Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Osobnostní a sociální výchova > Hodnoty, postoje, praktická etika

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených průřez. témat

Tato kategorie nemá podřazená průřezová témata.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jiný? Divný? Originální? Normální?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
To, co je „normální“, a to, co je „jiné“, vnímáme z určitých důvodů každý jinak. Žáci se postupně zamýšlí nad připravenými výroky a přesouvají se v místnosti na základě toho, jak vnímají popisovanou situaci: Když někdo není na facebooku, je to pro mě normální, jiné, nebo divné? To, že někdo zdraví objetím a polibky na tvář beru jako normální, jiné, nebo divné? Proč? Na co jsem zvyklý – co je pro mě v tomto ohledu norma a proč? Žáci vysvětlují, jak a proč dané věci vnímají, a tak zjišťují názory a postoje svoje i svých spolužáků. Záměrem cvičení je lépe si uvědomovat, na základě čeho posuzuji něco jako „normální“, a něco jako „divné“, a promýšlet, jak to mají ostatní lidé i jak jim můžu lépe porozumět (i jak můžeme naše vlastní vnímání světa komunikovat s ostatními).
Autor Zuzana Švajgrová

O černém mlynáři

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
O černém mlynáři je příběhové drama propojené s výukou prvouky tak, aby si žáci měli možnost něco z učiva „zažít“. Děti se blíže seznámí s povoláním mlynáře a pokusí se zaujmout postoj k porušení slibu. Lekce byla realizovaná v 2. ročníku ZŠ.
Autor Alena Machovská

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byla otevřena Eiffelova věž

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se seznámí s historií výstavby Eiffelovy věže, symbolu moderní francouzské historie, dokáží vysvětlit, co a proč řadě Pařížanů na věži vadilo. Zamyslí se nad funkcí a významem architektonických dominant, chápou jejich symbolický význam včetně možného významu politického, uvědomí si obtíže, s nimiž lidé přijímají nezvyklé moderní umění.
Autor Monika Stehlíková

Den etické výchovy pro 4.–5. ročník

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Praktický a metodický materiál pro učitele k realizaci dne etické výchovy. V průběhu dne se realizují v blocích vybraná témata etické výchovy. Materiál byl podpořen z Rozvojového programu MŠMT ČR Podpora etické výuky do vzdělávání v základních školách a nižších ročnících víceletých gymnázií v roce 2015.
Autor Marie Magerová

Kontroverzní témata ve výuce: Adopce dětí homosexuálními páry

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Výuková lekce se zabývá otázkou (ne)souhlasu žáků s adopcí dětí homosexuálními páry, přičemž se nesnaží určit, zda je adopce správná, či ne. Žáci se zamýšlejí nad svými postoji a formují je prostřednictvím vlastních prožitků, diskuze a práce s textem.
Autor Mgr. Iva Petříková

Kontroverzní témata ve výuce: Eutanazie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Výuková lekce přibližuje a objasňuje téma eutanazie, primárně je ale zaměřena na možnost různých pohledů na dané téma. Prostřednictvím této nejednoznačnosti je možné žákům zprostředkovat poměrně komplikované a kontroverzní téma. Žáci tak mohou nahlédnout složitost životních situací, které nemusejí mít vždy jedno správné řešení.
Autor Mgr. Iva Petříková

Na křtinách/Pre boňa: 1. část - Křtiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Další z článků série Rozummění, zabývající se romskou tématikou v rámci multikulturní a jazykové výchovy.
Autor Andrej Giňa

Hranice a prolínání: scénář 2. projektového setkání (2–3 VH)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Ve druhém setkání se žáci pokusí generovat dohodu o pravidlech návštěvy „zakázaného“ místa a vybrané místo navštíví. Ve hře a v rozhovoru pak proběhne reflexe celé akce i její přípravy.
Autor Mgr. Ivan Bauer, Mgr. Ivo Farský

Hranice a prolínání: scénář 1. projektového setkání (2–3 VH)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
První setkání je koncipováno tak, aby došlo k seznámení žáků a lektorů, k seznámení žáků s koncepcí čtyř tematických setkání, k otevření tématu „hranice“ a ke sběru a prozkoumání prvního pracovního „materiálu“.
Autor Mgr. Ivan Bauer, Mgr. Ivo Farský

Příběh o hranicích a prolínání

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Na začátku jsme byli dva a jedna zajímavá a přitažlivá nabídka. Přitažlivá proto, že nám umožňovala propojit naše zkušenosti s přípravou a realizací vzdělávacích programů s PT Multikulturní výchova a Osobnostně-sociální výchova, realizovat projekt na ZŠ, a také jsme toužili prověřit své dosavadní znalosti a dovednosti při práci se žáky 1. stupně ZŠ prostě proto, že sami máme malé děti.
Autor Mgr. Ivan Bauer, Mgr. Ivo Farský
Celkem: 43