Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a příroda > 2. stupeň > Přírodopis > Základy ekologie

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Uvolněné úlohy PISA 2015 pro rozvoj nejen přírodovědné gramotnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úlohy PISA pro hodnocení přírodovědné gramotnosti žáků 9. ročníků ZŠ vyžadují porozumění textům a matematické myšlení. Úlohy jsou zaměřené na řešení reálných problémů a situací, při nichž kromě vlastní přírodovědné gramotnosti žáci rozvíjejí i gramotnost čtenářskou a matematickou. Článek poskytuje učitelům možný zdroj inspirace do výuky propojující rozvoj důležitých gramotností dětí na obsahu přírodopisu/biologie.
Autor Jakub Holec

Barvy přírody

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Venkovní výuková aktivita, která podporuje pozorovací schopnosti žáků a rozvíjí jejich vnímavost k okolní přírodě. K realizaci je potřeba najít místo, kde se na různorodých stanovištích (stinná a slunná stanoviště) vyskytují rozmanité druhy rostlin s listy s různými odstíny zelené barvy.
Autor Jakub Holec

Srnčí sluch

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita v přírodě se zaměřuje na rozvoj smyslů, zejména sluchu, při vnímání přírody a orientaci v přírodě. Jedná se o hru, v níž vždy jeden žák hraje srnu, která se snaží za pomoci svého dokonalého sluchu odhalit pomalu se přibližující spolužáky, kteří hrají rysy.
Autor Jakub Holec

Potravní řetězce

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Celá hodina probíhá metodou kritického myšlení. Žáci pracují s fotografiemi, nákresy a grafy, týkajícími se potravních řetězců nebo pracují s interaktivní aplikací, díky které prozkoumají principy dějů v potravních řetězcích, analyzují rozdíly a konkretizují příklady, jak může člověk vstupovat do potravních řetězců či jak je může ovlivňovat.
Autor Milan Libertín

Klíčení, aneb rosteme s dětmi - III

Neformální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace

Třetí díl seriálu o velice užitečných metodických materiálech, které pro vás připravili pionýři.

Autor Jakub Kořínek

Ekosystémy České republiky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Vlastní zkušenost a možná inspirace, jak v rámci souhrnných opakování a rozšiřování učiva o ekosystémech naší republiky zapojit žáky vyšších ročníků do výroby názorných učebních pomůcek sloužících k podpoře výuky (např. člověk a jeho svět) v nižších ročnících.
Autor Šárka Kučerová

Kdo kompostuje, nezlobí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Příspěvek se zabývá problematikou zmenšování objemu odpadů tvořených ve škole na školní zahradě, a to tříděním bioodpadu a jeho následným kompostováním.
Autor Petra Boháčková

(Vánoce) zabalené a obalené

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Článek nabízí jiný pohled na Vánoce - problematika konzumního chápání svátků v souvislosti s používáním velkého množství obalů - otázka šetrnosti k životnímu prostředí, vliv reklamy na nakupujícího atd.
Autor Petra Boháčková

Bydlíme s přírodou – veřejná zeleň

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Článek stručně nastiňuje funkce veřejné zeleně ve městech a přináší nápady, jak téma zapracovat do výuky.
Autor Josef Brůna

Třídění odpadů (NJ)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Seznámení dětí s tříděním odpadů a ekologickým chováním; osvojování si základních principů chování člověka k přírodě, nastavení pravidel, konfrontace se současností, diskuse a hra.
Autor Hana Foltová
Celkem: 21