Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a příroda > 2. stupeň > Přírodopis > Neživá příroda

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Informační zdroje k tématu Vznik života

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Vznik života, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál nabízí některé tištěné i elektronické zdroje, které učitelům mohou přiblížit problematiku vzniku života. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.
Autor Lenka Benediktová

Vznik života a experimenty do výuky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Vznik života, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál nabízí 2 experimenty, kterými žákům lze přiblížit vznik života na Zemi. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.
Autor Lenka Benediktová

Určení epicentra zemětřesení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita nabízí jednoduché cvičení na určení epicentra zemětřesení na základě informací ze tří seismologických stanic. Žáci tak mohou získat konkrétní představu o tom, jak se místa vzniku zemětřesení určují. Přitom pracují s mapou a informacemi obsaženými v seismogramech.
Autor Jakub Holec

Eroze půdy tekoucí vodou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jednoduchá experimentální aktivita, ve které žáci simulují podmínky eroze půdy tekoucí vodou. Žáci provádějí pozorování a měření toho, jak na různé půdy působí tekoucí voda. Přitom vyvozují závěry týkající se důležitosti vegetace pro omezení půdní eroze, která se výrazně negativně projevuje například na svažitých polích.
Autor Jakub Holec

Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí – povodně

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.
Autor Martina Talichová

Mořská eroze

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje praktickou aktivitu pro výuku o neživé přírodě. Aktivita se zaměřuje na působení moře jako erozního činitele, který utváří a modeluje mořské pobřeží. Žáci prakticky napodobí mořské vlnění a budou pozorovat jeho vliv na pobřeží tvořené zpevněným pískem.
Autor Pavlína Holcová

Eroze tekoucí vodou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zabývá praktickou aktivitou do výuky, při které žáci pozorují účinky působení vodní eroze. Žáci se tak zajímavou a činnostní formou seznámí s tekoucí vodou jako erozním činitelem, který vždy výrazně přetvářel zemský povrch.
Autor Pavlína Holcová

Jak se horniny vrásní?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita seznamuje žáky praktickou a činnostní formou s vnitřním geologickým procesem v podobě vrásnění hornin. Žáci mohou pozorovat vrásnění na vlastní oči a přitom se seznámit s tím, k čemu při vrásnění hornin dochází. Následně si mohou na konkrétních příkladech vrás popsat jejich jednotlivé strukturní prvky.
Autor Pavlína Holcová

Určování kamenů podle popisu jejich vlastností

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V aktivitě se žáci učí výstižně popisovat horniny podle jejich barvy, tvaru, struktury, textury apod. Hlavním smyslem přitom není poznávat a pojmenovávat konkrétní horniny, ale spíše na základě pozorování horniny a jejího osahání vybrat ty vlastnosti a charakteristiky, které mohou dopomoci ke správné identifikaci.
Autor Pavlína Holcová

Horninový cyklus

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se v aktivitě praktickou a činnostní formou seznámí s horninovým cyklem a jeho průběhem. Aktivita je vhodná do venkovního prostředí a její realizace předpokládá dramatické ztvárnění základních druhů hornin podle jejich vzniku.
Autor Jakub Holec
Celkem: 28