Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Osobnostní a sociální výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Virtuální hospitace - Výtvarný obor: Rituál

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
blok hodin
Žáci definují pojem rituál, vysvětlují jeho roli v životě člověka z hlediska historického i současného. Poté žáci realizují svůj vlastní rituál, např. formou výrazového tance. Tato virtuální hospitace byla natočena na výjezdním kurzu s názvem Hledání souvislostí.
Autor Mgr. Zuzana Kostincová

Místo ke snění – animovaný film

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Ukázka maturitní práce z výtvarné výchovy, která vznikla na gymnáziu Jana Nerudy v Praze pod vedením Mgr. Simony Svatošové, je komentována Matějem Smetanou, který ji uvádí do kontextu výtvarného umění a blíže vysvětluje způsob využití vizuálních prostředků.
Autor Mgr. Simona Svatošová

Nástroje pro tvorbu fyzikálních modelů a simulací

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Článek představuje některé vesměs volně dostupné nástroje k tvorbě fyzikálních animací a simulací. Součástí článku jsou jednoduché videoukázky, porovnávající vybrané nástroje (Phun, Flash, EJS, Physlet builder).
Autor Jaroslav Koreš

Nadaní žáci na gymnáziu a matematika 7. část

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Spojitost mezi náměty k výuce matematiky, které byly zveřejněny před mnoha lety, s pojetím vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia.
Autor Emil Calda

Virtuální hospitace - Matematika a její aplikace: Goniometrické rovnice

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
V hodině se řeší aplikační úloha z geometrie, užívají se odhady, práce s grafy a výpočty. Žáci znají základní vlastnosti goniometrických funkcí a základní techniky řešení goniometrických rovnic.
Autor RNDr. Helena Kommová

Virtuální hospitace - Matematika a její aplikace: Procvičování základních vlastností polynomických a racionálních funkcí

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Prostřednictvím hry si žáci ve skupinkách opakují a procvičují základní vlastnosti polynomických a racionálních lomených funkcí. Hra Pexeso je zprostředkována pomocí prezentace a dataprojektoru.
Autor RNDr. Peter Krupka, Ph.D.

Matematická logická soutěž - pokračování 2

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Informace o vzniku a organizaci matematické soutěže na SPŠ v Novém Městě nad Metují je doplněna ukázkou soutěžního testu s uvedeným řešením úloh. Předkládám třetí soubor úloh vhodných do soutěže pro talentované žáky i jednotlivě pro vyučovací hodiny matematiky středních i základních škol. Stačí jen vybrat vhodnou úlohu a přiřadit ji ke konkrétnímu tématu učiva.
Autor Jiří Houser

Historie počítačů v rámci informatiky prostřednictvím CHATu, aneb to bylo, když ...

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Úkolem předmětu Informační a komunikační technologie na gymnáziu je připravit žáky na život v informační společnosti, ve které žijeme, ať se nám to líbí nebo nelíbí. Jenže jak na to? Uvedený materiál nabízí inspiraci a zkušenost jak probrat celkem nudné téma o historii počítačů a zároveň umožnit žákům společně hledat vhodnou cestu k vyřešení zadaného úkolu. Ukáže jim v praxi výhody a nevýhody skupinové práce a spolupráci prostřednictvím elektronické komunikace. Žáci zjistí, že chat můžeme využít nejen k povídání a posílání smajlíků.
Autor Mira Friedrichová

Průmysl v mém okolí – projekt

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V rámci výuky chemie žákům ukládám zpracování projektu: Průmysl v mém okolí. Žáci (nejčastěji ve dvojicích) si vyberou podnik ze svého okolí a zpracují prezentaci coby průvodce továrnou – historie a struktura podniku, výrobní postupy, vlastnosti a použití výrobků – př. jejich ukázka, ekologie výroby, úspěšnost podniku na trhu. Časová náročnost zpracování je cca 1 měsíc. Poté studenti předvedou prezentaci ostatním, vítány jsou počítačová zpracování, fota, videa, rozhovory se zaměstnanci... Během trvání projektu jsem se všemi žáky v kontaktu, seznamují mě s různými stadii projektu. Je nutno vše pečlivě naplánovat a dodržet určitý časový horizont, pokud si žák nechá vše na poslední chvíli, na výsledku práce je to znát. V článku předkládám návod, jak žáky aktivně zapojit do výuky a rozvíjet tak více klíčových kompetencí zároveň. Jedná se o zadání projektu „Průmysl v mém okolí“, včetně popisu jednotlivých kroků projektu i případných úskalí. V příloze je ukázka výstupu – prezentace o výrobě piva.
Autor Mgr. Věra Pavlátová

Kolonialismus konce 19. a počátku 20. století

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Blok 5 hodin určený k zopakování dosavadních znalostí žáků o zámořských objevech a počátcích kolonialismu, seznámení se s pokračujícím obsazováním cizích území evropskými mocnostmi (důraz na jejich nejvýznamnější kolonie a následné velké koloniální konflikty z konce 19. a počátku 20. století jednak uvnitř kolonií samotných, jednak mezi koloniálními mocnostmi). Zároveň by z práce měly vyplynout informace o vojenských paktech této doby, což žákům už bude signalizovat tendence vedoucí k rozpoutání první světové války. V bloku jsou střídány různé výukové metody, důraz je kladen na brainstorming, diskusi a samostatnou práci žáků i její medializaci. Různé jsou i způsoby hodnocení činnosti a je využita evaluace žáků.
Autor Ivana Syrovátková
Celkem: 156