Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Multikulturní výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jiný? Divný? Originální? Normální?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
To, co je „normální“, a to, co je „jiné“, vnímáme z určitých důvodů každý jinak. Žáci se postupně zamýšlí nad připravenými výroky a přesouvají se v místnosti na základě toho, jak vnímají popisovanou situaci: Když někdo není na facebooku, je to pro mě normální, jiné, nebo divné? To, že někdo zdraví objetím a polibky na tvář beru jako normální, jiné, nebo divné? Proč? Na co jsem zvyklý – co je pro mě v tomto ohledu norma a proč? Žáci vysvětlují, jak a proč dané věci vnímají, a tak zjišťují názory a postoje svoje i svých spolužáků. Záměrem cvičení je lépe si uvědomovat, na základě čeho posuzuji něco jako „normální“, a něco jako „divné“, a promýšlet, jak to mají ostatní lidé i jak jim můžu lépe porozumět (i jak můžeme naše vlastní vnímání světa komunikovat s ostatními).
Autor Zuzana Švajgrová

Živá knihovna aneb učení o rozmanitosti pomocí osobních příběhů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Živá knihovna je metoda, která umožňuje seznámit se s příběhy lidí, kteří se něčím odlišují, a jejich okolí tak o nich mívá různé představy, které často brání ve vzájemném poznávání. Článek popisuje, jak Živá knihovna funguje, co může přinášet žákům i školám, a v neposlední řadě informuje o možnostech, s jejichž pomocí je možné metodu Živé knihovny využívat ve výuce.
Autor Zuzana Švajgrová

Počátky islámu, víra a tradice

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jak se islám vyvíjel? Jsou možné jeho různé interpretace? Co je jádro islámu a co jsou zvyky a tradice – jakou mají souvislost, je možné je oddělit? Existují výklady islámu, které jsou slučitelné s demokracií a lidskými právy? Je pravda, že stejně jako existují různé podoby křesťanství, tak existují i různé podoby islámu?
Autor Zuzana Švajgrová

Na pastvě/Paštiris

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Následující článek obsahuje cvičení určené pro rozvoj čtení, poznání vlastní kultury a základních zeměpisných znalostí u romských žáků.
Autor Vlado Oláh

Domov/Andre amaro kher

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek předkládá jednoduchou aktivitu zaměřenou na jazyk a porozumění textu.
Autor Vlado Oláh

Čeština pro žáky-cizince: 3 – Školní třída

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje základní slovní zásobu v 10 obrázkových kartách k tématu Školní třída. Karty také mohou sloužit k procvičování časování slovesa MÍT a k nácviku jednoduché větné konstrukce s předložkami v, na, u.
Autor Věra Kašajová

Čeština pro žáky-cizince: 6 – Čísla 1–100

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V tomto příspěvku je hlavním cílem naučit žáky–cizince číslovky základní 1–100. Číslovky základní vyjadřují počet, odpovídají na otázku "kolik". Číslovky určité pak označují určitý, přesný počet, který lze vyjádřit číslicemi. Naučit žáky spojení číslice (1) a psaného výrazu (jeden) je také jedním z dílčích cílů tohoto příspěvku.
Autor Věra Kašajová

Čeština pro žáky-cizince: 14 – Co rád dělám/děláme

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek seznamuje žáky-cizince s vybranými významovými slovesy vyjadřujícími běžné denní činnosti, zabývá se metodickým postupem pro výuku slovní zásoby na téma „rád/nerad + dané sloveso v jednotlivých osobách přítomného času a větných spojeních“. Doplňková slovní zásoba je přizpůsobena začátečnické úrovni a navazuje či rozšiřuje již zažité výrazy. Žáci si procvičují hlavně časování v přítomném čase oznamovacího nebo rozkazovacího způsobu. Popsané aktivity se vztahují k sadě deseti karet – sloves, na nichž jsou osvojenými metodami opakovaně procvičována.
Autor Terezie Hrubá

Jak jsem chodila do školy/Sar me phiravas andre škola: 1. část - Do školy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nabízí praktické cvičení k tématu škola a romská kultura zaměřující se na čtení s porozuměním a školní motivaci.
Autor Tera Fabiánová

Jak jsem chodila do školy/Sar me phiravas andre škola: 2. část - Ve třídě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pokračování metodiky práce s příběhem Jak jsem chodila do školy/Sar me phiravas andre škola.
Autor Tera Fabiánová
Celkem: 167