Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Umění a kultura > 1. stupeň > Hudební výchova > 1. období

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Rozvoj vnitřních tónových představ cestou pohybové nápodoby řízené sluchem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek přináší nový pohled na problematiku rozvoje hudebního sluchu dětí. Odpoutává se od zavedených, ale neúčinných postupů a přináší novou metodiku pro hudebně nerozvinuté děti.
Autor Jaromír Ehrenberger

Rozvoj hudebního sluchu při modelování tónů (covid necovid)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Mezi první problémy, které musí řešit učitel při hudební výchově, patří nedostatečně rozvinutý hudební sluch dětí. K nápravě slouží kinestetická metoda modelování tónů. Bez položení základů hudebního vnímání by zůstala krása hudební kultury pro mnoho dětí neznámou krajinou.
Autor Jaromír Ehrenberger

Jaroslav Ježek, Jan Werich, Jiří Voskovec

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Lekce zaměřená na život a nejen společnou literární i hudební tvorbu Ježka, Wericha a Voskovce s využitím čtení s porozuměním, aktivního vnímání textu, mluveného slova, zpěvu – audio a video ukázek.
Autor Barbora Šteyerová

Hudba nám pomáhá žít

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Jedná se o interkulturní projekt, ve kterém si budou žáci vyměňovat lidové písně a budou se informovat o jejich vzniku a historii. Zároveň si budou psát e-maily na další témata, aby se lépe poznali. V hodinách výtvarné výchovy budou další žáci písně ilustrovat a v hodinách anglického jazyka je budou překládat do angličtiny.
Autor Naděžda Kadlecová

Tvořivé hry - kukačkové tercie (interval sestupné malé tercie, analýza intervalu v hudebním díle)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Autorka se ve svém příspěvku věnuje nácviku intonace kukačkové tercie (jak vhodně žáky k nácviku motivovat, jaké použít hudební ukázky, jaké hudební hry uplatňovat). Při procvičování lze použít jednoduché hudební nástroje, čímž učitelé docílí zapojení i "nezpěváků".
Autor Marie Lišková

Učíme děti zpívat: Správná výslovnost

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kniha Aleny Tiché Učíme děti zpívat je určena pedagogům z mateřských škol a prvního stupně základních škol, vedoucím dětských sborů, studentům pedagogockých fakult a všem, kdo se zajímají o zpěv. Autorka na základě hlubokých znalostí a zkušeností připravila cvičení a hry, které vedou i tazvané nezpěváky k čistému zpěvu. Tato knížka chce inspirovat všechny, kteří chtějí zajímavým způsobem děti rozezpívat. Nabízí pomocí her tvořivý a neotřelý přístup v hlasové výchově pro děti od 5 do 11 let.
Autor Alena Tichá

Simpsonovi slaví a my s nimi

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek nabízí několik netradičních činností v hodinách komunikační a slohové výchovy a literární výchovy, které vycházejí z oblíbeného kresleného seriálu Simpsonovi. Vyzkouší si vžít se do role Homera, Marge, Barta…, vystaví rodině muzeum, vytvoří komiks s postavami rodiny.
Autor Žaneta Hrdličková

Pracovní listy ve výuce - téma Mozart

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Žáci pomocí pracovních listů procvičují některá témata jak z hudební výchovy, tak z českého jazyka a zároveň se seznamují s životem a dílem W. A Mozarta.
Autor Veronika Čížkovská

"Dobrodružné" ženy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Jedná se o projekt málotřídní školy v Olomouci - Droždíně připravený ke Dni matek. Jeho součástí je divadelní představení o životě pěti významných žen a tvorba dárků pro maminky. Projekt přispívá k rozvíjení klíčových kompetencí žáků.
Autor Mgr. Marie Vyjídáková

Hry s hudbou a techniky muzikoterapie: Rytmus a řeč

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Publikace Hry s hudbou a techniky muzikoterapie od Zdeňka Šimanovského je souborem hudebně-terapeutických činností a dalších aktivit pro děti i dospělé. V ukázce se seznámíte s devíti hrami s rytmem. Rytmus je zde spojen s pohybem, slovem a fantazií. Rytmus, pravidelné střídání uvolnění a napětí, je jedním ze základních projevů hudby a života vůbec. Uvedené techniky a hry lze využít v hudební a dramatické výchově, ale i k prevenci problémových jevů.
Autor Zdeněk Šimanovský
Celkem: 14