Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a příroda > 2. stupeň > Přírodopis > Neživá příroda

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Čtyři roční období v přírodě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Žák chápe termíny jako rok, měsíc, zná názvy ročních období a měsíců.
Autor Lenka Schmuttermeierová

První jarní den

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Žáci charakterizují změny v přírodě spojené s příchodem jara. Vypíší si slova v angličtině, která se daného tématu týkají. Naučí se určovat čas v angličtině (celé hodiny).
Autor Marie Horčičková

Informační zdroje k tématu Vznik života

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Vznik života, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál nabízí některé tištěné i elektronické zdroje, které učitelům mohou přiblížit problematiku vzniku života. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.
Autor Lenka Benediktová

Mineralogická mapa ČR

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Mineralogická a petrologická mapa ČR je učební pomůcka, kterou si žáci sami vyrobí a která jim zároveň umožní utřídit si informace o základních vlastnostech, využití a nalezištích významných šperkařských nerostů, technických rud a hornin na území ČR.
Autor Jiří Fuksa

Exkurze do Šáreckého údolí (PR – Divoká Šárka, proterozoikum – starohory) a opukového lomu v Šárce (bělohorské souvrství, spodní turon)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Exkurze do starohor – svrchního proterozoika a křídy Šáreckého údolí v Praze. Exkurze je vhodná pro žáky základních škol, případně geologicko-paleontologického kroužku vyššího gymnázia anebo studentů seminářů z geologie a paleontologie. Exkurze je pojata tak, aby žáky a studenty seznámila s geologickou stavbou Šáreckého údolí v návaznosti na jejich teoretické znalosti z obecné geologie, geomorfologie, petrologie a paleontologie, které získali ve školních lavicích pomocí jiných organizačních forem vyučování – frontální výukou, prací s učebnicí, skupinovým vyučováním apod. Exkurzní průvodce má dvě části, a to část odbornou, popisující co, kde a kdy a jak, která je doplněna přílohami ke vzniku epigenetického údolí, dále fotografiemi hornin a zkamenělin, které lze pozorovat a najít. Část metodická pak uvádí mnohé z didaktických námětů, využívajících praktických zkušeností z exkurze.
Autor Tomáš Kočí

Eroze půdy tekoucí vodou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jednoduchá experimentální aktivita, ve které žáci simulují podmínky eroze půdy tekoucí vodou. Žáci provádějí pozorování a měření toho, jak na různé půdy působí tekoucí voda. Přitom vyvozují závěry týkající se důležitosti vegetace pro omezení půdní eroze, která se výrazně negativně projevuje například na svažitých polích.
Autor Jakub Holec

Určení epicentra zemětřesení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita nabízí jednoduché cvičení na určení epicentra zemětřesení na základě informací ze tří seismologických stanic. Žáci tak mohou získat konkrétní představu o tom, jak se místa vzniku zemětřesení určují. Přitom pracují s mapou a informacemi obsaženými v seismogramech.
Autor Jakub Holec

Geologické éry

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Výuka geologických ér projektovou metodou.
Autor Jana Sochorová

Vznik a stavba Země

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Výukový list zabývající se vznikem planety Země, její vnitřní stavbou a také možnostmi výzkumu zemského tělesa.
Autor Milan Libertín

Horninotvorné minerály

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Celá hodina probíhá metodou kritického myšlení. Prostřednictvím tematických úloh si žáci osvojují a prohlubují znalosti o horninách, o jejich významu v rámci zemské kůry, o složení hornin a z toho vyplývajícím praktickém využití.
Autor Milan Libertín
Celkem: 28