Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > základní vzdělávání > Člověk a společnost > 2. stupeň > Výchova k občanství > Člověk ve společnosti

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Osobnosti k nezaplacení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Krátkodobý projekt umožňuje žákům podrobněji se seznámit s osobnostmi české kultury, které jsou na současných českých bankovkách. Napomáhá lepší orientaci v našich národních dějinách a má řadu obměn. Projekt lze zařadit do výuky dějepisu, společenskovědních seminářů, občanské výchovy nebo do výuky informační a komunikační technologie.
Autor Václava Korcová

Příběh smrti a života

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Pracovní list se věnuje tématu Velikonoc z různých pohledů - kulturních, náboženských. Snaží se odkrýt, kde se tento tradiční svátek vzal, jak se slavil v minulosti a jak si ho připomínáme dnes. Je určen pro práci individuální i skupinovou.
Autor Taťána Vítková

Státní symboly

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Jeden ze způsobů seznámení žáků se státními symboly formou skupinové práce.
Autor Nina Štěrbová

Osobní život Karla IV. aneb co jde dohromady

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci na základě probraného učiva o Karlu IV. sestaví přehlednou časovou osu hlavních osobních změn, které se odehrály v životě Karla IV. U zdatnějších žáků lze aktivitu využít i v průběhu probíraného učiva o Karlu IV. s tím, že si žáci dohledávají a ověřují informace na internetu a zároveň vychází ze zkušeností a znalostí z 1. stupně. Aktivita je vhodná pro skupinovou práci. Na závěr aktivity jednotlivé skupiny kontrolují a zároveň prezentují výsledky práce a hodnotí je. Aktivitu lze rozšířit o myšlenkovou mapu na téma Karel IV. a jeho doba.
Autor Mgr. Václava Korcová

Rok 1968 pohledem školních pramenů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zamýšlí nad možným využitím školních pramenů v dějepisné výuce o roce 1968. Na konkrétních příkladech ilustruje možné postupy při práci se školními kronikami a dobovými učebnicemi dějepisu. Argumentuje ve prospěch badatelsky orientované výuky založené na práci s prameny.
Autor Mgr. Kamil Činátl Ph.D.

Po kom a po čem dostala název naše města?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek seznamuje čtenáře s historií názvů několika českých měst. Aktivita se dá vhodně zařadit do výuky – obsahuje kvíz k původu jmen českých měst, obrázky erbů těchto měst, i správné odpovědi pro kontrolu.
Autor Dana Řezníčková

OBCHODOVÁNÍ S LIDMI

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
OBCHODOVÁNÍ S LIDMI
Autor Petra Kutálková

Festival Khamoro 2008 jako inspirace pro netradiční doplnění výuky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Důležitou součástí procesu vytváření multikulturní společnosti je sbližování jednotlivých kultur a jejich vzájemný dialog. Festivaly, jako je například Khamoro, jsou jedním z možných a významných komunikačních východisek v tomto dialogu.
Autor Zdeněkl Horváth

Geometrie a architektura

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Projekt ve výuce matematiky v sekundě osmiletého gymnázia (odpovídá 7. ročníku ZŠ). Využití souměrností v architektuře. Konkrétním výstupem projektu jsou individuální práce z barevného papíru a skupinová fotodokumentace místní architektury.
Autor Zuzana Šimůnková

Vandalismus

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Námět do výuky předmětu Výchova k občanství, rozvíjející čtenářskou a digitální gramotnost. V rámci této aktivity jsou žáci vedeni k rozpoznání projevů vandalismu ve škole i v obci, žáci uvedou příklady vandalismu a vysvětlí důsledky tohoto jednání. Aktivita je zároveň vybízí k analýze stavu v jejich okolí a následnému návrhu, jak lze chránit nejen majetek, ale i kulturní památky. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Mgr. Petra Slámová
Celkem: 128