Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Výchova k občanství > Člověk ve společnosti

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

(Vánoce) zabalené a obalené

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Článek nabízí jiný pohled na Vánoce - problematika konzumního chápání svátků v souvislosti s používáním velkého množství obalů - otázka šetrnosti k životnímu prostředí, vliv reklamy na nakupujícího atd.
Autor Petra Boháčková

Aborigines a ti druzí – minulost a současnost některých domorodých skupin obyvatelstva v různých částech světa

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příspěvek pojednává o pěti domorodých skupinách obyvatelstva z různých koutů světa (Aboriginci, Berbeři, Eskymáci, Indiáni a Kurdové). Nedílnou součástí má být poznání jejich běžného života v minulosti i současnosti. A v návaznosti na to zjištění, jak se jejich společensko-politické postavení měnilo (či nikoli) v porovnání s nově příchozími bělochy, kteří postupně obsazovali a mocensky ovládali území původně osídlená právě výše zmiňovanými domorodými skupinami.
Autor Aleš Franc

Aby spravedlnost fungovala

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V průběhu lekce si žáci uvědomí, co je obsahem pojmu spravedlnost a jak těžké může být zpracování situace v posouzení "spravedlivý" - "nespravedlivý". Žáci si tak mohou ujasnit své vlastní hodnotové postoje. Je vhodné, aby žáci během aktivit pochopili, že roli hrají pravidla (zákony), a často je proto nutná přítomnost nezávislého posuzovatele (soudce). Dále se žáci v souvislosti s rolí v aktivitě Puzzle mohou zamyslet nad svými povahovými vlastnostmi. Práce probíhá ve skupinách, zásadní je zde reflexe v podobě učitelem řízené diskuse.
Autor Martina Röhlichová, COV

Aktivita: Když se ztratí kouzelná hůlka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Aktivita z publikace Dvakrát měř, jednou řež – od multikulturní výchovy ke vhledu autorek Dany Moree a Petry Morvayové vám může pomoci naplňovat cíle multikulturní výchovy.
Autor Dana Moree

Aktivita: Kladný hrdina

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Inspirativní článek pro rozvoj vědomí plurality hodnot, pracující se znalostí pohádek a jejich kladných postav.
Autor Dana Moree

Aktivita: Vezmi si chlebíček

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Pro práci s vnímáním kultury a kulturních rozdílů může sloužit jako zdroj inspirace metodický materiál Czechkid, který je volně přístupný na internetu (www.czechkid.cz). V této aktivitě se zaměříme na to, jak lze projekt využít pro pochopení různosti vnímání a jednání pomocí tvorby příběhů. Práce s příběhy je v tomto případě založena na domýšlení odlišného průběhu jedné představené situace pomocí dotváření dialogů. Jinými slovy, jak lze existující dialog doplnit o některé další aspekty a přes tyto nově vytvořené dialogy reflektovat dané téma.
Autor Dana Moree

Azylový dům

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Na základě modelové situace "Azylového domu" se žáci učí komunikaci, resp. argumentaci, seznamují se s životem jiných etnik a seznamují se s právními normami, které uvádějí důvody udělení/neudělení azylu v ČR. Přípravu lze upravovat dle vlastních potřeb i počtu žáků a doplnit o další aktivity v rámci tématu Multikulturní společnost. Materiály lze čerpat například ze stránek Člověk v tísni nebo ho propojit s projektem Jeden svět.
Autor Petra Slámová

Balič novodobý

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je součástí souboru námětů učebních činností pro rozvoj gramotností na 2. stupni ZŠ. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Vanda Vaníčková

Barnga – možnosti integrace a asimilace do společnosti/skupiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jde o simulační hru, ve které dostanou jednotlivé skupinky účastníků různá pravidla (ač o tom neví). Když se mezi skupinami podle určitého klíče přesouvají, zažívají změny, konflikty i nepochopení a musí se s nimi vyrovnávat z pozice člověka, který se adaptuje na nové prostředí, i z pozice člověka, který spolupracuje a obecně funguje s lidmi, kteří se adaptují.
Autor Anna Mairingerová

Betlémy a jejich tradice v české lidové kultuře

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Žáci se prostřednictvím obrázků, fotografií i doprovodného textu seznámí s dávnou betlémářskou tradicí v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Lépe se tak zorientují v historii betlémů a betlémářství, čímž si zároveň uvědomí její návaznost či přesah do současnosti.
Autor Aleš Franc
Celkem: 128