Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a svět práce > 1. stupeň

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Příprava jednoduchého pokrmu pomocí videonávodu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V tomto článku se můžeme inspirovat možností zařazení digitálních technologií v podobě videonávodu do vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Praktická výuka přípravy jednoduchého pokrmu se zaměřuje na tematický okruh Příprava pokrmů. Výuka je však v integraci se vzdělávací oblastí Jazyk a jazyková komunikace, přičemž popis pracovního postupu zařazujeme do Komunikační a slohové výchovy. Podle tohoto návodu dokáží pracovat i žáci 1. stupně ZŠ, jelikož pokrm je velmi jednoduchý na přípravu a k jeho tvorbě stačí pouhé tři ingredience.
Autor Lucie Tůmová

Sledování růstu a vývoje plodu rajčete, měsíčku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Výuková aktivita Sledování růstu a vývoje plodu rajčete, měsíčku je zaměřená na pozorování s využitím digitálního záznamu – fotografie, video, časosběr na 1. stupni základní školy. Výukovou aktivitu je vhodné realizovat jako dlouhodobý projekt ve škole, případně i v rodinách žáků. Žáci potom svoje pozorování zaznamenají na digitálním záznamu a porovnávají a hodnotí výsledky pozorování.
Autor Andrea Tláskalová

Tvoříme vlastní květináč pomocí videonávodu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zaměřuje na tvorbu vlastního květináče prostřednictvím digitálních technologií v podobě videonávodu na internetovém serveru youtube.com. Podle tohoto návodu dokáží pracovat i žáci 1. stupně ZŠ, jelikož je video natočeno dvěma youtuberkami a hovoří k žákům jazykem, který jim je blízký.
Autor Lucie Tůmová

Sledování vývoje motýlů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Výuková aktivita Sledování vývoje motýlů je zaměřená na pozorování vývoje motýlů s využitím digitálního záznamu – fotografie, video, časosběr. Výukovou aktivitu je vhodné realizovat jako dlouhodobý projekt ve škole, případně i v rodinách žáků. Žáci potom svoje pozorování zaznamenají na digitálním záznamu a porovnávají a hodnotí výsledky pozorování.
Autor Andrea Tláskalová

Praktické ukázky pro výuku čtenářské gramotnosti – doslovného porozumění na pohádce „Zvířátka a Petrovští“ ve verzi podle Václava Říhy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Čtenářskou gramotnost se zaměřením na doslovné porozumění textu lze procvičovat formou hraní deskové hry, kdy žáci plní úkoly vycházející z uvedených informací. Nebo čtenářskou gramotnost mohou žáci procvičovat (tzv. po paměti) společným aranžováním scén dioramat představujících vybrané situace v příběhu. Praktické ukázky používají pohádku Zvířátka a Petrovští ve verzi od Václava Říhy 1.
Autor Radek Novotný

Řemesla okolo a v nás

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Inspirativní vzdělávací aktivita v oblasti Člověk a svět práce realizovaná se žáky 2. ročníku, zaměřená na kariérové vzdělávání a rozvoji gramotností. Tematicky zaměřeno na řemesla v místě, kde žiji, a práci s návodem Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Dalibor Neckář

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy člověk poprvé letěl letadlem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s výsledky a důsledky technického pokroku kolem roku 1900 s důrazem na vynález letadla. Aktivita zařazuje tuto událost kontextu technické revoluce a zároveň vede k přemýšlení nad možnostmi využití i zneužití techniky. Měla by však být oslavou činorodosti, kooperace a překonávání překážek. Přesahuje také do širšího kontextu tehdejšího světa (kultura, nacionalismus), dotýká se i současného zacházení s pamětí (tématem „národní hrdosti“) a inspiruje mladé lidi k aktivnímu přístupu k minulosti a jejímu dědictví.
Autor Josef Märc

TechnoMet – on-line sbírka námětů pro technické činnosti žáků základních škol

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek čtenáře seznamuje s on-line sbírkou námětů pro technické činnosti žáků základních škol v duchu přísloví „Dej mi přírodovědné, společenskovědní a humanitní vzdělání, budu znát, dej mi technické vzdělání, budu umět poznatky z různých oborů propojovat a v životě prakticky aplikovat“.
Autor Jiří Dostál

Vyrobím si …?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Předkládaný text popisuje aktivitu navrženou pro žáky 3. ročníku základní školy s cílem seznámit je se slohovým útvarem popis pracovního postupu a s jeho praktickým využitím při výrobě konkrétního výrobku. Zároveň ukazuje smysluplné propojení vzdělávacího obsahu vzdělávacích oblastí Český jazyk a literatura a Člověk a svět práce, který zároveň napomáhá rozvíjení čtenářské, matematické a digitální gramotnosti. Aktivita byla realizována na větší městské škole zapojené do projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) a je předkládána jako inspirace pro vyučující z jiných základních škol. Text vznikl v rámci projektu PPUČ, financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Lenka Březinová

Moje oblíbené místo – Můj ostrov

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Příspěvek popisuje spolupráci se Správou chráněné krajinné oblasti Jizerské hory a výsledek projektu Moje oblíbené místo – Můj ostrov.
Autor Růžena Pekařová
Celkem: 34