Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a příroda > 2. stupeň > Fyzika > Elektromagnetické a světelné děje

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Fyzika v příbězích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V článku autor poukazuje na možnosti, jak podpořit vyučování fyziky pomocí vhodně zvolených a připravených příběhů. Příběhy tu tedy hrají roli didaktických metod (spíš okrajových než klíčových), jejichž účelem je především motivovat žáky k další aktivizaci při práci s učivem. Autor ukazuje použití příběhu ve dvou formách: pomocí komiksu a tradičního vyprávění.
Autor Zdeněk Hromádka

Experimentální fyzikář

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V první části článku autor poukazuje na důležitost pokusu ve vyučování fyziky na základní škole nejen z hlediska motivace a názornosti, ale také jako prostředku k objevování nových poznatků žáky. V druhé části článku autor seznamuje čtenáře s příkladem didaktické pomůcky – stavebnice pro sestavování elektrických obvodů vlastní konstrukce a s možnostmi jejího využití ve vyučování.
Autor Zdeněk Hromádka

Začínáme s metodou CLIL ve výuce fyziky na základní škole

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Text článku je zaměřen na vyučování metodou CLIL v rámci předmětu fyzika. V první části článku je čtenář seznámen s tím, co znamená výuková metoda CLIL, jaké jsou její přednosti a jaká může přinášet úskalí. V druhé části textu je konkrétní ukázka (inspirace), jak zpracovat učivo odraz světla (zrcadla) metodou CLIL.
Autor Zdeněk Hromádka

Stavíme mosty 1

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek popisuje projekt uskutečněný v rámci projektových dnů na ZŠ Dr. Beneše. Je zároveň součástí mezinárodního eTwinningového projektu Staviame mosty – Stavíme mosty, na kterém spolupracují žáci ze ZŠ a MŠ Drietoma a žáci ze ZŠ Dr. E. Beneše. Volně na něj navazuje článek Stavíme mosty 2.
Autor Petra Boháčková

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy nad bermudským trojúhelníkem zmizelo šest letadel

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita Let číslo 19 slouží k informování žáků o záhadném místě, tzv. bermudského trojúhelníku. Při aktivitě zdokonalují svou schopnost práce s textem – vyhledávání a třídění informací. Druhotně aktivita podporuje práci v týmu. Při následných diskusích formulují své postoje, zlepšují kvalitu argumentace pro svoje názory.
Autor Jana Třetinová

Fyzika a duše(vní) vlastnictví

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zabývá vztahem fyzika - technika - duševní vlastnictví. V textu jsou shrnuty hlavní důvody k zařazení tématu duševního vlastnictví do vzdělávání fyziky. Na konci článku je uvedeno několik konkrétních a praktických příkladů ze života fyziků a jejich vztahu k patentům. Vše je doplněno o úkoly pro žáky, které se vztahují k předloženým textům.
Autor Jaroslav Vyskočil

Elektrolýza

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Laboratorní práce, které vzniky v rámci projektu, si kladly za cíl zkvalitnit práci v žákovských týmech, podpořit nadané děti v kolektivu. Dalším cílem bylo přiblížení přírodních věd humanitněji zaměřeným žákům. Nedílnou součástí bylo využití zaváděných výukových metod – čtenářská gramotnost, kritické myšlení, enviromentální výchova a podpora mezipředmětových vazeb.
Autor Martina Čáslavová

Blikání žárovek

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V tomto experimentu bude ukázáno, jaký vliv na osvětlení má střídavý proud. Jestli žárovky napájené střídavým proudem blikají, či neblikají.
Autor Naděžda Vogalová

Hra – Nebojte se elektřiny!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Hra je určena pro soutěživé kolektivy žáků 6. ročníku základní školy. Je zaměřena na shrnutí poznatků o elektrickém obvodu, působení elektrického proudu a prevenci úrazů elektrickým proudem při manipulaci s domácími elektrospotřebiči. Různá úroveň náročnosti otázek žáky motivuje nejen ke snaze získat více bodů, ale hlavně k chuti řešit náročnější problémy, hlouběji se nad nimi zamýšlet a spolupracovat ve skupině. Pedagogům skýtá možnost připravit si herní plán dle vlastního uvážení podle počtu skupin žáků, náročnosti a zaměření otázek. Hra je vhodným doplňkem pro shrnutí učiva, které bývá při ústním podání málo záživné a pro některé žáky i trošku abstraktní.
Autor Jiří Fuksa

MS Excel ve výuce fyziky v ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek pojednává o využití ITC ve vyučování fyziky. Nabízí využití softwaru MS Excel, který má téměř každá škola k dispozici. Je zde obsaženo také několik konkrétních příkladů.
Autor Anna Peroutová
Celkem: 21