Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a příroda > 2. stupeň > Přírodopis > Neživá příroda > rozpozná podle charakteristických vlastností...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Určování kamenů podle popisu jejich vlastností

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V aktivitě se žáci učí výstižně popisovat horniny podle jejich barvy, tvaru, struktury, textury apod. Hlavním smyslem přitom není poznávat a pojmenovávat konkrétní horniny, ale spíše na základě pozorování horniny a jejího osahání vybrat ty vlastnosti a charakteristiky, které mohou dopomoci ke správné identifikaci.
Autor Pavlína Holcová

Horninotvorné minerály

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Celá hodina probíhá metodou kritického myšlení. Prostřednictvím tematických úloh si žáci osvojují a prohlubují znalosti o horninách, o jejich významu v rámci zemské kůry, o složení hornin a z toho vyplývajícím praktickém využití.
Autor Milan Libertín

Nerosty v praxi III

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci si v rámci aktivity zpracují materiály, které získali v předchozích hodinách. Výstupem této aktivity je prezentace nebo krátké video. Každá skupina vypracuje pracovní list, který odevzdá v elektronické podobě. Učitel může zdařilé pracovní listy vytisknout, okopírovat a využít ve výuce po prezentování jednotlivých prací.
Autor Klára Kimáková

Nerosty v praxi II

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se během této aktivity seznámí s praktickým využitím nerostů, s jejich zpracováním a výskytem kolem nás. Za pomocí tabletu pořídí fotografie nebo krátké videozáznamy, které budou zpracovávat v dalších vyučovacích hodinách.
Autor Klára Kimáková

Nerosty v praxi I

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje úvod k tématu nerosty v praxi. Aktivita je zaměřena na poznávání nerostů, jejich fyzikální a chemické vlastnosti a možné praktické využití nerostů.
Autor Klára Kimáková

Vznik jeskynních útvarů

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zaměřuje na působení vody jako činitele chemického zvětrávání hornin. Žáci se formou jednoduchého pokusu přesvědčí o tom, v jakém typu hornin často vznikají jeskynní útvary a na závěr aktivity budou též schopni říci, proč tomu tak je.
Autor Jakub Holec

Poznáváme horniny

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zabývá výukou, ve které žáci poznávají horniny a jejich charakteristické znaky. Žáci se učí horniny nejen poznávat, ale i pozorovat a třídit do 3 hlavních typů podle způsobu vzniku.
Autor Jakub Holec

Zkoumáme pórovitost hornin

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se v rámci aktivity seznámí s pojmem pórovitost hornin a budou porovnávat pórovitost materiálů o různém zrnitostním složení.
Autor Jakub Holec

Praktické činnosti ve výuce geologie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje praktické činnosti, které žáky seznamují se základními pojmy z geologie a mineralogie.
Autor Alena Tučímová

Exkurze do Šáreckého údolí (PR – Divoká Šárka, proterozoikum – starohory) a opukového lomu v Šárce (bělohorské souvrství, spodní turon)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Exkurze do starohor – svrchního proterozoika a křídy Šáreckého údolí v Praze. Exkurze je vhodná pro žáky základních škol, případně geologicko-paleontologického kroužku vyššího gymnázia anebo studentů seminářů z geologie a paleontologie. Exkurze je pojata tak, aby žáky a studenty seznámila s geologickou stavbou Šáreckého údolí v návaznosti na jejich teoretické znalosti z obecné geologie, geomorfologie, petrologie a paleontologie, které získali ve školních lavicích pomocí jiných organizačních forem vyučování – frontální výukou, prací s učebnicí, skupinovým vyučováním apod. Exkurzní průvodce má dvě části, a to část odbornou, popisující co, kde a kdy a jak, která je doplněna přílohami ke vzniku epigenetického údolí, dále fotografiemi hornin a zkamenělin, které lze pozorovat a najít. Část metodická pak uvádí mnohé z didaktických námětů, využívajících praktických zkušeností z exkurze.
Autor Tomáš Kočí
Celkem: 12