Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Doplňující vzdělávací obory > 1. stupeň

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

O černém mlynáři

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
O černém mlynáři je příběhové drama propojené s výukou prvouky tak, aby si žáci měli možnost něco z učiva „zažít“. Děti se blíže seznámí s povoláním mlynáře a pokusí se zaujmout postoj k porušení slibu. Lekce byla realizovaná v 2. ročníku ZŠ.
Autor Alena Machovská

Naše království

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jedná se o projekt zaměřený na skupinovou práci. Žáci se po dobu projektu stávají součástí malé skupiny, ve které se učí naslouchat druhým lidem, formulovat vlastní názor na řešení určitých situací a problémů, zapojovat se do diskuze v malé skupině, přijímat názory druhých, přijímat nové role při plnění úkolů, porozumět prezentovanému sdělení a prezentovat výsledky práce skupiny.
Autor Alena Machovská

Den etické výchovy pro 1.–3. ročník

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Vznik materiálu byl podpořen v rámci dotace z Rozvojového programu MŠMT ČR – rozvoj etické výchovy v roce 2015. Materiál lze využít k realizaci dne etické výchovy, integrovaného bloku v rozsahu 4 hodin pro nižší ročníky 1. stupně ZŠ, případně lze jednotlivé aktivity zařadit samostatně pro podporu průřezového tématu osobnostní a sociální výchova.
Autor Marie Magerová

Den etické výchovy pro 4.–5. ročník

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Praktický a metodický materiál pro učitele k realizaci dne etické výchovy. V průběhu dne se realizují v blocích vybraná témata etické výchovy. Materiál byl podpořen z Rozvojového programu MŠMT ČR Podpora etické výuky do vzdělávání v základních školách a nižších ročnících víceletých gymnázií v roce 2015.
Autor Marie Magerová

Nejlepší hry do kapsy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kniha Nejlepší hry do kapsy z nakladatelství Portál zahrnuje výběr sociálně psychologických, pohybových a kreativních her. V ukázce jsou představeny tři hry na ovládání těla, vnímavost a posílení koncentrace. U každé hry je uveden její cíl, příprava, pomůcky, vhodný věk a počet hráčů, popis a následná reflexe hry, poznámky pro vedoucího. Publikaci a hry z ukázky využijí ke své práci a inspiraci školní i mimoškolní pedagogové.
Autor J. Neuman, S. Hermochová

Klára

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Lekce pojednává o inkluzi zdravotně postižené dívky do běžné školy, o omezeních, která jsou s tím spojená, a o solidaritě dětského kolektivu.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Neobyčejná dobrodružství Marca Pola

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Téma Marca Pola jsme vybraly jednak proto, že jde o samotné vlastivědné a zeměpisné učivo, jednak pro dobrodružství, které zažíval a které mohou zprostředkovaně zažít žáci v této lekci.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Dva roky prázdnin

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Téma Dva roky prázdnin jsem vybrala z toho důvodu, že hlavními hrdiny jsou děti přibližně stejné věkové kategorie jako v obou mých skupinách, pro které jsem lekci připravovala a které jsou díky okolnostem odkázány samy na sebe. Jde o část slavného románu J. Verna, jenž se odehrává na opuštěném ostrově v Tichém oceánu v roce 1860. Ač se jedná opět o drama z jiné doby, domnívám se, že to nebude činit žádné problémy, protože otázka záchrany vlastního života je aktuální v každé době.
Autor Mgr. Petra Kratinová

Povodně

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Téma povodně jsem pro lekci DV vybrala, protože je pro oblast Lysolaj a blízkého okolí velmi aktuální (na ZŠ Lysolaje vyučuji DV jako povinný i povinně volitelný předmět a jako zájmový kroužek). Povodně v roce 2002 zasáhly bydliště několika rodin žáků a na začátku školního roku žáci sami na toto téma živě diskutovali, a proto jsem se rozhodla využít jejich momentálního zaujetí. Toto strukturované drama (dále jen SD) se skládá ze tří bloků – rodina, evakuace a rabování. Toto SD jsem realizovala se žáky 1. i 2. stupně ZŠ. Uveřejněná příprava je doplněna reakcemi žáků ve věku 6–11 let.
Autor Mgr. Petra Kratinová

Didaktická hra Vetřelec

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se prostřednictvím této hry učí tolerovat přirozené odlišnosti spolužáků-cizinců. Hra rozvíjí empatii a nutí k zamyšlení nad problematikou přistěhovalců. Žáci s učitelem o problematice diskutují, využívají brainstorming, situační text je uvádí do problematiky. Žáci spolupracují na řešení úkolů, dramatizují část příběhu. Pracují s mapou, globusem i internetem a získávají tak potřebné informace ke zpracování tématu. Žáci využívají slovník cizích slov k vyhledávání pojmů.
Autor Libuše Sochorová
Celkem: 21