Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a příroda > 2. stupeň > Zeměpis (geografie) > Geografické informace, zdroje dat, kartografie...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Životní prostředí za školou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek popisuje realizaci tematického okruhu Lidské aktivity a problémy životního prostředí v rámci Environmentální výchovy. Tematický okruh je realizován projektovým způsobem.
Autor Pavel Červený

Zeměpisné souřadnice – rovnoběžky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu geografie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Zeměpisné souřadnice, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál překlenuje problematické chápání konstrukce rovnoběžek na kulové ploše. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.
Autor Václav Duffek

Zeměpisné souřadnice – poledníky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu geografie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Zeměpisné souřadnice, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál překlenuje problematické chápání konstrukce poledníků na kulové ploše. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.
Autor Václav Duffek

Zeměpis a matematická gramotnost

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Rozvíjení matematické gramotnosti ve vzdělávacím oboru Zeměpis (Geografie) sehrává významnou roli jak při vlastní prezentaci zeměpisného učiva, tak při řešení zeměpisných úloh. Příspěvek se věnuje využití matematiky v zeměpisných úlohách dokumentu: Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Pavel Červený

Výškopis na mapách ‒ praktická hodina při výuce zeměpisu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Návod na praktickou hodinu, kterou zařazuji do výuky o mapách. Žáci vytváří trojrozměrný model fiktivního ostrova a touto praktickou činností se učí, co jsou vrstevnice a jak se znázorňuje výškopis na mapách.
Autor Michal Kašpar

Výlety za poklady – víte, co je to Geocaching?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Většina z nás ráda chodí do přírody – ať už na několikadenní túry do hor, nebo jen na krátké vycházky do okolí svého bydliště. Napadlo vás však, že v místech, která procházíte třeba i denně do práce, mohou být ukryté poklady? Tento článek má za úkol přiblížit relativně novou celosvětovou hru Geocaching (z angl. Geo-skrýše), jejíž součástí se snadno můžete stát i vy.
Autor Mgr. Kateřina Houšková

Úlohy ze srovnávacího mezinárodního průzkumu úrovně vzdělání TIMSS (Zeměpis)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek obsahuje úlohu ze srovnávacího mezinárodního průzkumu úrovně vzdělání TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) týkající se zeměpisu. Tato praktická úloha je zaměřená na tvůrčí přístup při řešení určitého problému.
Autor Aisis o.s.

Typy krajin České republiky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Vyučovací hodina je založena na vyhledávání a třídění informací z textu do tabulky v pracovním listu a na následné interpretaci získaných informací.
Autor Ludmila Bílková

Světové strany a určování azimutu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Praktická hodina pro opakování světových stran a pochopení vztahu světových stran s určováním azimutu.
Autor Miloslav Chrobák

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byl dobyt Mount Everest

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita je zaměřena na významné události spojené s Mount Everestem. Pracovní list, jenž je součástí aktivity, je uzpůsoben tak, aby žáky seznámil s novými pojmy, které by si zároveň díky práci s textem měli osvojit. Aktivita se zaměřuje i na téma povýšení do šlechtického stavu jako paralela ke státnímu vyznamenání. Druhotně aktivita podporuje práci v týmu, kritické myšlení. Při následných diskuzích formulují své postoje a zlepšují kvalitu argumentování.
Autor Tereza Vodičková
Celkem: 17