Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Osobnostní a sociální výchova > Poznávání lidí

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených průřez. témat

Tato kategorie nemá podřazená průřezová témata.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Živá knihovna aneb učení o rozmanitosti pomocí osobních příběhů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Živá knihovna je metoda, která umožňuje seznámit se s příběhy lidí, kteří se něčím odlišují, a jejich okolí tak o nich mívá různé představy, které často brání ve vzájemném poznávání. Článek popisuje, jak Živá knihovna funguje, co může přinášet žákům i školám, a v neposlední řadě informuje o možnostech, s jejichž pomocí je možné metodu Živé knihovny využívat ve výuce.
Autor Zuzana Švajgrová

Den etické výchovy pro 1.–3. ročník

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Vznik materiálu byl podpořen v rámci dotace z Rozvojového programu MŠMT ČR – rozvoj etické výchovy v roce 2015. Materiál lze využít k realizaci dne etické výchovy, integrovaného bloku v rozsahu 4 hodin pro nižší ročníky 1. stupně ZŠ, případně lze jednotlivé aktivity zařadit samostatně pro podporu průřezového tématu osobnostní a sociální výchova.
Autor Marie Magerová

CLIL FJ a OSV - trávení volného času

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Následující příspěvek se věnuje způsobu trávení volného času a poznání svých spolužáků. Je možné ho realizovat v hodinách francouzštiny jako integraci průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova, ve Výchově k občanství či v samostatném předmětu tvořeném z průřezových témat. Komunikace patří ke klíčovým nástrojům jednání v různých životních situacích. V této hodině žáci rozvíjí schopnost sdělit ve francouzštině náplň volného času a zároveň mluvit se spolužáky a poznávat je.
Autor Eliška Glatzová

Centra aktivit: Roční období

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci 1. ročníku v jednom dni pracují v centrech aktivit a plní úkoly podle pokynů v zadání na téma „Roční období“. V hodnotícím kruhu svou práci odprezentují.
Autor Učitelé škol zapojených v projektu

CLIL: La personnalité – le tempérament

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V pořadí čtvrtý výukový plán seriálu CLIL v praxi přináší integraci z průřezového tématu Osobnostní a sociální výchovy s francouzštinou.
Autor Eliška Navrátilová

Hranice a prolínání: scénář 4. projektového setkání (2–3 VH)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Během předešlého setkání se žáci věnovali tomu, kdo jsou, co je pro ně cenné, co je pojí s ostatními, co ostatním chtějí ukázat a co si chrání. Čtvrté setkání je koncipováno jako setkání žáků s jejich třídním učitelem, které bude probíhat mimo obvyklou školní konvenci učitel – žák. Pomocí otázek budou mít žáci možnost setkat se se svým učitelem na jiné, osobní rovině.
Autor Mgr. Ivan Bauer, Mgr. Ivo Farský

Hranice a prolínání: scénář 3. projektového setkání (2–3 VH)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Třetí setkání je koncipováno tak, aby se zpočátku žáci seznámili s tématem „všichni máme něco společného“, pak se zaměřili na téma „co si chráním, čeho si cením, co jsem já, ...“ a zakončili uvažováním o tom, co si asi chrání a čeho si váží jiní lidé v jejich blízkém okolí.
Autor Mgr. Ivan Bauer, Mgr. Ivo Farský

1000 her pro školy, kroužky a volný čas: Kontaktní hry

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kniha 1000 her pro školy, kroužky a volný čas obsahuje velkou a rozmanitou sbírku her, které mají podnítit k tomu, aby hry dostaly ve škole větší prostor a byly uznány jako rovnocenná alternativa jiných výukových forem. Vybraná ukázka z knihy přináší náměty na kontaktní hry, které patří do velké skupiny her na rozvoj sociálního učení, jsou to tzv. interakční hry. Kontaktní hry podporují spolupráci a důvěru, schopnost a ochotu navázat kontakt s ostatními. Pomáhají získat cílené sociálně emocionální zkušenosti. Hry je vhodné zařadit pro odbourání napětí ve skupině a pro hledání cest dětí k sobě navzájem.
Autor Hanns Petillon

Exkurze do nitra valašských hor

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V článku krátce představím exkurzi, kterou jsme realizovali v podzimním období roku 2006 s tercií osmiletého gymnázia Open Gate – Boarding school, osmileté gymnázium v Babicích, s. r. o. Exkurze byla součástí protidrogového plánu školy, zahrnovala výstupy oboru český jazyk a literatura do kontextu osobnostní a sociální výchovy a práce třídního učitele. Chtěli jsme ukázat, že lze takto integrovat docela vzdálené obsahy kurikula a zároveň učinit školní práci pro žáky i pedagogy atraktivnější. Pokusíme se též zhodnotit efektivitu dosažení dílčích cílů exkurze a to s využitím reflexe, kterou provedli sami žáci a také porada OSV na gymnáziu po našem návratu
Autor Petr Koubek

Nácvik asertivního chování na pozadí psychologické interpretace kresby.

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pohybová hra barev „Najdi a dotkni se“, psychologický test barev, interpretace kresby, extrovert či introvert, seznámení s pojmem asertivita, řešení modelových situací s využitím asertivního chování, odmítání nepříjemné komunikace při setkání s různými lidmi, vlastní vypravování, postřehy z praxe. Asertivita – význam pojmu pro učitele, desatero asertivních práv.
Autor Libuše Sochorová
Celkem: 62