Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Výchova k občanství > Člověk ve společnosti > zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Uri Orlev: Ostrov v Ptačí ulici (čtenářská dílna)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Čtenářská dílna se různými aktivitami vztahuje k textům z knihy „Ostrov v Ptačí ulici“. Žáky vede k přemýšlení nad osudem Alexe. Proč se musel skrývat? Jakou roli hraje v knize zeď? (Zde využíváme i dobové fotografie.) Co je to statečnost? Co nesmí chybět ve skrýši – co je a co není pro život důležité? Jakou roli hrají kamarádi? Co pro člověka znamená naděje?
Autor Marcela Svejkovská

Markus Zusak: Zlodějka knih (čtenářská dílna)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Čtenářská dílna čerpá z několika ukázek z knihy Zlodějka knih. Žáky pracující ve skupinkách vede k úvahám nad statečností a nutnými (?) kompromisy. Využívá různých metod práce – diskuzi, sdílené učení, odhadování pokračování příběhu, formulování otázek, živých obrazů, psaní deníků či dopisů atp. Její délka je odvislá od tempa konkrétních žáků a také míry zájmu, který u nich dokáže probudit.
Autor Marcela Svejkovská

Za poznáním sociálně patologických jevů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje inspiraci, jak zapojit téma osobností do výuky o sociálně patologických jevech. Problematika sociálních deviací a patologií je velice aktuální a žákům je známá především z médií, právě v souvislosti se slavnými osobnostmi. Podle mého názoru toho můžeme využít, aby byla naše výuka zajímavější. Tento námět by mohl sloužit nejen k motivaci a probuzení zájmu o téma, ale také k rozvoji gramotností, zejména čtenářské. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Jedná se o projekt financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů a realizovaný Národním ústavem pro vzdělávání. Cílem je podpora pedagogů mateřských i základních škol v jejich snaze o rozvíjení čtenářské, digitální a matematické gramotnosti.
Autor Zuzana Cieslarová

Výchova k udržitelnému rozvoji – model Údolí v lese

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Na modelu lze vysvětlit základní pojmy výchovy k trvale udržitelnému rozvoji. Příspěvek dále nabízí zadání pro samastatnou práci studentů.
Autor Kateřina Jančaříková

Virtuální hospitace - Výchova k občanství: Práva dítěte

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Jaká jsou práva dětí? Porušuje někdo naše práva? Jsme ještě vůbec děti? To jsou otázky, na něž budou žáci v průběhu hodiny hledat odpověď – v diskuzi se spolužáky, v Úmluvě o právech dítěte, ale i na internetu.
Autor Mgr. Blanka Pravdová

Rozhodnutí angažovat se – Schwarzfahrer

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Během této aktivity žáci analyzují modelovou situaci diskriminace. Podrobují kritice úlohu nezúčastněného diváka. Hledají způsoby angažovaného přístupu v „běžných“ životních situacích.
Autor Petr Albrecht

Doktoři a pacienti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek popisuje aktivitu realizovanou v samostatném vyučovacím předmětu Osobnostní a sociální výchova. Žáci pracují ve skupinách a jako tým chirurgů mohou zachránit pouze jednoho pacienta a mají rozhodnout, kterému pacientovi darují srdce.
Autor Miroslav Kolařík

Co se může stát ve škole

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Lekce umožňuje žákům zamyslet se nad porušováním lidských práv v našem každodenním životě. Dále jim bude nabídnuta možnost podílet se na řešení situací tak, aby k porušování lidských práv nedocházelo, díky čemuž zjistí, že sami jsou schopni řadu věcí ve svém nejbližším okolí ovlivnit a změnit.
Autor PhDr. Marek Mičienka

Jak se z žáků stali adoptivní rodiče

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
V tomto příspěvku chceme na zcela konkrétním příkladě ukázat, že činnost žákovského parlamentu nemusí být jen formální, ale že i dnešní děti jsou schopny empaticky, zodpovědně a velmi účinně jednat a rozhodovat se.
Autor Jana Chalupová

U babičky a dědečka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Na prázdninách u babičky a dědečka… Tam je čas zkoumání skrytých míst, prolézání tajemných zákoutí stodol, půd, starých kufrů a alb. Je to čas otázek a dávných příběhů.
Autor Blanka Juránková
Celkem: 19