Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Osobnostní a sociální výchova

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Časová osa, metodická část pro žáky SŠ

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jak jdou po sobě jednotlivá století? Jaké známe kalendáře? V kterých stoletích se odehrály významné události? V kterých staletích žily významné osobnosti? Článek se zabývá problematikou výuky časové osy na středních školách.
Autor Mgr. Miroslav Houska

Zlatý fond her IV. - Facebůčci, Hadi z ráje a Hajaja

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje tři hry z knihy Zlatý fond her, které jsou zaměřeny na formování osobnosti, utváření týmových vazeb a zvyšování efektivity týmů. Kniha je již čtvrtým dílem úspěšné série, která se zabývá zážitkovou pedagogikou (Prázdninová škola Lipnice), kniha je určena instrukturům zážitkových a teambuildingových kurzů, pedagogům a vedoucím volnočasových aktivit pro mládež a dospělé.
Autor kolektiv autorů

Zakotvení programu Já a oni jsme my v Rámcových vzdělávacích programech

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Vážení vyučující, představujeme vám publikaci Já a oni jsme my: Nápady a náměty pro multikulturní výchovu. Předsudky, stereotypy, násilí z nenávisti a aktivní svědek, kterou v roce 2012 vydalo In IUSTITIA, o. s. Hlavním tématem této práce je aktivní postoj přihlížejících k projevům předsudků, rasismu a nesnášenlivosti jako podpora otevřené demokratické společnosti.
Autor Šárka Kadlecová a kol.

Čeština je všechno těžký kromě ahoj

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Nelekejte se, prosím! Takhle stručně a výstižně zněla odpověď japonské studentky Mariny na otázku, co je na češtině nejtěžší; reagovala spontánně a samozřejmě úsměvem – jak je ostatně pro Japonce typické.
Autor Alena Duhajská

Kolonialismus konce 19. a počátku 20. století

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Blok 5 hodin určený k zopakování dosavadních znalostí žáků o zámořských objevech a počátcích kolonialismu, seznámení se s pokračujícím obsazováním cizích území evropskými mocnostmi (důraz na jejich nejvýznamnější kolonie a následné velké koloniální konflikty z konce 19. a počátku 20. století jednak uvnitř kolonií samotných, jednak mezi koloniálními mocnostmi). Zároveň by z práce měly vyplynout informace o vojenských paktech této doby, což žákům už bude signalizovat tendence vedoucí k rozpoutání první světové války. V bloku jsou střídány různé výukové metody, důraz je kladen na brainstorming, diskusi a samostatnou práci žáků i její medializaci. Různé jsou i způsoby hodnocení činnosti a je využita evaluace žáků.
Autor Ivana Syrovátková

Virtuální hospitace - Tělesná výchova: Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Hodina tělesné výchovy je zaměřená na rozvoj týmové spolupráce, komunikace a důvěry prostřednictvím pohybových aktivit. Zhlédněte možnost, jak toto téma zařadit do hodin TV, kurzů či výletů a posílit tak i skupinovou dynamiku třídních kolektivů.
Autor Mgr. Tomáš Sargánek

Tvorba rodokmenu s využitím ICT

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Dějepis může na řadu žáků působit jako zajímavý obor, který se však jich osobně příliš netýká a je jim poněkud vzdálený. Tvorba rodokmenů se ale těší stále větší popularitě a tak je možné ji zařadit jako prakticky orientovaný projekt pro výuku.
Autor Bc. Monika Černá

Průmysl v mém okolí – projekt

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V rámci výuky chemie žákům ukládám zpracování projektu: Průmysl v mém okolí. Žáci (nejčastěji ve dvojicích) si vyberou podnik ze svého okolí a zpracují prezentaci coby průvodce továrnou – historie a struktura podniku, výrobní postupy, vlastnosti a použití výrobků – př. jejich ukázka, ekologie výroby, úspěšnost podniku na trhu. Časová náročnost zpracování je cca 1 měsíc. Poté studenti předvedou prezentaci ostatním, vítány jsou počítačová zpracování, fota, videa, rozhovory se zaměstnanci... Během trvání projektu jsem se všemi žáky v kontaktu, seznamují mě s různými stadii projektu. Je nutno vše pečlivě naplánovat a dodržet určitý časový horizont, pokud si žák nechá vše na poslední chvíli, na výsledku práce je to znát. V článku předkládám návod, jak žáky aktivně zapojit do výuky a rozvíjet tak více klíčových kompetencí zároveň. Jedná se o zadání projektu „Průmysl v mém okolí“, včetně popisu jednotlivých kroků projektu i případných úskalí. V příloze je ukázka výstupu – prezentace o výrobě piva.
Autor Mgr. Věra Pavlátová

Rozvoj komunikativních kompetencí v předmětu Informatika a informační a komunikační technologie

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek informuje o možnostech rozvoje komunikativních dovedností v jiném předmětu, než jsou jazyky. Ukazuje možnost začlenění rozvoje těchto dovedností do výuky informatiky a výpočetní techniky.
Autor Petra Babková

7 tipů, jak použít myšlenkové mapy

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Myšlenkové mapy jsou nesporným fenoménem v učení i osobním rozvoji, o kterém se stále více mluví a píše. V následujícím článku se pokusíme ukázat sedm zajímavých možností, jak využít myšlenkové mapy ve výuce – ať již při rozvoji dovedností žáků, při učení nebo testování.
Autor Monika Černá
Celkem: 156