Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Učíme žáky podnikat

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek je věnován výuce k podnikání u žáků technických oborů formou reálných studentských podniků. Již pátým rokem pracuje ve škole souběžně 5–7 studentských firem v rámci programu mezinárodní vzdělávací organizace Junior Achievement. Na základě několikaletých výrazně pozitivních zkušeností s výukou podnikatelských dovedností formou práce studentských firem byla tato forma výuky začleněna do nově vytvořených ŠVP ve všech oborech vzdělání, a to jako volitelné semináře ve třetím ročníku a praktická cvičení ve čtvrtém ročníku. Příspěvek popisuje podstatu studentského podnikání a program organizace Junior Achievement a podrobně objasňuje fungování studentských firem v naší škole a koordinačního Centra studentského podnikání včetně spolupráce se sociálními partnery.
Autor Ing. Marie Johnová

Majetek podniku a jeho členění

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Příklad dobré praxe je ukázkou využití několika aktivizačních metod, které se při vyučování neustále prolínají - metody brainstormingu, metody problémového vyučování a metody skupinového řešení problému.Jejich využití je popsáno v hodině ekonomiky, při níž si mají žáci 1. ročníku osvojit nové vědomosti o majetku podniku. K novým poznatkům mají dospět řešením problémové situace, samostatně, s využitím produktivního myšlení a aktivity.Metoda problémového vyučování zpestřuje a oživuje jinak monotónní výklad.
Autor Ing. Jitka Jánošíková

Vaříme po evropsku – projektový den k Evropskému dni jazyků

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek seznamuje se žákovským projektem zaměřeným na multikulturní výchovu a podporu výuky cizích jazyků. Do projektu jsou zapojeni žáci všech oborů a tříd. Každá třída má za úkol připravit prezentaci vybrané země EU podle předem daných kritérií. Třída si zvolí 4 zástupce, kteří budou v „Evropský den jazyků“ veřejně před ostatními žáky školy prezentovat danou zemi v jednom cizím jazyce z nabídky anglický jazyk, německý jazyk, francouzský jazyk. Základem je týmová práce třídy, při které je kladen důraz na samostatnost, jazykové znalosti, klíčové kompetence a na znalosti ICT. Součástí hodnocení je i celková úroveň prezentace vybrané země s důrazem na jazykové znalosti, estetiku a vystupování žáků.
Autor Ing. Bc. Jarmila Zábranská

Xenofobie a rasismus

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Příklad dobré praxe ukazuje použití metody E-U-R, tedy metody kritického myšlení v konkrétní hodině v občanské nauce ve 2. ročníku. Jako motivační text je použit fejeton nazvaný „ Černá ruka“, který napsal Ludvík Vaculík v Lidových novinách, viz příloha A.
Autor Eva Jiřičková
Celkem: 34