Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Výchova k občanství > Člověk ve společnosti > zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených oček. výstupů

Tato kategorie nemá podřazené kategorie RVP.
Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy se odehrál koncert Live Aid

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se seznámí s příčinami hladomoru, při jehož řešení jednorázová pomoc nestačí. V případě řešení tohoto globálního problému je nutná prevence, za pomoci mezinárodních organizací vytvořit soběstačnost postižených území, protože většinu těchto území tvoří tzv. zhroucené státy. Paradoxně příčiny této situace můžeme hledat i v působení mezinárodních organizací a vlivu postkoloniálního systému. Jednorázová pomoc sice na problém upozorní, ale neřeší jej. Mnoho rozvojových zemí totiž trpí vnitropolitickými problémy, korupcí a klientelismem a špatnými politickými rozhodnutími.
Autor Tereza Vodičková

Příběhy migrantů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci se seznámí se skutečnými příběhy cizinců, kteří se rozhodli opustit svou zemi, v roli úředníků rozhodují o tom, zda by jim v ČR poskytli azyl, nebo pracovní povolení, či zda by je vrátili zpět do výchozího státu. Pokusí se vcítit do osudů migrantů a uvědomit si, s jakými těžkostmi se v životě i následně při žádosti o přijetí Českou republikou setkávají.
Autor Iva Petříková, COV

Opouštím svůj domov

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žák charakterizuje domov. Seznamuje se s pojmem uprchlík. Seznamuje se s důvody emigrace, dokáže tyto důvody analyzovat, porovnat a vyhodnotit (dobrovolné/nedobrovolné opuštění domova). Seznamuje se s definicí pojmů migrant, azyl, azylant. Na základě konkrétních příběhů uprchlíků si osvojuje důvody pro udělení azylu v ČR. Seznamuje se s možnostmi pomoci.
Autor Petra Slámová

Rozhodnutí angažovat se – Schwarzfahrer

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Během této aktivity žáci analyzují modelovou situaci diskriminace. Podrobují kritice úlohu nezúčastněného diváka. Hledají způsoby angažovaného přístupu v „běžných“ životních situacích.
Autor Petr Albrecht

Doktoři a pacienti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek popisuje aktivitu realizovanou v samostatném vyučovacím předmětu Osobnostní a sociální výchova. Žáci pracují ve skupinách a jako tým chirurgů mohou zachránit pouze jednoho pacienta a mají rozhodnout, kterému pacientovi darují srdce.
Autor Miroslav Kolařík

Co se může stát ve škole

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Lekce umožňuje žákům zamyslet se nad porušováním lidských práv v našem každodenním životě. Dále jim bude nabídnuta možnost podílet se na řešení situací tak, aby k porušování lidských práv nedocházelo, díky čemuž zjistí, že sami jsou schopni řadu věcí ve svém nejbližším okolí ovlivnit a změnit.
Autor PhDr. Marek Mičienka

Jak se z žáků stali adoptivní rodiče

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
V tomto příspěvku chceme na zcela konkrétním příkladě ukázat, že činnost žákovského parlamentu nemusí být jen formální, ale že i dnešní děti jsou schopny empaticky, zodpovědně a velmi účinně jednat a rozhodovat se.
Autor Jana Chalupová

U babičky a dědečka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Na prázdninách u babičky a dědečka… Tam je čas zkoumání skrytých míst, prolézání tajemných zákoutí stodol, půd, starých kufrů a alb. Je to čas otázek a dávných příběhů.
Autor Blanka Juránková

Řešení problémů – Paragraf 11/55

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
V rámci projektu Paragraf 11/55 pro podporu zvyšování právního vědomí dětí a mládeže vznikl v občanském sdružení AISIS tento materiál věnující se problematice řešení problémů. Jeho součástí je popis individuálních stylů rozhodování a velké množství aktivit, které mají žákům a jejich učitelům pomoci při skupinovém řešení problémů. Mezi několika můžeme jmenovat Brainpool, aktivitu Kaga a Kawa, nebo také kreativní abecedu a aktivitu s názvem: „Ředitel cihelny“. Materiál se může stát inspirací všem učitelům a pedagogickým pracovníkům, ale primárně je určen učitelům vzdělávacích oborů Výchova k občanství, Občanský a společenskovědní základ a Člověk a svět práce.
Autor Aisis o.s.

Svět chudoby

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek přináší námět, jak zapracovat do výuky jeden z největších globálních problémů – chudobu. Interaktivní forma výuky pomůže žákům pochopit hloubku a šíři tohoto problému. Žáci budou mít možnost vyzkoušet si na vlastní kůži, jaké to je nemít dostatek peněz ani na nejzákladnější potřeby.
Autor Bianka Machová
Celkem: 19