Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Mediální výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Mediální výchova a sociální média (2. část)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek navazuje na příspěvek Mediální výchova a sociální média (1. část) zaměřením na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích. Kromě objasnění nezbytných základních pojmů přinášíme návrh práce s dvěma zajímavými zahraničními zdroji k reportování důvěry lidí ve vztahu k médiím. V článku jsou také připraveny otázky do diskuse pro žáky a jsou zde prezentovány hlavní zdroje na podporu těchto aktivit.
Autor Ludvík Eger

Mediální výchova a sociální média (1. část)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Účelem příspěvku je poskytnout vyučujícím základních, ale zejména středních škol praktické náměty pro průřezové téma vzdělávání „mediální výchova“ a tím i přispět k vytváření mediální gramotnosti žáků. Na tento úvodní příspěvek chceme navázat tématy, která se specifičtěji zaměří na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích, a nakonec i příspěvkem, který přinese aktuální data z výzkumu, který právě v ČR realizujeme. Podíváme se na vybrané relevantní zdroje k této problematice, které mohou sloužit pro další vzdělávání učitelů v tomto průřezovém tématu (ČŠI z tematické inspekce uvádí, že se nejvíce využívá v předmětech: český jazyk, informatika, výchova k občanství / základy společenských věd a cizí jazyk). Zároveň uvedeme náměty pro aktivity přímo ve škole (často spíše pro střední školy, protože se bude jednat i o zdroje v angličtině + přidáme poznámky z pohledu didaktiky).
Autor Ludvík Eger

Zdravý rozum v ilegalitě

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Na příběhu nositele Nobelovy ceny Tima Hunta se žáci zamýšlí nad problematikou přílišné korektnosti v dnešní společnosti a vlivem médií a sociálních sítí. Osvojí si pojmy sexismus, gender a politická korektnost.
Autor Pavla Pokorná, COV

Slavné dny pro SŠ: Den zprávy o havárii UFO u Roswellu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s hypotézou o možné existenci UFO. V rámci aktivity ani tak nejde o případné důkazy existence, ale spíše o úvahu, proč by se vlády jednotlivých zemí, kde výzkum UFO probíhá, měly bát možného odhalení mimozemské civilizace.
Autor Tereza Vodičková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy začala jaltská konference

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s výsledky a důsledky jaltské konference, zařazují jednání Velké trojky do kontextu druhé světové války. Dále zdůvodňují, jakým způsobem Sovětský svaz získal vliv na značnou část východní a střední Evropy. Zamýšlejí se nad zobrazovaným tématem v historické souvislosti, pracují s mapou a získávají informace z filmového média. Formulují některé dopady druhé světové války na události v Evropě.
Autor Josef Märc

Škola jako vydavatelství I.

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Podpora čtenářské gramotnosti, tvůrčího psaní nebo schopnosti žáků používat ICT k prezentaci informací patří mezi priority českého školství. Jednou z možností, jak všechny tři oblasti harmonicky rozvíjet, je založení školního vydavatelství.
Autor Zuzana Černá

Virtuální hospitace – Biologie: Proteosyntéza eukaryot

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Virtuální hospitace je pokusem o srozumitelné a přehledné vysvětlení syntézy bílkovin na základě dosavadních poznatků a logického uvažování žáků. Složité proteosyntetické děje jsou žákům zprostředkovány výkladem, ale i pomocí animovaného videa z YouTube.
Autor RNDr. Jan Jirátko

Zpravodajství v pojetí Guye Tuchmanové

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Následující text se zaměřuje na shrnutí hlavních tezí mediální socioložky Guy Tuchmanové, která se zaměřuje na redakční procesy v mediálních institucích, a na její sociokonstruktivistická východiska (zpravodajskou síť a typizace událostí).
Autor Lukáš Pfauser

Ideologie v médiích pohledem Johna B. Thompsona a Stuarta Halla

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek shrnuje dva teoretické přístupy týkající se ideologie v médiích - koncept symbolické moci Johna B. Thompsona a model zakódování a dekódování Stuarta Halla. Učitelům i dalším čtenářům by text mohl pomoci aktuálně se zorientovat v jednom z teoretických pilířů komunikačních studií, jejichž význam vzhledem k mohutnému technologickému vývoji značně vzrůstá.
Autor Lukáš Pfauser

Ideologie v mediálním kontextu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text rozpracovává ideologii v mediálním kontextu v rámci popisu vztahů médií a společnosti. Drží se pěti základních přístupů – paradigmatu konkurence, paradigmatu dominance, modelu chaotického toku, hegemonního modelu a modelu pluralitního. Učitelům, ale i dalším čtenářům by mohl text pomoci rozšířit si poznatky o diskutovaném a teoreticky velmi hutném pojmu ideologie, který se vzhledem k rozmachu médií stává v poslední době čím dál více aktuálním.
Autor Lukáš Pfauser
Celkem: 48