Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a svět práce > 1. stupeň

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Zvířátka – prostorová tvorba z přírodních materiálů a sádrových obvazů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Cílem článku je přiblížit učitelům výtvarné výchovy a dalším pedagogům možnost využití přírodních materiálů prostřednictvím techniky sádrových obvazů při prostorové tvorbě, která rozvíjí dětskou obrazotvornost. Dále bych ráda představila možnost dalšího využití dětských artefaktů při výtvarných akcích, jako je např. dramatizace.
Autor Veronika Hrušková

Praktické ukázky pro výuku čtenářské gramotnosti – doslovného porozumění na pohádce „Zvířátka a Petrovští“ ve verzi podle Václava Říhy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Čtenářskou gramotnost se zaměřením na doslovné porozumění textu lze procvičovat formou hraní deskové hry, kdy žáci plní úkoly vycházející z uvedených informací. Nebo čtenářskou gramotnost mohou žáci procvičovat (tzv. po paměti) společným aranžováním scén dioramat představujících vybrané situace v příběhu. Praktické ukázky používají pohádku Zvířátka a Petrovští ve verzi od Václava Říhy 1.
Autor Radek Novotný

Inspirace pro podzimní eko tvoření

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Příspěvek Inspirace pro podzimní eko tvoření je propojením enviromentální, výtvarné, hudební a etické výchovy s přírodovědou, pracovní činností a výchovou ke zdraví. Žáci pracují s přírodním materiálem, který si sami nasbírají v rámci školních i mimoškolních aktivit, přičemž se učí šetřit přírodu, vytvářejí ekokodex a přemýšlí nad žebříčkem hodnot a vlivem životního prostředí na zdraví člověka.
Autor Petra Cemerková Golová

Hrnečku, vař!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Během projektu si žáci uvědomí a setřídí poznatky o potravinách a jejich zpracování, seznámí se se zásadami správného stravování a osvojí si pracovní a hygienické návyky při práci v kuchyni. Projekt obsahuje řadu námětů na činnosti v nejrůznějších předmětech.
Autor Mirka Gardoňová

Vyrobím si …?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Předkládaný text popisuje aktivitu navrženou pro žáky 3. ročníku základní školy s cílem seznámit je se slohovým útvarem popis pracovního postupu a s jeho praktickým využitím při výrobě konkrétního výrobku. Zároveň ukazuje smysluplné propojení vzdělávacího obsahu vzdělávacích oblastí Český jazyk a literatura a Člověk a svět práce, který zároveň napomáhá rozvíjení čtenářské, matematické a digitální gramotnosti. Aktivita byla realizována na větší městské škole zapojené do projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) a je předkládána jako inspirace pro vyučující z jiných základních škol. Text vznikl v rámci projektu PPUČ, financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Lenka Březinová

Projektové vyučování nás baví – orientace v okolí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
projekt
Námět na projektový den, který byl součástí pětidenního pobytu školy v přírodě a byl podpořen MŠMT ČR v rámci projektu Podpora EVVO ve školách v roce 2009.
Autor Marie Magerová

Tvoříme vlastní květináč pomocí videonávodu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zaměřuje na tvorbu vlastního květináče prostřednictvím digitálních technologií v podobě videonávodu na internetovém serveru youtube.com. Podle tohoto návodu dokáží pracovat i žáci 1. stupně ZŠ, jelikož je video natočeno dvěma youtuberkami a hovoří k žákům jazykem, který jim je blízký.
Autor Lucie Tůmová

Příprava jednoduchého pokrmu pomocí videonávodu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V tomto článku se můžeme inspirovat možností zařazení digitálních technologií v podobě videonávodu do vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Praktická výuka přípravy jednoduchého pokrmu se zaměřuje na tematický okruh Příprava pokrmů. Výuka je však v integraci se vzdělávací oblastí Jazyk a jazyková komunikace, přičemž popis pracovního postupu zařazujeme do Komunikační a slohové výchovy. Podle tohoto návodu dokáží pracovat i žáci 1. stupně ZŠ, jelikož pokrm je velmi jednoduchý na přípravu a k jeho tvorbě stačí pouhé tři ingredience.
Autor Lucie Tůmová

Tvoření s pohádkou: Mořský car

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kniha Tvoření s pohádkou, vydaná nakladatelství Grada, je souborem základních výtvarných technik určených zejména pro předškolní děti, doplněných fotodokumentací postupů, seznamem pomůcek a materiálů, podrobným popisem práce a motivačním příběhem či pohádkou. Každý, kdo uchopí tuto kouzelnou knihu, jakoby našel tvořivou přihrádku ve skřínce plné fantazie. Stačí jen otevřít oči dokořán, připravit šikovné ruce, či ručičky, a naslouchat pohádkovým příběhům. Pak se začnou dít věci. Oči uvidí barvy a zajímavé tvary, ruce rozehrají koncert tvoření a zručnosti a pohádkové příběhy rozezní jemné struny světa představ a kouzel. V článku nabízíme náměty na aktivity pro práci s pohádkou Mořský car.
Autor Lena Freyová

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy člověk poprvé letěl letadlem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s výsledky a důsledky technického pokroku kolem roku 1900 s důrazem na vynález letadla. Aktivita zařazuje tuto událost kontextu technické revoluce a zároveň vede k přemýšlení nad možnostmi využití i zneužití techniky. Měla by však být oslavou činorodosti, kooperace a překonávání překážek. Přesahuje také do širšího kontextu tehdejšího světa (kultura, nacionalismus), dotýká se i současného zacházení s pamětí (tématem „národní hrdosti“) a inspiruje mladé lidi k aktivnímu přístupu k minulosti a jejímu dědictví.
Autor Josef Märc
Celkem: 34