Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Úvod do studia chemie

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Jedná se o první díl seriálu článku Motivace žáků ve výuce chemie SOŠ pomocí úloh z běžného života. Článek obsahuje zadání kratší verze úlohy č. 1 a zadání širší verze úlohy č. 2 včetně uvedení správného řešení obou verzí.
Autor RNDr. Svatava Janoušková PhD.

Chemické prvky

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Článek je čtvrtým dílem seriálu k článku Motivace žáků ve výuce chemie SOŠ pomocí úloh z běžného života. V článku jsou uvedena zadání kratší i širší verze úloh č. 1–12 včetně správného řešení těchto úloh.
Autor RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.

Žákovský poradní tým ředitelky školy

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V rámci implementace systému řízení kvality CAF chtělo vedení školy uplatňovat a rozvíjet partnerství se žáky jako příjemci vzdělávací služby, zapojit žáky školy jako zainteresovanou stranu do navrhování modernizací a inovací procesů a produktů kurikula, do utváření školních norem a pravidel. Vždy dva zástupci z každé třídy prvního až čtvrtého ročníku se jednou měsíčně pravidelně scházejí na poradách s ředitelkou školy, kde nastolují problematická místa v životě školy ke společnému hledání řešení. Ředitelka školy využívá žákovský poradní tým (ŽPT) jako zprostředkovatele informací mezi vedením školy a třídami, zadává na poradách ŽPT konkrétní úkoly či náměty, jejichž zpracování očekává od celé třídy, zpravidla na třídnické hodině, často se však jedná o dlouhodobější zadání, které třídy zpracovávají v horizontu měsíců. Členové Žákovského poradního týmu ředitelky školy působí ve svých třídách jako jakási „druhá ruka třídního učitele“, zpravidla spoluzodpovídají ředitelce školy za splnění zadaných úkolů. Úkoly a aktivity Žákovského poradního týmu směřují k průběžné realizaci průřezového tématu Občan v demokratické společnosti.
Autor PhDr. Jana Podoláková

Jak získat zpětnou vazbu od žáků?

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V tomto článku ukazuji způsob získání rychlé zpětné vazby od žáků během několika minut včetně vyhodnocení. Článek vychází z mé vlastní zkušenosti.
Autor Petr Němec

Nástroje pro výuku programování

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Příspěvek slouží jako motivační nástroj především pro učitele a žáky středních škol. Zaměřuje se na to, proč je v dnešní době důležité učit se základům programování a stručně prezentuje některé méně známé nástroje pro výuku programování.
Autor Petr Kozák

Multikulturní výchova – obor cukrář

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Vánoce jsou rituální biblické svátky, které se slaví v různých zemích různým způsobem. Všechny oslavy však spojuje posezení u svátečního stolu a výroba pokrmů všeho druhu. Tento projekt vede k poznání rozdílných sladkých vánočních pokrmů. Projekt, během něhož budou učni oboru cukrář Hotelové školy Plzeň formou skupinového vyučování poznávat a vytvářet cukrářské výrobky na téma Sladké Vánoce v Evropě, bude ukončen předáním cukrovinek do dětského domova. Zde proběhne ochutnávka s výkladem evropských vánočních zvyků a tradic.
Autor Michaela Seibertová

Studentská obchodní snídaně

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Obchodní snídaně jsou základní prvkem konceptu, který z Anglie přinesla do českého prostředí franšízová společnost Business for Breakfast ČR, s. r. o. Představuje novou generaci zjednodušeného získávání obchodních příležitostí prostřednictvím sítě profesionálně organizovaných klubových setkání, jež se vyznačují vytvářením nových obchodních vztahů a výměnou kvalitních referencí a doporučení. Studentská obchodní snídaně je žákovský projekt, který vyvrcholil 12. 12. 2012 realizací jedné obchodní snídaně za dodržení takřka všech procesních pravidel s jediným rozdílem – v roli zástupců jednotlivých firem vystoupili studenti tří brněnských škol: Gymnázia Globe, s. r. o., Střední školy KNIH, o. p. s. a Střední školy informatiky a spojů.
Autor Mgr. Richard Jurečka Ph.D.

Dva slovanské jazyky v evropském společenství – Projekt na podporu multikulturního poznávání

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jedná se o jazykový projekt v rámci programu Comenius – Partnerství škol, který byl zaměřen na mezikulturní dialog. Tematicky byl zaměřen na Bulharsko. Žáci poznávali jazyk, kulturu a tradice země stejné jazykové skupiny, zúčastnili se oslav svátků s lidovými tradicemi, vyráběli typické drobné dárky, učili se národní folkové tance. Získávali informace o kulturních událostech a tradicích země, které překládali do angličtiny, zpracovali do tištěných brožur a elektronické prezentace. Žáci tak poznali další slovanský jazyk, jeho podobu i odlišnosti; učili se frázím a slovní zásobě. Výstupem projektu je jazykový výukový program a trojjazyčný obrázkový slovník s výslovností v tištěné i elektronické podobě. Projekt byl oceněný jazykovou cenou Label 2008 v Bulharsku
Autor Mgr. Radmila Janoušková

Hudba a tradice v Evropě – Projekt Partnerství škol

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Projekt se realizoval v rámci programu Comenius – Partnerství škol ve spolupráci s portugalským partnerem na Madeiře. Byl zaměřen na mezikulturní dialog prostřednictvím poznávání hudebních a kulturních tradic partnerské země a jejího rodného jazyka. Hlavním úkolem žáků bylo vytvořit CD s lidovými či vánočními písněmi a doplnit dvojjazyčným zpěvníčkem (portugalským a českým). Během projektu se uskutečnily dva výměnné pobyty žáků. Před těmito výjezdy proběhla výuka portugalštiny a češtiny v rozsahu cca 20 hodin. Projekt byl oceněn jazykovou cenou Label 2008.
Autor Mgr. Radmila Janoušková

Vyzkoušejte MOOC na vlastní kůži

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek popisuje, jak může probíhat vzdělávání prostřednictvím MOOC na konkrétním příkladu kurzu z University of Michigan. Tématem kurzu bylo: Internet History, Technology and Security.
Autor Mgr. Petr Němec
Celkem: 34