Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Gastronomie národních kuchyní
| Příspěvek přináší praktický návod, jak lze ve škole oslavit Světový den kulturní rozmanitosti (21. 5.) a do akce zapojit i rodiče.  | Monika Sopková |
Praktický příspěvek inspirace blok hodin
|
|
|
|
|
18. 05. 2009 |
11115 |
Hlavní města Evropy – hra
| Materiál obsahuje návod ke hře pro skupinu 4 žáků. Žáci si procvičí jména hlavních měst evropských států.  | Radmila Záviská |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
23. 06. 2011 |
9513 |
Inspirace ke způsobu volby nezbytných místopisných pojmů při výuce (nejen) regionálního zeměpisu
| Text přináší návrh techniky, jak – pokud možno objektivně – vybrat pojmy do místopisu při úvodu do regionálního zeměpisu určitého regionu. Text respektuje reálný stav, totiž že při učitelově přípravě slouží jako hlavní podklad učebnice (pokud možno s doložkou). Text ukáže, že i v době informačních technologií a možností si jakýkoliv místopisný pojem kdykoliv vyhledat je požadavek znát jistý přehled základních pojmů, které se žáci naučí (utvoří si je a naučí se je správně používat), obhajitelný. Zeměpisná učitelská rutina se v současnosti jeví jako svazující. Ale není to nutné… Při vhodně zvoleném přístupu je možno pracovat individuálním tempem. Využívat a hodnotit tvořivost dětí, variabilitu přístupů a dětskou soutěživost. Rozvoj digitální gramotnosti – a při práci s textem samozřejmě i čtenářské gramotnosti – je poté nasnadě.  | Kamil Bujárek |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
24. 09. 2019 |
2263 |
Možný způsob ověření znalostí (nejen) v regionálním zeměpise „sloupečkovou přiřazovací metodou“
| V níže uvedeném textu je navržena technika, jak smysluplně ověřit znalosti žáků způsobem s přidanou hodnotou v podobě zopakování a upevnění důležitých generalizací, tvrzení, faktů přímo při kontrolním testu. Lze variovat konkrétní přístup k testování (diktátem, opisováním z prezentace i digitální formou). Jde o zpestření desetiminutovek klasického typu. Nabízí se i variantní zadání s ohledem na integrované i nadané žáky. Je to i způsob, který rozvíjí tak důležité dovednosti žáků, jako jsou kritické myšlení, digitální gramotnost i porozumění textu.  | Kamil Bujárek |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
2 komentáře |
26. 09. 2019 |
4011 |
Příběhy
| Žáci se nám už brzy vrátí z prázdnin do školních lavic. Část z nich jistě s rodiči vyjela na dovolenou do některé z evropských zemí a ještě teď jsou plni zážitků, které si budou o přestávkách a často i v hodinách navzájem sdělovat. Pojďme proto využít jejich osobních zkušeností z cest a připomenout si, jakým prostorem se Evropa díky postupnému rozrůstání Evropské unie v posledních desetiletích stala. A ukázat si, že je to prostor, který stojí za to poznávat.  | Anna Valouchová |
Praktický příspěvek inspirace blok hodin
|
|
|
|
|
18. 08. 2008 |
11639 |
Rozvojové cíle tisíciletí
| Představení vzorové hodiny (např. Zeměpisu nebo Výchovy k občanství) s integrací průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Může také sloužit jako inspirace pro hodinu samostatné VMEGS. V průběhu aktivity žáci přemýšlejí o současných globálních výzvách, seznámí se s Rozvojovými cíli tisíciletí a diskutují o možnostech jejich naplnění.  | Ondřej Nádvorník |
Praktický příspěvek inspirace uč.hodina
|
|
|
|
|
11. 12. 2006 |
13464 |
Rozvojové cíle tisíciletí ve výuce integrovaného předmětu Globální výchova
| Rámcové vzdělávací programy přinesly školám možnost profilace. Školy dnes mají možnost zařadit do svých školních vzdělávacích programů nové předměty, které akcentují aktuální témata, přinášejí nové pohledy, umožňují ve větší míře zapojovat moderní výukové metody. Využitím disponibilních hodin a integrací obsahu různých vzdělávacích oborů tak vznikají nové předměty, jejichž prostřednictvím může škola efektivně rozvíjet kompetence důležité pro další profesní orientaci žáků i pro život, ovlivňovat jejich hodnotový žebříček a tím přispívat k výchově společensky angažovaných občanů. Jedním z takových integrovaných předmětů je Globální výchova, která je součástí školního vzdělávacího programu na 2. stupni ZŠ ve Vraném nad Vltavou.  | Jiřina Svobodová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
18. 08. 2011 |
8763 |
Seminář – Britské dny
| Během dvoudenního semináře získají žáci komplexní přehled o Britských ostrovech. Počínaje přírodními podmínkami, přes hlavní historické události, které měly vliv na socioekonomický a politický vývoj dnešního Spojeného království Velké Británie a Severního Irska i samostatného Irska, až po ukázky z běžného života obyvatel těchto zemí.  | Kateřina Rašínová |
Praktický příspěvek inspirace projekt
|
|
|
|
|
10. 10. 2008 |
6991 |
Úvod do geologie, geomorfologie a hydrologie Austrálie (zejména; žáci si osvojí s porozuměním i jiné navazující geografické znalosti)
| Tento se článek zaměřuje na metodu směřující k rozvíjení schopnosti kritického posouzení odborných zdrojů. Tato metoda přispívá k upevňování sociálních, komunikativních i emocionálních dovedností, respektu a dělbě rolí při skupinové práci. Článek představuje vyzkoušený a efektivní postup aktivizace žáků, který vede současně také k hlubšímu osvojení učiva než k jeho pouhému mechanickému zapamatování. Rovněž nabízí alternativu k neefektivní frontální výuce. Žáci se stanou při poznávacím procesu recenzenty a redaktory při hledání chyb v textu; procvičí si i formátování textu.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).  | Kamil Bujárek |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
19. 12. 2019 |
3239 |
Úvod k Evropě
| Příprava zaměřená na práci s prekoncepty spojenými s Evropou. Žáci srovnávají Evropu s již poznanými světadíly a seznamují se s jejím geografickým vymezením.  | Miroslav Soukup |
Praktický příspěvek inspirace uč.hodina
|
|
|
|
|
08. 04. 2008 |
8810 |