Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voda – balená, nebo z kohoutku?
| Námět do výuky rozvíjející čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost žáků ve výuce chemie. Aktivita navazuje na předchozí vyučovací hodinu, při které jsou žáci podníceni k přemýšlení nad kvalitou vody. Pro příští hodinu mají shromáždit co nejvíce relevantních argumentů na podporu názoru, zda dávají přednost balené vodě, nebo kohoutkové vodě. Další hodiny jsou věnovány řízené diskuzi, kde učitel hraje roli moderátora, a vlastnímu rozboru vody s využitím indikátorů a také měřicího přístroje.
Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.  | Václav Fiala |
|
|
| |
|
13. 02. 2019 |
597 |
Podnebné pásy – skupinová práce
| Příspěvek je zaměřen na konkrétní skupinovou práci, která se týká podnebných pásů. V příspěvku je uveden postup, jak skupinová práce probíhala: začátek, samotné prezentování a vyhodnocení. Pro čtenáře může být článek inspirací, jak takovou skupinovou práci do výuky zařadit.  | Jan Šindelář |
|
|
| |
|
05. 02. 2019 |
389 |
Skupinová práce na ZŠ
| Skupinová práce jako metoda a forma práce s žáky na základní škole bývá občas opomíjena. Ve školách by měli žáci práci ve skupině zažít. Během ní dochází k socializaci skupiny a ke spolupráci, mohou vzniknout i nové vazby mezi jednotlivými spolužáky. V příspěvku čtenář nalezne také obecné návody, jak žáky rozdělit do skupin, jak jim přidělit téma a další potřebné poznatky.  | Jan Šindelář |
|
|
| |
|
31. 01. 2019 |
564 |
Post-it lístečky ve výuce
| 4 + 1 námět na využití post-it lístečků ve výuce (nejen) na 1. stupni ZŠ – poznámky při/po čtení, anketa, trénink dovednosti hodnocení nebo tzv. Terapie post-it.  | Pavlína Hublová |
|
|
| |
|
22. 01. 2019 |
803 |
Využití mobilních zařízení na táboře
| Mobilní zařízení se v dnešní době dostávají do popředí a mladí „táborníci“ s nimi umí neuvěřitelné věci. Mobilní zařízení však lze využít i prospěšně. V tomto příspěvku nalezneme „ochutnávku“ aplikací, které jsou na táboře využitelné.  | Jan Šindelář |
|
|
| |
2 komentáře |
11. 12. 2018 |
1657 |
6 tipů na ledolamky
| Krátké rozehřívací aktivity, které „lámou ledy“ při seznamování (nového) kolektivu.  | Pavlína Hublová |
|
|
| |
|
04. 12. 2018 |
1385 |
Řešení netradičních úloh v hodinách přírodovědy 2
| Článek se zabývá dalšími třemi netradičními úlohami, které žáci 5. ročníku řešili v rámci mého výzkumného šetření. Rovněž se dovídáme, jaké byly nejčastější chyby žáků a k jakým miskoncepcím mohlo docházet. Úlohy byly zaměřeny na skupenství a změnu látek.  | Jan Šindelář |
|
|
| |
|
27. 11. 2018 |
887 |
Komplementární přístup k environmentálnímu vzdělávání
| Článek v první části shrnuje několik teoretických východisek environmentálního vzdělávání, ze kterých autor vychází ve své vlastní koncepci. V další části článku reflektuje svoji osobní zkušenost s realizací environmentální výchovy na škole. V závěru doporučuje vyváženost mezi výukou, jejímž obsahem je teorie environmentální nauky, a vyučováním prožitkovým přímo v terénu.  | Zdeněk Hromádka |
|
|
| |
|
14. 11. 2018 |
825 |
Barnga – možnosti integrace a asimilace do společnosti/skupiny
| Jde o simulační hru, ve které dostanou jednotlivé skupinky účastníků různá pravidla (ač o tom neví). Když se mezi skupinami podle určitého klíče přesouvají, zažívají změny, konflikty i nepochopení a musí se s nimi vyrovnávat z pozice člověka, který se adaptuje na nové prostředí, i z pozice člověka, který spolupracuje a obecně funguje s lidmi, kteří se adaptují.  | Anna Mairingerová |
|
|
| |
|
08. 11. 2018 |
1047 |
Migrace – rolová hra
| Stěhování z ekonomických příčin může být pro člověka dobrou příležitostí. V cizí zemi ho může čekat lépe placené zaměstnání, naučí se cizí jazyk či si osvojí nové kulturní zvyklosti. Jak ale na stěhování nahlíží ostatní členové rodiny? Vnímá stěhování stejně i dědeček nebo děti? Jaká pozitiva stěhování rodině přinesou? A mohou ze stěhování vyvstat i nějaké nástrahy?  | Anna Mairingerová |
|
|
| |
|
31. 10. 2018 |
1083 |