Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mediální výchova a sociální média (2. část)
| Článek navazuje na příspěvek Mediální výchova a sociální média (1. část) zaměřením na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích. Kromě objasnění nezbytných základních pojmů přinášíme návrh práce s dvěma zajímavými zahraničními zdroji k reportování důvěry lidí ve vztahu k médiím. V článku jsou také připraveny otázky do diskuse pro žáky a jsou zde prezentovány hlavní zdroje na podporu těchto aktivit.  | Ludvík Eger |
|
|
| |
|
21. 10. 2019 |
580 |
Mediální výchova a sociální média (1. část)
| Účelem příspěvku je poskytnout vyučujícím základních, ale zejména středních škol praktické náměty pro průřezové téma vzdělávání „mediální výchova“ a tím i přispět k vytváření mediální gramotnosti žáků. Na tento úvodní příspěvek chceme navázat tématy, která se specifičtěji zaměří na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích, a nakonec i příspěvkem, který přinese aktuální data z výzkumu, který právě v ČR realizujeme.
Podíváme se na vybrané relevantní zdroje k této problematice, které mohou sloužit pro další vzdělávání učitelů v tomto průřezovém tématu (ČŠI z tematické inspekce uvádí, že se nejvíce využívá v předmětech: český jazyk, informatika, výchova k občanství / základy společenských věd a cizí jazyk). Zároveň uvedeme náměty pro aktivity přímo ve škole (často spíše pro střední školy, protože se bude jednat i o zdroje v angličtině + přidáme poznámky z pohledu didaktiky).  | Ludvík Eger |
|
|
| |
|
28. 05. 2019 |
903 |
Slavné dny pro SŠ: Den zprávy o havárii UFO u Roswellu
| Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s hypotézou o možné existenci UFO. V rámci aktivity ani tak nejde o případné důkazy existence, ale spíše o úvahu, proč by se vlády jednotlivých zemí, kde výzkum UFO probíhá, měly bát možného odhalení mimozemské civilizace.  | Tereza Vodičková |
|
|
| |
|
04. 08. 2015 |
3647 |
Slavné dny pro SŠ: Den, kdy začala jaltská konference
| Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s výsledky a důsledky jaltské konference,
zařazují jednání Velké trojky do kontextu druhé světové války. Dále zdůvodňují, jakým
způsobem Sovětský svaz získal vliv na značnou část východní a střední Evropy. Zamýšlejí se
nad zobrazovaným tématem v historické souvislosti, pracují s mapou a získávají informace
z filmového média. Formulují některé dopady druhé světové války na události v Evropě.  | Josef Märc |
|
|
| |
|
05. 03. 2015 |
3796 |
Využití ICT v projektové práci
| Na základě vlastního výběru žáci zpracují určité téma. Cílem daného projektu je zopakování veškeré látky předmětu ICT.  | Ivana Rýparová |
|
|
| |
|
22. 10. 2007 |
3934 |
Zpravodajství v pojetí Guye Tuchmanové
| Následující text se zaměřuje na shrnutí hlavních tezí mediální socioložky Guy Tuchmanové, která se zaměřuje na redakční procesy v mediálních institucích, a na její sociokonstruktivistická východiska (zpravodajskou síť a typizace událostí).  | Lukáš Pfauser |
|
|
| |
|
21. 10. 2011 |
4150 |
Zdravý rozum v ilegalitě
| Na příběhu nositele Nobelovy ceny Tima Hunta se žáci zamýšlí nad problematikou přílišné korektnosti v dnešní společnosti a vlivem médií a sociálních sítí. Osvojí si pojmy sexismus, gender a politická korektnost.  | Pavla Pokorná, COV |
|
|
| |
1 komentář |
18. 01. 2016 |
4214 |
Ideologie v médiích pohledem Johna B. Thompsona a Stuarta Halla
| Článek shrnuje dva teoretické přístupy týkající se ideologie v médiích - koncept symbolické moci Johna B. Thompsona a model zakódování a dekódování Stuarta Halla. Učitelům i dalším čtenářům by text mohl pomoci aktuálně se zorientovat v jednom z teoretických pilířů komunikačních studií, jejichž význam vzhledem k mohutnému technologickému vývoji značně vzrůstá.  | Lukáš Pfauser |
|
|
| |
|
12. 10. 2011 |
4538 |
Ideologie v mediálním kontextu
| Text rozpracovává ideologii v mediálním kontextu v rámci popisu vztahů médií a společnosti. Drží se pěti základních přístupů – paradigmatu konkurence, paradigmatu dominance, modelu chaotického toku, hegemonního modelu a modelu pluralitního. Učitelům, ale i dalším čtenářům by mohl text pomoci rozšířit si poznatky o diskutovaném a teoreticky velmi hutném pojmu ideologie, který se vzhledem k rozmachu médií stává v poslední době čím dál více aktuálním.  | Lukáš Pfauser |
|
|
| |
1 komentář |
06. 10. 2011 |
5139 |
I. N. S. E. R. T. ve výuce chemie
| Práce s textem, který se tváří jako novinový či časopisový článek. Žáci mají článek kriticky zhodnotit.  | Milan Bárta |
|
|
| |
|
05. 11. 2007 |
5660 |