Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a příroda > 2. stupeň > Přírodopis

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Buňka jako škola?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zaměřuje na téma buňky a buněčných organel. Žáci na základě informací o funkcích konkrétních organel a buněčných struktur hledají takové části školy či osoby ve škole pracující, které je možné z hlediska jejich funkce přirovnat k dané buněčné organele či buněčné struktuře. Tím dochází k upevňování jejich porozumění buňce a jejím částem díky využívání vlastních zkušeností se školou. Součástí aktivity je i kreativní a názorné zpracování výsledků vlastního uvažování nad buňkou jako nad školou.
Autor Jakub Holec

Buňka jako město

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Námět na činnost žáků se zaměřuje na téma buňky a buněčných organel. V rámci aktivity žáci přirovnávají konkrétní buněčné organely podle jejich funkcí ke konkrétním částem města, které plní obdobnou funkci jako daná buněčná organela. Tím se žáci názornou a na vlastní zkušenosti založenou aktivitou seznamují s tím, jakou funkci v buňce jednotlivé organely plní a jak funguje buňka jako celek.
Autor Jakub Holec

Buňka v práci

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zaměřuje na seznámení žáků s buněčnými organelami / částmi buňky, jejich vzhledem, funkcí, vztahem k jiným organelám v buňce. Žáci se do aktivity zapojují z pohledu konkrétní organely, přičemž se využívá přirovnání k ucházení se o práci ve společnosti Cell4Life, která představuje buňku jako funkční celek.
Autor Pavlína Holcová

Deník divoké přírody

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Námět do výuky rozvíjející digitální gramotnost žáků ve výuce přírodopisu. Aktivita navazuje na předchozí výuku venku, při které žáci poznávají běžné živočichy přírody blízkého okolí školy. Na základě toho si zpracovávají karty živočichů do společného třídního deníku divoké přírody s využitím různých zdrojů informací a digitálních technologií. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Jakub Holec

Uvolněné úlohy PISA 2015 pro rozvoj nejen přírodovědné gramotnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úlohy PISA pro hodnocení přírodovědné gramotnosti žáků 9. ročníků ZŠ vyžadují porozumění textům a matematické myšlení. Úlohy jsou zaměřené na řešení reálných problémů a situací, při nichž kromě vlastní přírodovědné gramotnosti žáci rozvíjejí i gramotnost čtenářskou a matematickou. Článek poskytuje učitelům možný zdroj inspirace do výuky propojující rozvoj důležitých gramotností dětí na obsahu přírodopisu/biologie.
Autor Jakub Holec

Barvy přírody

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Venkovní výuková aktivita, která podporuje pozorovací schopnosti žáků a rozvíjí jejich vnímavost k okolní přírodě. K realizaci je potřeba najít místo, kde se na různorodých stanovištích (stinná a slunná stanoviště) vyskytují rozmanité druhy rostlin s listy s různými odstíny zelené barvy.
Autor Jakub Holec

Srnčí sluch

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita v přírodě se zaměřuje na rozvoj smyslů, zejména sluchu, při vnímání přírody a orientaci v přírodě. Jedná se o hru, v níž vždy jeden žák hraje srnu, která se snaží za pomoci svého dokonalého sluchu odhalit pomalu se přibližující spolužáky, kteří hrají rysy.
Autor Jakub Holec

Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí – povodně

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.
Autor Martina Talichová

Bruslařky bez bruslí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci pochopí, že každý organizmus je jedinečný a přizpůsobený co nejdokonaleji svému prostředí a způsobu života. Např. bruslařka obecná se dokáže pohybovat po vodní hladině díky chloupkům na těle a nohách, k pohybu po vodní hladině využívá také povrchové napětí vody.
Autor Michal Simandl

Fotosyntéza aneb co dělá rostlina, když má hlad

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Celá hodina probíhá metodou kritického myšlení. V úvodní evokační fázi žáci samostatně řeší problémovou úlohu, po jejímž vyřešení přecházejí ke skupinovému brainstormingu na téma fotosyntéza. Nakonec formulují badatelské otázky. Ve fázi uvědomění žáci pracují s interaktivní e-learningovou aplikací, díky které pochopí prostřednictvím animací, dialogu a samostatných úkolů podstatu a rozdíly mezi procesem fotosyntézy a buněčného dýchání. Reflexe proběhne metodou formulace vlastního názoru na danou problematiku a řízené diskuse.
Autor Milan Libertín
Celkem: 110