Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Výchova k občanství > Člověk jako jedinec

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Chválím, chválíš, chválíme

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Při této aktivitě se žáci učí pozitivně vyjadřovat o sobě i o druhých, učí se pochvalu rozdávat i přijímat, formulovat kladná prohlášení a poznávat sami sebe i druhé.
Autor Karla Střílková

Mezigenerační vztahy – školní drama Urašima Taro

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Popis dramaticko-výchovné lekce, kterou autor realizoval na semináři učitelů. Aktivita se dá v upravených podobách uskutečnit i s žáky 2. stupně ZŠ. Jejích základem je japonský příběh o rybáři Urašimovi.
Autor Radek Marušák

Doktoři a pacienti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek popisuje aktivitu realizovanou v samostatném vyučovacím předmětu Osobnostní a sociální výchova. Žáci pracují ve skupinách a jako tým chirurgů mohou zachránit pouze jednoho pacienta a mají rozhodnout, kterému pacientovi darují srdce.
Autor Miroslav Kolařík

První dojem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek představuje vzorovou hodinu (například Výchovy k občanství) s uplatněním průřezového tématu Multikulturní výchova. Může také sloužit jako inspirace pro hodinu samostatné MKV. Aktivita umožňuje prozkoumat, jakým způsobem první dojmy ovlivňují naše hodnocení jiných lidí. Je vhodná jako úvod k tématu předsudků a stereotypů.
Autor Jan Buryánek

Začínáme se školním parlamentem IV.

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Chcete mít ve škole dobře fungující žákovský parlament? Nevíte kde začít? Hledáte konkrétní aktivity, které by podpořily jeho vznik a činnost? Zde naleznete kroky vedoucí k založení školního parlamentu s konkrétními aktivitami, které podporují jeho přípravu a efektivní činnost.
Autor Kamila Petrovská

Okamžik jednoho zázraku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Patnáctiminutový film, jehož hlavním tématem je práce s kulturní identitou, vychází z konceptu transkulturního přístupu.
Autor Dana Moree

Rituál těla u kmene Nacirema

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Aktivita s tematikou kulturních vzorců a rituálů. Studenti jsou konfrontováni s rozdílnými rituály a zvyky. Uvědomují si relativnost a podmíněnost hodnoty kulturních vzorců a návyků. Vyzkoušejí si pohled "zvnějšku" na svou kulturu, prodiskutují a odkryjí takto také rituály a vzorce euroamerické civilizace. Mají možnost objevit své "osobní" rituály. Pedagog má k dispozici scénář diskuse a text s popisem rituálu těla u kmene Nacirema.
Autor Monika Stehlíková

Sebepoznání a sebepojetí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Vytváření osobního erbu je velmi důležitá aktivita, při které se žáci dozvídají nejen něco o sobě, ale i ostatních ve třídě – navzájem se poznávají, komunikují, respektují se.
Autor Blanka Havelková

Za hranice všednosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Tvořivá aplikace stávajících poznatků, vytváření a modelování situací, tvůrčí vyjádření požadovaného úkolu dramatickou formou.
Autor Petr Šusta

Individualita a stereotypy: ruka – diagram identity

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
„Ruka“ je jednou z možných aktivit, při které se žáci věnují vnímání sebe sama, jako jednotlivce i jako součásti sociálních skupin. Pátrají po tom, čím je jejich osobní i kolektivní identita formována a jak může ovlivňovat jejich chování a rozhodování v nejrůznějších situacích.
Autor Roman Anýž
Celkem: 31