autor Anna Mairingerová

Jiný? Divný? Originální? Normální?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
To, co je „normální“, a to, co je „jiné“, vnímáme z určitých důvodů každý jinak. Žáci se postupně zamýšlí nad připravenými výroky a přesouvají se v místnosti na základě toho, jak vnímají popisovanou situaci: Když někdo není na facebooku, je to pro mě normální, jiné, nebo divné? To, že někdo zdraví objetím a polibky na tvář beru jako normální, jiné, nebo divné? Proč? Na co jsem zvyklý – co je pro mě v tomto ohledu norma a proč? Žáci vysvětlují, jak a proč dané věci vnímají, a tak zjišťují názory a postoje svoje i svých spolužáků. Záměrem cvičení je lépe si uvědomovat, na základě čeho posuzuji něco jako „normální“, a něco jako „divné“, a promýšlet, jak to mají ostatní lidé i jak jim můžu lépe porozumět (i jak můžeme naše vlastní vnímání světa komunikovat s ostatními).
Autor Zuzana Švajgrová

Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – ČÍSLO

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Čísla v našem životě. Šťastná či nešťastná. Čísla, která nám v životě pomáhají. V tomto bloku se s žáky zamýšlíme nad důležitostí a významem čísel pro náš běžný život.
Autor Hana Kleisová

CLIL ve francouzštině: etiketa zdravení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Následující příspěvek je věnovaný výuce etikety metodou CLIL ve francouzském jazyce. Žáci se hravou formou naučí, jak vhodně pozdravit v českém i francouzském prostředí a rozvíjí otevřenost a pochopení vůči jiným kulturám.
Autor Eliška Glatzová

Čendeš/O Čendeš

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Romská pohádka od Ivety Kokyové zaměřená na rozvoj čtenářských dovedností na ZŠ a pochopení významu tolerance.
Autor Iveta Kokyová

Přísloví

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Další z článků o poznávání romského jazyka a kultury ze seriálu Rozummění přináší metodické náměty na práci s romským příslovím.
Autor Jana Hejkrlíková

Jakou moudrost mi předala má babička/Savi goďi chudňom la phura datar

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Mé babičce přezdívali Jurčaňa. Byla to silná a energická žena, i když postavou malá a drobná. Její chůze byla velmi rázná, sukně se jí pohybovaly ze strany na stranu, jako když rozhoupete zvony. Když mně bylo šest, tak jí už bylo sedmdesát tři let. Článek je dalším dílem seriálu, který nabízí metodické náměty pro práci s romským textem v běžné výuce.
Autor Jana Hejkrlíková

Naše osada

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Další z metodických textů k čítance romských příběhů - tentokrát k tématu rodinných svátků.
Autor Irena Eliášová

Příběhy z Anglie/Vakeribena andal e Anglija: 2. část - Návrat domů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pokračování článku k příběhu Příběhy z Anglie/Vakeribena andal e Anglija, který rozvíjí dovednosti čtení s porozuměním.
Autor Ilona Ferková

Na křtinách/Pre boňa: 2. část - Pohostinnost

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pokračování článku a příběhu Na křtinách/Pre boňa.
Autor Andrej Giňa
Celkem: 49